>> Az elmúlt időszakban egyre-másra érkeztek az olyan hírek, adatok, amelyek azt bizonyítják, a magyar gazdaság tőkevonzó képessége megkopott, versenyképessége alaposan leromlott. Ön mint a piaci szereplőkkel napi kapcsolatot tartó intézmény vezetője mit tapasztal e téren?
- A kép nem rózsás, de nem is annyira sötét, mint amilyenre mostanság festik. Hadd emlékeztessek arra, az elmúlt három-négy hétben hetente voltak olyan bejelentések, amelyek újabb és újabb külföldi beruházásokról szóltak. Ezek okot adnak a kevésbé pesszimista várakozásoknak, kiváltképpen, mert az elkövetkező hetekben is folytatódik ez a kedvező gyakorlat. Ez alatt azt értem, hogy újabb kedvező befektetői döntések bejelentése várható, elsősorban autóipari beszállítói, illetve regionális szolgáltatóközponti területen. S ne feledjük el: a külföldi működőtőke-beruházások (FDI) nemcsak új befektetők megjelenését jelentik, hanem a már megtelepedettek további invesztícióit is. Ezen a téren is várható jó néhány jelentősebb döntés.
>> Mindennek ellenére az első pár hónap FDI-adatai elkeserítőek, s korántsem ezt a képet közvetítik.
- A befektetői érdeklődés nem csökkent, amit nem csak mi tapasztalunk a hozzánk fordulók száma alapján. A múlt héten egy franciaországi konferencián az Ernst & Young európai befektetési jelentése alapján hangzott el, hogy Budapest a kontinensen a 9. legvonzóbb befektetési terep volt 2002-ben, úgy, hogy hat hellyel előbbre lépett az egy évvel korábbi rangsorhoz képest. Bár az igaz, világszerte lecsengőben vannak a gigaprojektek, helyettük inkább sok kisebb, kevésbé látványos befektetés valósul meg. S nem szabad elfeledni: az ötlettől a befektetői döntés meghozataláig 12-14 hónap, a döntéstől a megvalósulásig pedig további minimum egy év telik el.
>> De a kormány maga hozott "ítéletet", amikor új versenyképesség-növelő, beruházásösztönző csomag kidolgozását határozta el. Azaz a kormány is - ha úgy tetszik - borúsan látja a helyzetet.
- A kép ennél azért árnyaltabb. Tény ugyan, hogy régióbeli versenytársaink a korábbi, a kilencvenes évek közepétől az évtized végéig élvezett magyar versenyképességi előnyt behozták, felzárkóztak, sőt, van olyan is, amely elhagyott minket. Ám a többi között nem szabad elfelejteni, hogy a Magyarországon korábban lezajlott privatizáció egyes térségbeli országokban ezekben az években a legélénkebb. Szlovákiába például tavaly 4,2 milliárd dollárnyi külföldi működőtőke áramlott, ám ebből 3,8 milliárd privatizáció révén, és csak 400 millió zöldmezős beruházásoknak köszönhetően. Ezzel szemben Magyarországon a durván 1,2 milliárdos FDI-bevonáson belül nem volt magánosítási projekt.
>> Ezzel együtt is kétségtelen, hogy teret veszített az ország. Pedig a pszichikai tényező - "Magyarország az éllovas" - mellettünk volt.
- A relatív versenyképesség romlásának több oka van. Vannak olyanok, amelyeket együttesen úgy lehet jellemezni, mint az alapvető, általános környezeti okok. Ennek egyik eleme az infrastruktúra elégtelensége; a logisztikában világszerte komoly teret nyert a "just-in-time" rendszer, ehhez azonban kiváló szállítási-szállítmányozási körülmények kellenek, beleértve az autópályákat. A másik, ebbe a kategóriába sorolható ok az ipari parkok elhelyezkedésében, milyenségében keresendő, a befektetők ugyanis előszeretettel választanak olyan helyszíneket beruházásaikhoz, amelyeken minden, a működésükhöz szükséges szolgáltatás a legmagasabb színvonalú. S jó, ha a Magyarországon működő ipari parkok kétharmada egyáltalán alkalmas a befektetők fogadására, megfelelő szolgáltatások nyújtására. A harmadik elem a szakképzett munkaerő: e téren óriási a lemaradásunk, és ugyan jó, hogy már megszabták a szakképzés átalakításának törvényi kereteit, és megvannak a finanszírozáshoz szükséges források, ám nagyon gyorsan kell lépni; ezen belül is elsőként el kell készíteni egy országos munkaerőtérképet.
