>> Két bankprivatizációval a háta mögött (Magyar Külkereskedelmi Bank, Budapest Bank) mennyiben látja másnak a Postabank helyzetét, és mennyiben más jelenleg a piaci környezet?
- A Magyar Külkereskedelmi Bank helyzete annak idején teljesen másképp festett, hiszen az volt az első magyarországi nagy bank, amelyet 1993-ban eladott az állam. A politika részéről igen kedvező volt a privatizációhoz való viszony, és igen nagy fogadókészséget lehetett tapasztalni a németek részéről a magyar kapcsolatok iránt. A Budapest Bank esetében romló teljesítményű gazdaság mellett kellett felmutatni privatizációs akaratot. És az akkor sokat szidott magyar bankrendszer egyik fő szereplőjét kellett eladni aránylag csekély érdeklődés mellett. A Postabank helyzete annyiban más, hogy ez a pénzintézet az utolsó a bankprivatizációs sorban, és ezzel az utolsó komoly piacszerzési lehetőség is. Ugyanakkor hasonlít a Budapest bankos tapasztalatomra annyiban, hogy állami hitelintézetre jellemző jegyeket hordoz. A BB privatizációjától eltérően pedig nagyon nagy az érdeklődés még annak ellenére is, hogy sem a külső, sem a belső gazdasági környezet nem igazán kedvező. Különbség az is, hogy a Budapest Bank esetében a politika megosztott volt a privatizáció tekintetében, most viszont határozott akarat van az értékesítésre. Az ÁPV Rt. meghatározta a fő irányvonalakat, én pedig személy szerint fontosnak tartom ezt a politikai támogatást.
>> Mennyire kell az eladáshoz privatizációs tapasztalatokkal bírni?
- Amit a Postabanknál teszek, az épít azokra a tapasztalatokra, melyeket az előző helyeken szereztem. De annyiban más, hogy egyszerre kell egy bankot építeni és a privatizációra felkészíteni. Kettős feladat áll a vezetés előtt. A privatizáció miatt nem állhat meg a banküzemi tevékenység, sőt jövő évre erőteljes növekedést tervezünk a lakossági és vállalati hitelállományban is. Ugyanakkor azt is felismertem, hogy azzal a menedzsmenttel, amelynek a feladata a bank napi üzletmenetének irányítása, nem lehet a privatizációt is koordinálni, ezért állítottuk fel a privatizációs irodát. Itt olyanok dolgoznak, akik szintén legalább két bankot magánosítottak.
>> Az ÁPV Rt. bejelentése szerint több mint tíz potenciális vevő érdeklődik a Postabank iránt, közülük sokan erősítették meg lapunkban is a vételi szándékot. A hazai piacon még jelen nem lévő pénzintézetek is (pl. Unicredito) szívesen vásárolnák meg. Kik jelezték már szándékukat?
- Mi 13-14 olyan befektetőről tudunk, aki valamilyen fokon (kisebb, nagyobb mértékben) érdeklődik a bank iránt. Ezek többsége már a lapokban is megjelent. Így biztosan érdeklődik az Erste Bank, az OTP Bank, a HypoVereinsbank, a Budapest, a Raiffeisen, a CIB Bank és az olasz Unicredito. Igen nagy az érdeklődés a privatizációs tanácsadói oldalról is.
>> Mi lehet a privatizációs menetrend?
- A privatizációs tanácsadói tenderre a határidő december 6-a. Március végére, április elejére elkészülnek a 2002. december 31-i konszolidált számok, ekkor vásárolhatják meg a tendert az érdeklődők. Az ajánlatok alapján választja majd ki a tulajdonos, hogy kiket enged be az adatszobába. A jövő év végéig tehát akár szerződést is lehet kötni.
>> Mihez kell viszonyítani azt az összeget, amit az eladásból vár az állam? A piaci részesedéshez, a saját tőkéhez, esetleg a 152 mil-
liárd forintos konszolidációhoz? Mekkora lenne a reális közelítő érték?
