A magánháztartások devizahitel-állománya 2004 végén elérte a GDP 5 százalékát, a devizahitelek aránya a teljes magánháztartási hitelállományon belül két év alatt megduplázódott, a 2002. végi 13,2 százalékról 2004 végére 26,7 százalékra növekedett. Ez már egy olyan mérték, amely mellett az árfolyamok néhány százalékos elmozdulása érzékelhető változást okoz a megtakarítási portfólió nettó tőkeértékében és - a tőketörlesztési és kamatfizetési mértékek változása okán - a szabadon elkölthető jövedelmekben. A PSZÁF és a jegybank figyelmeztetései ellenére ez a trend még egy ideig folytatódni fog a bankok versenye és forrásszerzési lehetőségei által is ösztönözve.
Nehéz a lakosságban az árfolyamkockázat iránti tudatosságot felébreszteni, ha azt olvassák, hallják, látják szinte naponta a hírekben, hogy az állam - jobban mondva a kormány - is lépésről lépésre áldozatul esik az alacsonyabb devizakamatok csábításának, amikor nagyobb öszszegű finanszírozási tételekről dönt. A napokban bejelentett 500 millió fontos kötvénykibocsátás újabb lépés abba az irányba, hogy az államadósság finanszírozásán belül egyre inkább eltávolodjunk a 25 százalékos "benchmark" devizaaránytól. Az Államadósság-kezelő Központ ezt a tételt azonnal euróra fogja swapolni, arra azonban vélhetően nincs kompetenciája, hogy forintra váltsa ezt a jövőbeni kötelezettséget. Az Állami Autópálya-kezelő épp most bízta meg a győztes tanácsadói konzorciumot majdnem hárommilliárd eurónyi forrásbevonás előkészítésével egy olyan autópálya-építési program finanszírozásához, melynek jövőbeni bevételei szinte kizárólag forintban fognak jelentkezni. Lehet attól tartani, hogy a majdani kötvénykibocsátásokban is érdekelt konzorcium nem fogja lebeszélni a magáncéggé avanzsált ÁAK-t ekkora árfolyamkockázat vállalásáról. A Sikeres Magyarországért hitelprogram fából vaskarika: árfolyamkockázat nélküli forinthiteleket biztosít a vállalkozói szférának eurókamatok mellett. E keret 410 milliárd forintra való megemelésére történt a napokban bejelentés, a konstrukció lényege, hogy az állam vállalja át az árfolyamkockázatot, pontosabban ezt ráterheli az adófizetőkre.
Természetesen csak ajánlani lehet a cégeknek, hogy minél nagyobb mértékben vegyék igénybe ezt a lehetőséget, mert ettől függetlenül a vállalati szektorban a teljes hitelállományon belül a devizahitelek aránya 60 százalék fölött van. A vállalati szektorban a devizahitelek arányának felfutása kevésbé látványos, és részben öszszefügg azzal a természetes fedezettséggel, amely elérhető az exportbevételek devizahitelekkel való előfinanszírozása által. A legutóbbi időkben azonban a kisebb exporthányadot felmutató kkv-szektorban volt látványosabb a devizahitel-állomány növekedése, és nem is euróban, hanem inkább svájci frankban. Ez arra utal, hogy e szektorban is az árfolyam-kockázati kitettség inkább nő, mint csökken. Egyébként az aggregált statisztikai adatokból a dolog természeténél fogva nem állapítható meg, hogy milyen mértékű és irányú a vállalati szektor árfolyam-érzékenysége. Az egyes cégek sokszor maguk sincsenek tisztában vele.
Az államháztartási és a folyó fizetési mérleg fenntarthatatlan hiánya miatt a befektetők a forint gyengülésére számítanak, de amíg még viszonylag magas a kamatkülönbözet, addig túl drágának tűnik a forint elleni masszív spekuláció. A kormány néhány tagja időnként most is gyengébb forintot szorgalmaz, és üdvözli az irányadó kamat további csökkentését, amire a kedvező inflációs kilátások lehetőséget is adnak az MNB-nek. Egy bizonyos ponton azonban, amikor a kamatkülönbözet az elvárt kockázati prémium alá esik, újra előtérbe kerülnek a magyar gazdaság fundamentális problémái, és kevésbé lesz költséges a forint elleni spekulatív pozíciókat tartani, bekövetkezhet a forint hirtelen és nagymértékű leértékelődése.
Ekkor csökkenés következik be a lakosság pénzügyi vagyonában, megnőnek a törlesztési és kamatterhek, apad a lakosság fizetőképes kereslete. Megnőnek az állam adósságterhei, ez akár Magyarország minősítését is negatív irányba befolyásolhatja, drágul a finanszírozás. Számos - akár jelentős devizabevételt realizáló - cég esetében kiderülhet, hogy túlfedezettség okán az árfolyam gyengülése náluk nem jár a várt, eredményt növelő hatással, nem beszélve azokról a cégekről, melyek exportbevétel hiányában is devizahitelt vettek fel.
Az eredmény egy kisebb lélegzetű gazdasági megtorpanás lehet, melyből megint csak kamatemeléssel és ad hoc költségvetési megszorítással lehet kimászni. Kívánatos volna, ha a gazdaságpolitika néhány soron következő lépése "puha földet érést" célozna meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.