A Pénzügyminisztérium visszakozik: a beharangozott tíz helyett nyolc évig őriztetné meg az adó szempontjából releváns iratokat. Persze az engedmény átlátszó: a legegyszerűbb piaci kofa is tudja, előbb magas árat kell mondani, hogy a vevőt megelégedéssel eltöltő engedmény után is tisztes haszon maradjon.
Az érdek-képviseleti szervezetek - s persze minden józan adófizető - átlát a szitán: a ma ötéves határidő kitolása semmi más, mint az ellenőrző apparátus szükséges fejlesztésének elodázása. Az elmélet szerint az adóeltitkolás gyakoriságát alapjában két tényező befolyásolja: a lebukás valószínűsége és a büntetés várható nagysága. Az előbbit az APEH-ellenőrzések gyakorisága, az utóbbit a bírságkiszabók ceruzájának vastagsága jelenti.
Az elmúlt esztendőkben gombamód szaporodtak a gazdasági szervezetek: június 30-án a KSH már több mint 1,22 millió ilyen adóalanyról tudott az egyszerű állampolgárok mellett. A komplex ellenőrzési feladatot jelentő társas vállalkozások (kkt., bt., kft., rt., szövetkezet) száma 1995 óta több mint 66 százalékkal, 435 ezerre emelkedett. Ezzel a gyarapodással azonban az állami szervezet nem képes lépést tartani. Egyes számítások szerint ma jó, ha minden ötödik évben sor kerül egy-egy cégre, márpedig így később előfordulhat, hogy bizonyos évek visszamenőleg sem lesznek ellenőrizhetőek, hiszen mire a revizor kiér, a papírokat már megsemmisítik. A helyzeten két módon lehet segíteni: vagy a hivatal kapacitását növelik, vagy a megőrzési időszakot s vele a cégek adminisztrációs terheit. A tetemes költségvetési hiányt látva csak az utóbbi reális, igaz, így nő az ellenőrzésre fordított idő is.
Az adófizetők titakozása érthető: az ellenőrök ugyanis rendszerint addig keresnek, amíg találnak valamit; az utólagos vizsgálatok több mint 70 százaléka bírság kiszabásával végződik. Ráadásul a feltárt hiányt adó- és késedelmi bírsággal együtt vasalják be, amelyek ma átlagosan az eredeti elmaradás öt-hatszorosát teszik ki. Ha egy revízió nyolc évvel korábbi hiányosságra derít fényt, az arány tízszeres is lehet.
Márpedig erre mindaddig megvan az esély, amíg nem sikerül végre közérthető, világos és egyértelmű szabályokat alkotni, amelyeket nem forgathatnak ki kedvük szerint sem az adózók, sem az adóhivatal. A fenti elmélet ugyanis csak szándékos kihágásokra alkalmazható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.