>> Ugyanakkor a piaci szereplők, illetve az azokat képviselő szervezetek egy sor egyéb okra vezetik viszsza a versenyképesség romlását, s ezt megállítandó, megfordítandó, számos javaslattal álltak elő.
- Az ITDH egyetért számos, az említettek által indítványozottakkal. Így hasonlóan támogatná az AmCham, a JVSZ, az MGYOSZ, a kamarák azon felvetését, hogy - a makrogazdasági helyzet alakulása függvényében - csökkentsék a társasági adót, nyúljanak hozzá a helyi iparűzési adó rendszeréhez, folyósítsanak támogatást a többi közt a szakképzéshez, a környezetvédelmet szolgáló projektekhez, s legyen a befektetésösztönzés keretében kínált támogatás normatív, annak rendszere pedig átlátható, kiszámítható.
>> Egy további javaslat az igazi egyablakos rendszer bevezetése, amelyet a közvetett versenyképességi tényezők közé lehet sorolni. Ám az év elejétől hatályos Smart Hungary keretében már működnie kellene ennek a szisztémának.
- Megjegyzem, a Smart Hungary befektetésösztönzési rendszer filozófiáját a külföld kedvezően fogadta, ám a benne foglalt eszközöknek megvalósíthatóvá kell válniuk, a végrehajtására meg kell teremteni a szükséges jogszabályi feltételeket. Ami pedig az egyablakos rendszert illeti: az ITDH-nál az idén június elseje óta már valóban működik a kiemelt befektetők számára, és az év elején végrehajtott szervezeti átalakításnak köszönhetően felkészültünk a rendszer kiterjesztésére is. Ami egyébként immár elodázhatatlan. Én arra számítok, hogy 2004. január elsejétől a kibővített egyablakos rendszer ténylegesen beindulhat.
>> A rendszer nem új, hiszen sikerrel működik már ilyen például az íreknél vagy a cseheknél. Nálunk miért csak most kaptak észbe?
- A közhasznú társaság erre már régebb óta készül, hiszen az előző vezetés, még 2000-ben, elkészített egy olyan előterjesztést, amely a magyar versenyképesség növelése érdekében javasolta az egyablakos rendszer bevezetését. Nem véletlenül, hiszen az itteni szakemberek tisztában vannak azzal, hogy a befektetési döntések 65-70 százalékában a profizmus, az empátia és a pr játszik szerepet. Szomorúan jegyzem meg azt is, hogy az említett cseh rendszer a magyar tapasztalatok alapján épült fel. A kilencvenes évek közepén ugyanis a csehek rendszeresen jártak tapasztalatgyűjtésre az ITDH-hoz.
>> Ma már dobálózunk az egyablakos rendszer fogalmával ám, hogy pontosan mit takar, arról sokaknak csak sejtései vannak.
- A rendszert nem kell misztifikálni. Nincs másról szó, mint arról, hogy - képletesen és a szó legszorosabb értelmében - fogjuk a befektető kezét a beruházási gondolat felmerülésétől egészen a konkrét projekt megvalósulásig, prezentálva számára minden szükséges információt, megadva számára minden szükséges segítséget, beleértve az elnyerhető támogatásokat illetőket is. A beruházások támogatására megvannak ugyanis a források, ám azok számos helyről nyerhetők el, s rengeteg időt, energiát emészt fel, mire a potenciális befektető ezekről mindent összegyűjt, hogy tiszta képet kapjon arról, milyen környezetben, körülmények között hozhatja tető alá beruházást.
>> A rendszer mit ró majd az ITDH-ra?
- Mint működtető intézmény nem jogokat akarunk, hanem szolgáltatást kívánunk nyújtani. Nem teszünk mást, mint a támogatási elemeket a befektetők felé tereljük.
>> Ismét elhangzanak olyan utalások a kamarák részéről, hogy szerepet kell kapniuk az egyablakos rendszer működtetésében. Ez nem új felvetés: a kilencvenes évek közepén (rész)tulajdonossá próbáltak válni az ITDH-ban. Lát-e szerepet a kamaráknak az egyablakos rendszerben?
