A szélesebb közvélemény két vonatkozásban is tanácstalanul fogadta, illetve ingerülten szenvedi ezt el. Egyfelől egyre közismertebbé, nyilvánvalóbbá válik, hogy a szomszédos országokhoz, most már az osztrák árszínvonalhoz képest is a hazai üzemanyagárak jóval magasabbak, másfelől, ha ez igaz, akkor miért kell az árakat ismételten tovább emelni?
Azt talán már elfogadta a fogyasztók szélesebb rétege, hogy a döntően világpiacról és az ottani árakon beszerzett s előállított benzin, gázolaj ellenértéke nem lehet független a mindenkori világpiaci áraktól. Ugyanakkor az is tény, hogy a különösebb világgazdasági megrázkódtatásoktól mentes elmúlt 2-3 évben a kőolaj világpiaci ára 9-38 dollár/hordó szint között ingadozott, az esetek többségében a gazdasági racionalitástól függetlenül. Eléggé természetes tehát, hogy a hazai üzemanyagárak is erős ingadozást mutatnak, persze a kilengések nálunk jóval visszafogottabbak. Az utóbbi másfél évben a világpiaci kőolajárak hazai hatását jelentősen módosította a forintnak a dollárral szembeni 15-20 százalékkal való felértékelődése. Most, amikor a szinte kizárólagos világhatalmi pozícióba került USA és az olajellátás szempontjából kulcsfontosságú térség egyik országa, Irak a fegyveres összeütközés közvetlen közelébe került, az árak szisztematikusan emelkednek.
Ami a tényleges háború bekövetkezése utáni ellenértékeket illeti, a szakértők 40-70 dollár/hordó közé prognosztizálják a lehetséges árakat. Mások azt hangsúlyozzák, hogy a dekonjunktúra miatt a kőolajkereslet globálisan éves kitekintésben aligha nő, így a lehetséges árszint alakulása mögött nem a valóságos kereslet-kínálati viszonyok húzódnak meg, hanem kizárólag a háborús helyzettel összefüggő szokásos félelem, bizonytalanság. Józan gazdasági megfontolások alapján inkább az várható, hogy amennyiben a háború térben és időben korlátozott lesz, akkor az átmenetileg 40 dollár/hordó szint fölé emelkedett olajár ellenére is az éves átlagos világpiaci kőolajár a 2002. évi 25 dollár/hordó szintnél csak néhány dollárral lesz magasabb 2003-ban.
A kőolaj világpiaci ellenértékének várható alakulása alapján az prognosztizálható, hogy a háborútól függően a hazai üzemanyagárak magasak, sőt további 10-15 százalékos emelkedés sem zárható ki, de az év második felében minden valószínűség szerint ismét csökkenés lesz, és a tavalyi üzemanyagárnál 5-10 százalékkal magasabb értékre számíthatunk.
A hazai üzemanyagárak időszakonkénti változása és annak a nem túl örvendetes további emelkedése külső tényezők által meghatározott, ezen aligha változtathatunk. Ezek után már csak az a kérdés vár megválaszolásra, hogy miért drágábbak, mint szomszédainknál. Alapvetően és meghatározóan azért, mert a költségvetés - nemzetközi összevetésben is - igen magas adóterhet ró minden egyes eladott üzemanyag literjére. Nemzetközi összehasonlításban a magyarországi a legmagasabbak közé tartozik a közel 70 százalékos arányával. Hasonló arányokat találunk Német-, Franciaországban, a többi államban 30-70 százalék között szóródik az adóelvonás.
Egyébként a határozottan magasnak mondható hazai üzemanyagár nemcsak a bérekkel és jövedelmekkel összevetve irritáló, hanem például azért is indokolatlan, mert a tranzitforgalomban és a nemzetközi fuvarozásban is egyre nagyobb teret nyer a magyarországi üzemanyag-felvételt elkerülő gyakorlat. Ha ehhez hozzávesszük a határ menti legális-illegális eladást, akkor a lehetségesnél jóval kisebb üzemanyag-forgalom miatt az államháztartás jelentős adóbevételektől esik el. Nem vitás, hogy a magas hazai árszint nem igazán racionális megoldás sem a költségvetés bevétele, sem a tényleges kiadásokat érvényesítő árak szempontjából. Olyan üzemanyagár-rendszer érvényesülése lenne kívánatos, amely az ellenértékeket közelítené a tényleges nemzetgazdasági ráfordításokhoz, ugyanakkor az üzemanyag-forgalom és az árszint együttes figyelembevételével optimalizálja a költségvetés lehetséges bevételét.
Az egymásnak feszülő vélt-valós érdekeken túl a hazai üzemanyagárak színvonalának az adóterhek mérséklésével elérhető csökkentésére rövid és középtávon aligha számíthatunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.