A tegnap Moszkvában kezdődött háromnapos magyar kiállítást önmagában akár a szokványos kereskedelemfejlesztési akciók közé is sorolhatnánk. Ám ennél többet jelez. Talán a rendszerváltás óta a legjelentősebb magyar állam által támogatott vállalati offenzíva nyitánya lehet az a - Magyarország 2002 - Minőségi Termékek és Szolgáltatások nevet viselő - rendezvény, amely az orosz fővárosban 97 magyar vállalat részvételével kezdődött. A zömmel magáncégeket - köztük számos kis- és középvállalatot - felvonultató bemutatóra időzítettek több magas szintű látogatást: így Csillag István gazdasági és közlekedési miniszterét, illetve Salgó István pénzügyminisztériumi helyettes államtitkárét. S az esemény előtt, közben és után számos magyar részvételű program volt, van és lesz: a külügyminiszteri vizittől és az Eximbank vezérigazgatójának tárgyalásától (és üzletkötésétől) kezdve befektetési konferencián át egészen a 12 vezető magyar bortermelő bemutatójáig sok-sok esemény jelzi: Magyarország, immár a piacgazdaság feltételei között, offenzívát indított egykorvolt jelentős felvevőpiacának visszaszerzéséért.
Illetve nem is visszaszerzéséért: azt ugyanis illúzió lenne feltételezni, hogy a KGST felbomlását követő - politikailag talán akaratlanul, de "támogatott" - drasztikus magyar exportzuhanás által keletkezett űrt nem töltötték be az elmúlt bő évtizedben mások. Az orosz ma már telített piac, amelyen ott tolong a világ összes vezető s kisebb exportőre egyaránt. Az orosz gazdasági helyzet konszolidálódása után ugyanis fizetőképes kereslet alakult ki, amelynek kielégítése - már csak a piac nagysága miatt is - óriási üzletet jelent. A komoly nemzetközi versenyben ugyan vállalatok küzdenek meg egymással, ám nem egy közülük erőteljes állami támogatással indul versenybe. Ezzel Magyarország nem tud lépést tartani, hiszen tíz- és tízmilliárdnyi állami támogatás kellene például ahhoz, hogy korábbi legjelentősebb exportágazatunk, a mezőgazdaság látványos kiviteli sikereket érjen el az agyontámogatott amerikai vagy európai uniós termékek rovására. Amire építeni lehet, az részben a nosztalgia, az, hogy az orosz fogyasztó nem felejtette el a magyar termékeket, máig szívesen vásárolja mondjuk a Globus konzervet. Ez persze önmagában nem elegendő, a sikerhez sok más is elengedhetetlen.
Ilyenek például olyan offenzívának is beillő akciók, mint amilyen a mostani magyar jelenlét Moszkvában. Van is kedvező példa: 1996-ban először rendeztek ilyen magyar bemutatót az orosz fővárosban, a rá következő évben a rendszerváltást követő legkimagaslóbb exportot realizálta Magyarország. Csak jelzésként: az 1997-es 968 millió dolláros magyar kivitel felét sem sikerült tavaly lebonyolítani. (Ugyan a következő, 1998-as bemutatót követő esztendőben alaposan visszaesett oroszországi exportunk, ám annak egyértelmű oka az ottani gazdasági-pénzügyi válság volt.) Ilyen rendezvényekkel viszonylag kis befektetés révén - 160 millió forintba került a bemutató - nagy hasznot lehet hosszabb távon elérni.
S habár ma már valóban piacgazdasági körülmények között folyik és kell is folyjon a kereskedelem, nem árt kiaknázni a vállalati kapcsolatokra is óhatatlanul ható pszichikai tényezők kínálta esélyeket sem. Úgy tűnik, ezt felismerte a jelenlegi kormányzat, amely ilyen támogatást is nyújt az orosz piac iránt érdeklődő vállalatoknak. Politikai szinten a vitás kérdések (mint az államadósság) mielőbbi teljes rendezésének kinyilvánított szándéka, s a legmagasabb szintű kapcsolatok sokéves szünet utáni újbóli felvétele, nyilvánvalóan jelzi: Budapest számára Moszkva kiemelkedően fontos reláció. E fenti folyamatok már beindultak. S ezzel párhuzamosan gazdasági-kereskedelmi szinten is látszanak a törekvések: vannak javaslatok (épp Csillag István vezetett fel egyet-kettőt most Moszkvában) a magyar kivitel fokozására, mind több eseményt szerveznek távol Moszkvától, s egyre több jel mutat arra, hogy valamilyen szinten szinte folyamatos a magyar jelenlét az országban: az idén szinte egymást követik a kollektív kiállítások, egyénileg támogatott megjelenések, konferenciák és üzletember-találkozók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.