Verheugen a Régiók Bizottságának múlt heti brüsszeli plenáris ülésén fejtette ki, jóllehet azt nem tudja megmondani, igazából mennyi ideig fog tartani a ratifikációs folyamat, de ha 2004. január 1-jét tekintjük csatlakozási céldátumnak, akkor a tavaszi aláírástól az addig tartó idő "rendkívül szűk". Sietett hozzátenni ugyanakkor, hogy abban viszont biztos: a csatlakozó országok az európai választások idejére már teljes jogú tagokká válnak - amivel lényegében június 1-jében meg is húzta a lehetséges határidőt.
A dolog persze nem új. Háttérbeszélgetéseken és elemzésekben felbukkant már jó ideje. Ami érdekes, hogy ezúttal az illetékes tisztviselő beszélt róla, méghozzá névvel idézhető formában. A szellemet tehát kiengedték a palackból.
Szakértők már jó ideje emlékeztetnek, hogy a bővítési folyamat alakulására - a tagjelölt országok követelései és tárgyalási szívósságuk mellett - leginkább a következő tényezők lehetnek befolyással: mindenekelőtt a sokszor hallott német választás szeptemberben. Ezt már annyit emlegették, hogy közhellyé meg a politikai viták mindennapos tételévé vált. Amitől persze a dolog még ténykérdés marad.
A második a jól ismert ír népszavazási kérdés. Van abban valami példátlan, ahogy a különböző EU-intézmények és -országok vezetői egyöntetűen állítják: ha az írek őszszel másodszor is elutasítják a nizzai szerződést, akkor súlyos veszélybe sodorják a bővítés megkezdését. Bizottsági osztályvezetőktől Romano Prodi elnökig, a soros elnökséget ellátó dán kormányfőtől az Európai Parlament elnökéig mindenki szemrebbenés nélkül állítja, hogy elképzelni sem tudnak alternatív megoldást arra az esetre, ha a dolog mégis kudarcba fulladna a zöld szigeten. Amiből kitetszik: minden fronton teljes az egyetértés abban, hogy ha aktivizálni akarják az első népszavazás idején az urnáktól távol maradt - s amúgy többséget kitevő - íreket, akkor a "nizzai szavazást" egyfajta bővítési szavazássá kell transzformálni. Mert amúgy az írek alapvetően bővítéspártiak. Sötét szobák titkos rejtekében persze sokan azt is elismerik: igazából egy újabb ír "nem" sem állítaná meg a bővítési vonatot. De az igen valószínű, hogy időigényes erőfeszítéseket követelne az új helyzettel összhangban álló szerződéses formák kidolgozása.
Egyelőre keveseknek tűnt fel, hogy a tényleges fejfájást valószínűleg nem is az ír népszavazás, hanem a ciprusi kérdés okozhatja a maga idején. Az ugyanis egyre valószínűtlenebb, hogy a megosztott szigetország görög és török közössége időre megállapodna bármilyen együttélési forgatókönyvben. Amivel szembesülve a dilemma nagyon egyszerűen a következő lehet: felvenni "fél Ciprust" és ezzel nagy valószínűséggel borítékolni a "török Ciprus" ankarai annektálását - annak minden messze ható világpolitikai komplikációjával együtt -, avagy halasztani Ciprus felvételét, ezzel is mintegy mielőbbi megegyezésre szorítva a két népközösséget, cserébe kockáztatni, hogy Görögország parlamentje mindaddig egyetlen csatlakozási szerződést sem fog ratifikálni, amíg a leendő új tagok között nincs Ciprus is.
Mindezekhez társulhatnak tehát olyan további, potenciális problémák, mint hogy mennyire lesz készen Lengyelország - és ha nem lesz az, akkor ebből milyen politikai következmények származhatnak -, avagy meg tudnak-e időre állapodni az agrárpolitika jövőjéről a már benn lévők.
Mindezt számba véve már nem is tűnik olyan meglepőnek, ha Verheugen közvetve elismeri, hogy mindennek rendbetételére akár még kevés is lehet mondjuk 2003 áprilisától nyolc hónap a ratifikációs folyamat lezárására. Mint jeleztük, igazából nem is a felismerés az új, hanem annak nyilvános néven nevezése. Ami alighanem arra utal, hogy legalábbis bizottsági körökben jobbnak látják megkezdeni a közvélemény felkészítését.
Amihez képest akár még kedvező olvasata is lehet az üzenet másik felének: nevezetesen, hogy a júniusi taggá válást viszont "isten bizonyra" ígéri. Higgyünk benne.
Fóris György
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.