- Nem örülök a számháborúknak. Ha valaki sorba veszi a bankprivatizációkat, kiderül, hogy az állam nem kapta vissza azt az összeget, amit a konszolidációk során a pénzintézetekre költött. A privatizációnak nem is ez a célja. De az eladás szempontjából sem szerencsés, ha számokat lebegtetünk. A cél az, hogy minél magasabb árat lehessen meghatározni. Azon dolgozunk a bankban, hogy a hátralévő időben megpróbáljunk értéket létrehozni. Példaként érdemes megemlíteni, hogy jelenleg nehezen lehet a különböző, nagyszámú számítástechnikai rendszerét a banknak összhangba hozni. Ezért beindítunk egy olyan projektet (körülbelül hat hónapot vesz igénybe), ami egy új szoftver beállítását jelenti. Ezáltal a bank több tucat szoftvere kommunikálni tud majd egymással és a vevő számítástechnikai rendszerével. Ez ugyanis nagyon fontos, hogyha valaki be akarja emelni a saját rendszerébe a Postabank állományait. A szoftverfejlesztés az egységes adatbázis létrehozását is lehetővé teszi, amivel modellszámítások végezhetők majd. Ennek segítségével egy esetleges külföldi vevő esetén is lehetővé teszi a rendszer a majdani tulajdonos termékeinek átvételét is.
>> Nem rövid az idő az eladásig az értékteremtésre?
- Néhány hónap alatt persze nem lehet teljesen megváltoztatni egy bankot. Mi könnyebben kezelhetővé, érthetőbbé tudjuk tenni a Postabankot a vevő számára. Ezért döntöttünk arról is, hogy a befektetési portfóliót kipucoljuk. A nem szorosan banki tevékenységeket leválasztjuk és eladjuk. Ezért határoztunk úgy, hogy a PK Bankot nem alakítjuk jelzálogbankká, az eladásig hátralévő idő rövidsége miatt.
>> Mi lesz ezekkel a befektetésekkel, illetve a PK Bankkal?
- Van, amit eladunk, van, amit végelszámolással megszüntetünk, például a PK Bankot, amelyet egyelőre pénzügyi vállalkozássá alakítunk, és úgy szüntetjük meg.
>> Így akkor tisztán ki lehet venni a 3,6 milliárd forintos tőkéjét.
- Ezek olyan tranzakciók, amelyek a bank számára nem járnak veszteséggel, viszont készpénzt hoznak. De vannak olyan work-out cégek és más vállalkozások, amelyeknek a fenntartása jelenleg csak viszi a pénzt.
>> Vannak-e a Postabanknál olyan kötelezettségek, amelyek az előző vezetések alatt képződtek, és a vevőnek számolnia kell majd velük? Esetleg várhatók-e még a Postabankkal szemben elindított perek?
- A régi kétes követelések már kikerültek korábban a bankból. Privatizációkor a tapasztalatok szerint mindig előkerülnek a bankkal szembeni követelések. Ilyenkor sokan gondolják azt, hogy itt a lehetőség a pereskedésre. Annak idején a Budapest Banknál is szép számmal akadtak több tíz milliárdos nagyságrendű ügyek, amelyek mára néhány száz milliós ügyekké olvadtak. Ezek kezelhető problémák.
>> A saját jelzálogbank nem volt kivitelezhető?
- A saját jelzálogbank elindítása nem volt eleve rossz ötlet, csak annak beindítása legalább egy év. Így kézenfekvőbb az FHB-val önálló zálogjog adásvételéről megállapodni. Ezt néhány hét múlva aláírjuk, ami azt jelenti, hogy a jelzálogalapú lakáshitelezésben januártól már állománynövekedést tudunk felmutatni. Jelenleg a lakáskölcsönök állománya 17-18 milliárd forint, de januártól jelentős felfutásra számítunk. Az üzleti területeken is növelni kívánjuk az aktivitásunkat. Míg a Postabank az elmúlt 1-2 évben a
piac passzív szereplője volt, stagnáló állapotban volt, most meg kell mutatni, hogy önmagától is képes újból piaci tényezővé válni.
>> A bank piaci részesedése valóban visszaesett. Van-e arra lehetőség, hogy ezt növeljék?
- A reális cél jelenleg a szinten tartás. A jövő attól is függ, hogy a piac hogyan alakul. A 2003-as terveket november végére fogadjuk el. A lakossági piacon a mozgás nagyon változó. A bank egyébként még mindig több mint félmillió lakossági folyószámlát vezet, a kibocsátott kártyák száma 400 ezer fölött van. Ezek mind olyan számok, amelyek pénzt érnek.
>> A bank fél évkor még pozitív számokról adott hírt, az új vezetés azonban már veszteségekről beszélt. Milyen év végi eredmény várható?
