A konjunktúra lanyhulása jellemzően a lakossági fogyasztás csökkenésével jár, javul a külső egyensúly és egyáltalán: minden olyan folyamat, amely a gazdaság egészségtelen túlhevülésére utalhat, ellenkezőjére fordul. Ezzel szemben hazánkban jelen pillanatban a növekedés belső szerkezete olyan, mint ha a ciklus másik felén állna a gazdaság, azon, amelyhez éppenséggel egy szép magas növekedési számot várnánk.
A sajátságos helyzet okai ismertek: a nyugati dekonjunktúra törvényszerűen kihat egy kis nyitott gazdaság teljesítményére. Távolabbról nézve a dolgot, úgy is fogalmazhatunk, hogy a magyar gazdaság üzleti ciklusai szépen simulnak a nemzetközi trendbe. Hogy ez milyen erős determináció, azt jól mutatja az is, hogy még egy olyan erős aszimmetrikus sokk sem tudja kirángatni a gazdaságot a trendből, mint a gazdaságpolitika élénkítési kísérlete. Ezt a két éve tartó akciót nevezhetnénk ugyan jóindulatúan "anticiklikus makroszabályozásnak", de a jelenlegi hitelességhez nem jár ilyen gesztus: nyugodtan mondjuk, hogy gazdaságpolitikusaink minden negyedik évben sutba vágják felelősségüket és gőzerővel elkezdenek "szavazatmaximalizálni". (A szokásoktól eltérően a baloldali kormányzat nem hagyta a ciklus végére a dolgot, mindjárt a belépő ilyenre sikerült.)
A "kívülről hűtés, belülről hevítés" eredményeképpen a lassuló gazdaság, alacsony vállalati beruházási hajlandóság, csökkenő inflációs nyomás, látványosan romló külső egyensúly, nemzetgazdasági eladósodás folyamatainak sajátos elegyével találkozhatunk. Akkor most hogy is van ez? Nincs is hatással a növekedésre az a kereslettömeg, amit a költégvetés fáradságos munkával a gazdaságba nyomott? De igen, több szakértő is állítja, hogy e nélkül tavaly már 3 százalék alatt lett volna a növekedés.
Ez a látszólag megnyugtató válasz azonban egy másik, kevésbé hízelgő megállapítást is kikényszerít: a jelenlegi világgazdasági helyzethez képest túl gyorsan növekszik a gazdaság.
Sok lenne a 3 százalékot valószínűleg az idén is alig meghaladó GDP-bővülés? Hol lesz itt akkor nemzeti felzárkózás? - ijedhetnénk meg, talán nem is teljesen alaptalanul. Elvégre a számokat ilyen szűrőn keresztül figyelve valóban kétséges, mikor lesz itt újra 5 százalék körüli dinamika. Az 1997-2001-es aranykor talán elhitette velünk, hogy különlegesek vagyunk, és a térségbeli társainknál tartósan magasabb növekedésre vagyunk ítélve. Pedig csupán annyi történt, hogy a nagyjából azonos alapfeltételek mellett a kilencvenes évek közepén (a korábbi reformok miatt) volt némi hozott előnyünk. Ez azonban mára elfogyott, törvényszerű, hogy a többi rendszerváltó ország számára is elérkezik a fejlődés nálunk már jól ismert korszaka.
De aki úgy véli, hogy a jelenlegi helyzetre az állam aktivitásának növelése az orvosság, az komolyan téved. A legutóbbi lépések (például a forint gyengítésére irányuló akciók) és a további tervezett intézkedések (például a versenyképességi tanács felállítása) csak erőtlen pótcselekvések, melyek aligha járnak a versenyképesség és így a növekedési potenciál emelkedéséhez. Ezek legfeljebb egy szűk lobbicsoport érdekeinek kielégítését szolgálhatják, de aligha vezetnek a reálgazdaság esélyeinek javulásához. Az elmúlt időszak teljesítménye ebből a szempontból figyelmeztető: röpke fél év alatt a forint beleszaladt egy felértékelődési spekulációba, majd egy jelentős leértékelődésbe, jelezve, hogy a külföld sem igazán tudja, mit gondoljon a gyorsan eladósodó magyar gazdaságról. (Azért az Európai Unióba való belépés kapujában, vagy már éppen tagként "összehozni" egy valutaválságot Guinness-könyvbe illő teljesítmény lenne.)
Ha már a kormány semmiképpen nem elégszik meg azzal a passzív szereppel, hogy visszatér egy reális gazdaságpolitikához (értsd: kiigazít), akkor is találhatna magának éppen elég munkát: a versenyképesség-javítás szempontjából például üdvözlendő lenne, ha a szürkegazdaság egy részét az adórendszer egyszerűsítésével (a kiskapuk átláthatatlan rendszerének eltörlése) és az így lehetővé váló adókulcs-csökkentéssel viszszakényszerítené a legális szférába. Ez történetesen még társadalmi szempontból is méltányos lenne, hiszen a szegények és a gazdagok közötti különbségek még tavaly is növekedtek. Ha nem ennek megállítása egy baloldali kormány feladata, akkor mi?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.