1998 óta csaknem százmilliárd forinttal nőtt a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) saját tőkéje, úgy, hogy közben az államnak még egy-két veszteséges év után ki is kellett stafíroznia társaságát.
A bank újabban olyan reorganizációs és magánosítási feladatokat is ellát, amelyek nemrég még a nagy rivális ÁPV Rt. hatáskörébe tartoztak. A közelmúltban sikerült visszaverniük leánycégük, a Konzumbank privatizálási kísérletét, s a csoport faktorálási vagy újabban gázüzletág- és fociszakértői munkát végez a nagyon tágan értelmezett fejlesztés jegyében.
Az MFB új pénzügyi-hatalmi centrummá válásának illusztrálására azt már fölösleges elsorolni, hogy a pénzintézet milyen kulcsfontosságú - a politikai "eredménycsarnokba" kiállítható - állami feladatokat kapott az autópálya-építés finanszírozásától a diákhitelezésen át a Malév megmentéséig.
Az előző kormányzatoktól megörökölt MFB-ben rejlő lehetőséget fokozatosan ismerte fel a kabinet. A 2000 derekán még a pénzügyi tárca alatt vegetáló bank helyzetbe kerülését jelzi, hogy megerőltetés nélkül érte el: csak a Konzumbank nyújthasson családi agrárhitelt, a pénzügyminiszter által favorizált takarékszövetkezetek ne. Ez nem sikerülhetett volna, ha ma nem a kancellária lenne a bank felettese.
Az MFB "diadalmenete" egyrészt ésszerű. Növekedési gazdasághoz a hitelező-fejlesztési intézményi keret alkalmas, nem privatizátori vagy békés minisztériumi. A baj csak az, hogy az állami bank saját kockázatú és költségvetési tevékenysége összemosódik. Nem látni pontosan, hogy a költségvetés rovására mennyit kockáztat, és egyes állami finanszírozási formáknál mennyit veszít el az MFB.
Ez biankó csekk az állammal szemben, amely rossz banki működés esetén úgy adósodhat el, hogy az a "klasszikus" költségvetésben még évekig meg sem jelenik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.