- Az egyablakos rendszert nem véletlenül hívják egyablakosnak. Egy ablakról van szó, nem pedig többször egy ablakról. A kormányzati és nem kormányzati szereplők - köztük a kamarák - úgy válhatnak részeseivé ennek a folyamatnak, hogy ide irányítják a hozzájuk forduló potenciális befektetőket. Az ITDH a maga részéről a versenysemlegesség elve alapján a legszorosabb kapcsolatra törekszik valamennyi gazdasági szereplővel, az azokat képviselő, véleményformáló szervezetekkel. Ezek között vannak a kamarák is. Nem véletlen, hogy regionális irodahálózatunk szoros kapcsolatban áll a területi kamarákkal.
>> Az egyablakos rendszer a külföldieket szolgálja, igaz, közvetetten a magyar gazdaság szereplőit is. Mi a helyzet a hazai vállalkozók közvetlen kiszolgálásával?
- Intézményünk három fő működési területének mindegyike közvetlenül is segíti a hazai vállalati kört. A befektetésösztönzés nem csak az FDI bevonását, a magyar működőtőke exportjának elősegítését is jelenti. Azon vállalkozásoknak - elsősorban kis- és középvállalatokról beszélünk -, amelyek külföldön próbálnak befektetni, logisztikai támogatást nyújtunk. Miután főként a környező országokat célozzák ezek az invesztíciók, a külföldi kereskedelmi szolgálati (ksz) irodahálózattal párhuzamosan létrehoztuk a helyi képviseleti irodákat a Vajdaságban, Erdélyben és Szlovákiában. A másik feladatunk, a kereskedelemfejlesztés nem csak annyiban merül ki, hogy pályázatokat kezelünk vásárokon való részvételre. E téren több lábon állunk: az euro info központ, a vidéki irodahálózat és a ksz-ek minden információt megadnak, segítenek saját kapcsolatrendszerükkel. Ez a gyakorlatban már bevált. A harmadik fő terület a kkv-k felkészítése az uniós csatlakozásra. Meggyőződésem, hogy ez nem kampányfeladat, és nem zárul le 2004. május elsejével. Ennek értelmében - szándékaink szerint - szerepet játszunk majd a strukturális alapok itteni pályázati rendszerében is. Már folyik az akkreditáció, s ennek eredményeként a forrásokat közvetítő közreműködővé válik az intézmény.
>> A több, szerteágazóbb munkának nincs finanszírozási vonzata?
- Tény és való, mindezen feladatok ellátáshoz megfelelő források szükségeltetnek, de - és ezt hangsúlyozom - nem elsősorban nagyságrendbeli változásra van szükség. Az kell, hogy stabil és kiszámítható legyen az ITDH finanszírozása, a rendelkezésünkre álló források nagysága. Akár úgy, hogy önálló fejezetként, akár úgy, hogy a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztériumok költségvetésében elkülönített sorokon jelenjen meg a költségvetési törvényben az ITDH éves forrása.
>> Nem volt korai a létszámcsökkentéssel járó tavaszi átszervezés? Nem kényszerülnek most majd létszámbővítésre? Hiszen az egyablakos rendszer mellett egy sor egyéb új projektbe is fogtak, mint az országos ipari parki felmérés, vagy a k+f térkép elkészítése.
- Legfeljebb némi létszámbővítésre lehet szükség, ám - elsősorban - a back-office tevékenység erősítésével, hatékonyságának növelésével, a megfelelő adatbázis működtetésével meg tudjuk oldani a feladatokat. Főként a koordinációs, kooperációs tevékenységet kell erősíteni, így az ipari parkokkal, a k+f-fel vagy a beszállítókkal foglalkozó részlegekben, egységek között. S ami elengedhetetlen, az it-háttér fejlesztése. Ez prioritást élvez, forrásait előteremtettük. Ennek hamarosan a felhasználók is látják eredményét: élesben is bemutatkozik az új honlapunk, amelyet ezután is folyamatosan fejleszteni kívánunk. A cél egy virtuális piactér létrehozása és működtetése. Összefoglalva: a megnövekedett feladatok szemléletváltással, stabil it- és finanszírozási háttérrel és a létszám enyhe bővítésével megoldhatóak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.