- Amikor átvettük a bank irányítását, megkértük a könyvvizsgálónkat, hogy nézze át ezeket a számokat. Az adatok szerint a mérlegfőösszeg szeptember végén 380 milliárd forintot tett ki, a veszteség pedig 100 millió körül volt. A költségek jelentős része ráadásul az év második felében jelentkezik, emiatt 1-1,5 milliárd forint közötti veszteség várható az év végén, szemben a tavalyi 2,2 milliárdos veszteséggel.
>> Mi az oka a veszteségnek?
- A rendkívül magas költségek. Amíg a költségstruktúrához nem nyúlunk hozzá, addig veszteséges lesz a pénzintézet. A jelenlegi banküzemi méret ugyanis még 1995-96-ban alakult ki, azóta azonban méreteiben a bank kisebb lett a piacon, mérlegfőösszege csökkent, üzleti aktivitása kisebb lett, a költségek azonban nem lettek alacsonyabbak. Ezen változtatni kell, de ez hoszszabb időt vesz igénybe.
>> A Postabank nagy értékének tartja mindenki (az eladó és a vevők is) a Magyar Postával való szoros kapcsolatot. Még mindanynyian emlékszünk a néhány évvel ezelőtti reklámokra a 3200 postafiókról. Mi most a valóság? Mekkora a postai hálózatban a bank jelenléte?
- A lakossági forrásgyűjtésben a posta igen nagy szerepet játszik. A lakosságtól érkező forrásoknak jelenleg mintegy 40 százaléka érkezik innen. Jelenleg betéti konstrukciók vannak a postákon. Ugyanakkor erősíteni kívánjuk a további együttműködést. A technikai jellegű kapcsolatot magasabb szintre kívánjuk emelni. Eddig is offline kapcsolatban voltunk a postahivatalok zömével (ha nem is az összessel), de már most is 18 helyen online hozzáférés van a postabank rendszerével. Ezek kiterjesztése tovább folyik, még ha kisebb lépésekben is, mint azt a korábbi vezetés képzelte. Legutóbb elindítottuk a Takarékszámlát, amit a postán keresztül is értékesítünk, és igen nagy a sikere. Ugyanis nem mindenkinek az a célja, hogy real-time tranzakciókat végezzen, hanem sokaknak elég az olyan számla, amihez havonta csak néhányszor nyúl hozzá, és igazából megtakarítási funkciója miatt tartja. De rövidesen, november 25-től indul a postán a személyihitel-konstrukciónk, ami elérhető lesz kétezer, de akár háromezer hivatalban is. A hitelbírálat a bankban történik, így az igényléstől számított két nap alatt lehet majd megkapni a kölcsönt. A postával való együttműködés keretében éppen most döntöttünk arról is, hogy a folyószámla-kivonatokat is a Magyar Posta dolgozza fel, ami havi több száz ezer forint megtakarítást jelent. A kapcsolatot tehát minden szinten erősíteni kívánjuk.
>> Nem tart attól, hogy a privatizáció lezárása után esetleg az új tulajdonos nem tart igényt önre, és távoznia kell?
- Egyáltalán nem. Én erre a feladatra vállalkoztam, mert érdekes és izgalmas dolognak tartottam. A munkatársaim többsége is meghatározott időre jött ide dolgozni. Gyakorlatilag úgy vállaltam el a privatizáció menedzselését, mintha ez egy projekt lenne. A feladat az, hogy a bankot helyzetbe hozzuk, és lebonyolítsunk egy átlátható privatizációt. Ehhez fontos a bank reaktiválása, különösen a lakossági területen. Itt vezértermékekre van szükség. Ilyen a lakás-, a személyi hitel, a folyószámla és a bankkártya. Nagyon fontos a lízingcég erősítése, amely jövedelmező vállalkozás. A lízingcégben egyébként hamarosan tőkeemelést hajtunk végbe. Ezeken a területeken a piaci átlagot meghaladó mértékű növekedést kívánunk elérni, a bank egésze pedig várhatóan a piaci átlagot nyújtja majd. Második fő célkitűzés a postával a kapcsolat szorosabbá fűzése. Fontos feladat még az eddig halogatott döntések meghozatala a bankban, a szervezet egyszerűsítése, átláthatóbbá tétele. És fontos még a költségek csökkentése, ami strukturális átalakításokkal és szervezeti egyszerűsítéssel jár majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.