A francia-amerikai Vivendi Universal magyarországi kalandja véget ért, a társaság hosszú vevőkeresés után az AIG és a GMT Communications alkotta párosnak adja át az ország második számú távközlési cégét. Kis lépés ez a média-, telefon- és internetes világpiac jelentékeny részét magába tömörítő óriás számára, de nagy lépés a magyar távközlés szempontjából. A Vivendi sok milliárd dollárosra duzzadt adósságának fájó terhét a magyar cégért kapott néhány száz millió aligha enyhíti. A tranzakció csak a birodalom stratégiailag már nem fontos kelet-európai érdekeltségeiért kapott pénzek összesítésével nyer értelmet.
A szakmai befektetőt pénzügyiek váltják fel. A két társaság valószínűleg már tudja, hogy mikor és mennyiért akarja eladni azt, amit most megvett, és hogy ebben az időpontban hogyan kell majd kinéznie annak a cégnek, amelyet pillanatnyilag még a Vivendi Telecom Hungary név takar.
A hosszúra nyúlt puhatolózó tárgyalások nagy kérdése nyilván az volt, hogy a Vivendiből néhány év alatt lehet-e a Matáv csoportnak nagyobb versenyt támasztó céget csinálni. Az egyeztetésekben az utolsó pillanatig nem véletlenül vett részt az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, mely ezt az elképzelést teljes mellszélességgel támogatja.
A szakminiszter szerint a pénzügyi befektetők törekvése egybevág a magyar lakosságéval. A vevőkre az a feladat vár, hogy az elméletileg már létező piaci versenyt a hétköznapok gyakorlatává tegyék, ez pedig vélhetően választási lehetőséget és alacsonyabb árakat hoz.
Ehhez azonban a Vivendi utódját alaposan erősíteni kell. A befektetőknek akár konkrét elképzeléseik is lehetnek. Egyelőre nem tudni, hogy a piacon most csak 12 százalékos részt képviselő céget megtoldják-e a ma már jelentősebb csoportosulásnak tartott PanTellel, de a lépés logikusnak tűnik.
A döntés előkészítésében azonban nagyobb szerepet játszhatott a minisztériumi álláspont megismerése. A tárca már készíti a hírközlési törvény módosításait, melyek alaposan besegíthetnek a Matávval szembeni versenyben. Nem titok az sem, hogy az egykori Vivendi mobiltelefon-piaci "helyzetbe hozásán" is gondolkodnak. A liberalizáció után egy évvel változatlanul 80 százalékos piaci részszel rendelkező Matáv megszorítása még így is nagy falatnak ígérkezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.