Két újdonságot hozott a csatlakozási tárgyalások legutóbbi fordulója: először került sor igazán jelentős differenciálásra a tagjelöltek között valamely témakör kapcsán (földértékesítés Lengyelországban), és először vetette fel az egyik tárgyaló állam azt, hogy úgy tekintsenek "lezártnak" valamely fejezetet, hogy az azon belül azonosított - és ily módon "elszigetelt" - problémát egyelőre még nyitva hagyják. Sokak szerint mindkettő újabb jele annak, hogy a dolgok kezdenek most már valóban a végjátékba fordulni. (Adódott egy harmadik érdekesség is, ami mellesleg szintén ezt a benyomást erősíti. Észtország látványos felzárkóztatásával - négy fejezetet is lezártak -, a kettős lengyel fejezetzárással, valamint a litvánok további előretörésével még egyértelműbbé vált: az EU-oldalon komolyan arra törekednek, hogy nyárig egy szintre hozzanak tíz tagjelöltet.)
A legnagyobb érdeklődés persze a lengyeleket kísérte, főként, hogy alapvető követeléseik többsége végül kedvező választ kapott. A földvásárlás feltételeiről is intézkedő "tőke szabad áramlása" fejezet kapcsán Varsó 12 éves türelmi időt kapott - a több tagjelöltnek kínált héthez képest -, hogy korlátozza nem lengyel EU-polgárok földvásárlási jogát Lengyelországban. A másik fontos eltérés az egyéni vállalkozó gazdák esetében kialkudott "regionalizált" megoldás. E szerint a túlságosan tőkeerős szomszédok látókörébe tartozó északi és nyugati országrészekben Varsó hét évre nyújthatja el a földvásárlás tilalmát e körben is, és csak a már amúgy is sűrűn lakott és alaposan megművelt többi területen érték be a valamennyi tagjelöltnek felkínált hároméves átmeneti mentességgel.
Lényegében az egyezség formális megerősítésével egy időben megkezdődött a találgatás arról is, vajon ebben kinek mi a jó, a játszma mely részvevője mire számít mindennek fejében.
EU-oldalon a "deal"-t különösen erőltető spanyolok alig titkolták, hogy a lengyel követelések teljesítéséért cserébe egyfajta gesztust várnak majd Varsó részéről az agrárfejezet tárgyalásakor. A tárgyalási javaslatot a tagországok számára a napokban véglegesíti az Európai Bizottság, és még a spanyol elnökség alatt kellene tető alá hozni a tizenötök közös pozícióját. Madrid azt szeretné, ha a lengyel kormány visszafogna valamelyest a - közvetlen támogatások tízéves elnyújtása és a 25 százalékos szintről történő indítása miatt eddig mutatott - ellenséges alapállásból. Arra számítanak, hogy a földkérdésben kierőszakolt EU-engedékenység bizonyos fokú hálára készteti majd a lengyeleket.
A tagjelöltek körében két szempontból minősült elfogadhatónak, netán üdvözölhetőnek a külön egyezség. Részint feloldott egy már-már elmérgesedni látszó konfliktust az EU és Varsó között, ami azzal fenyegetett, hogy tartóssá válásával további heves vitákat generál a felek között, és végképp lelassítja a lengyel csatlakozási tárgyalást. Márpedig a jelenleg érvényes axióma szerint Lengyelország nélkül nincs bővítés, azaz ha Varsó késlekedik, a többieknek is várniuk kell. A másik hozadéka a dolognak az lehet, hogy kellő precedenst teremthet arra, hogy fajsúlyos kérdésekben akár jelentős mértékben is differenciáljanak az egyes tagjelölteknél alkalmazott lehetséges megoldásokban.
Persze nem mindenki értett ezzel egyet. A szlovák főtárgyaló például nagyon is elképzelhetőnek nevezte a Pozsonnyal már lezárt tőkefejezet újranyitását, kipróbálandó, hogy a lengyel sémából valamit esetleg utólag mégis át lehetne venni. Egyes értesülések szerint hasonló törekvések felmerültek litván politikai körökben is. Ám ezek a hangok kisebbséget alkottak, miként az EU-oldalon tapasztalt elégedetlenség is lényegében megrekedt 2-3 tagország szintjén (Hollandia, Nagy-Britannia, Németország).
Az igazi játszma ugyanis még hátravan, és ebben sokak szemében Lengyelország olyan sakkfigura az asztalon, amelyikkel nemcsak hogy számolni kell, de bizonyos húzásokhoz közvetett-közvetlen együttes játékot is érdemes lehet vele megkockáztatni. A bővítés várható költségkihatásairól készült bizottsági jelentést például jó néhány tagállam jelenlegi formájában le akarja vétetni a napirendről - merthogy máris túlságosan bőkezűnek tartják -, miközben a tagjelöltek egyöntetűen keveslik, vagy legalábbis elképzelhetetlennek tartanák, hogy ez alá menjenek (elveszítve például az akár csak 25 százalékos közvetlen támogatási lehetőséget az agrárpolitikában). Egy ilyen vitában a "kicsik" önmagukban kevesek, főként, hogy az ellenzők oldalán olyan túlsúlyosak is akadnak, mint Németország és Nagy-Britannia. Felzárkózni a "lengyel faltörő kos" mögé sokak szerint nagyobb esélyt adhat legalább a ma látható minimum megmentésére - s ennyiből e percben nem éppen célszerű a kisebb tagjelöltek körében a túlzott elhatárolódás a lengyel politikától.
De ugyanígy Varsóra is figyelnek például Berlinben, ahol egyfelől igyekeznek kitartani a "lengyelek nélkül nincs bővítés" formula mellett, másfelől viszont éppen elejét akarják venni minden költséges vállalásnak például az agrárpolitikában. Ennyiből a spanyol és a német vára-
kozás egybeesik: mindkét helyen arra számítanak, hogy a "földalku" megkötése után Varsó indulatosságát a közvetlen támogatások kapcsán valamelyest csitítani lehet (más kérdés, hogy Madrid a bizottsági papír elfogadására akarja rávenni a lengyeleket, míg Berlin nem bánná, ha bizonyos fokig még ez alá is mehetnének).
A lengyel játszma tehát nagyon is közelről érint lényegében mindenkit, és ennyiből a múlt csütörtöki egyezség a tőkefejezetről távolról sem csak EU-lengyel ügy volt. Miként szakértők megjegyzik, a csütörtöki forduló valójában sok további szereplő számára hagyott nyitva sok további opciót. Azoknak is, akik a lengyel példára hivatkozva most visszamenőleg többletengedményt szeretnének maguknak kicsikarni földügyben, azoknak is, akik egy önbizalmában megerősödött lengyel politikától várják a bővítési költségfeltételek kedvező kialkudásában a lokomotív szerepet, és azoknak is, akik a földmegállapodástól a közvetlen kifizetések leszerelését remélik. Amiből egy dolog mindenképpen világos: a tárgyalás nemcsak közelít a végjátékhoz, de ezen belül a fejezetek és - ami érdekesebb - az országok közötti esetenkénti áthallások és kapcsolódások lehetősége is egyre inkább láthatóvá válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.