A CIB az egyik legdinamikusabban fejlődő bank a magyar piacon. Ennek ellenére volt-e valamilyen különleges feladat, amit a tulajdonostól kapott, vagy ígért-e valamit a vezetőváltás kapcsán?
Különleges igényről nem beszélhetünk, nem merült fel ilyen. A banknak jól körülhatárolt, világos stratégiája van, így változásként legfeljebb bizonyos hangsúlyeltolódásokról lehet szó. Ami az üzleti oldalt illeti: a lakossági üzletágnak a lehetséges mértékig, azaz még dinamikusabban fel kell zárkóznia a vállalati terület mellé, ez persze nem jelenti azt, hogy az ország egyik legjobb vállalati bankjából most hirtelen lakossági hitelintézetet próbálnánk csinálni. Egyszerűen arról van szó, hogy a lakossági üzletágtól radikális változást várunk úgy, hogy eközben a vállalati üzletág is dinamikusan fejlődik. Az üzleti oldal mellett a belső működést említeném, ahol szükségét érzem a változtatásoknak: nem mintha a belső szervezet önmagában meg tudná váltani a világot, de ha nem működik hatékonyan, akkor a további fejlődés komoly gátja lehet.
Hol tart a szervezeti struktúra átalakítása?
A szervezeti struktúra felállítására, illetve annak bejelentésére már az első munkanapomon sor került. Ez elsősorban nem személyi, hanem az irányítási szerkezetre vonatkozó döntés volt, egyetértésben a tulajdonossal. Persze az ilyen változások érzékenyen érintenek minden szervezetet: ezért alapvető cél volt, hogy ez a "megrázkódtatásperiódus" minél rövidebb legyen. Ez sikerült, mert a tulajdonosi döntés március 11-ei bejelentése után három héttel ismertettem az új struktúrát, és - egy kivétellel - az összes felső vezetői posztot érintő kinevezést.
Gondolom, ezt várta a tulajdonos is.
Igen, mert elemi érdeke volt a gyors változás. Úgy gondolom, ennek is köszönhető, hogy rám esett a választás, hiszen az elmúlt négy évet a bank "közelében" töltöttem el, és ennek köszönhetően már a bejelentéskor meg tudtam fogalmazni azt a négy alapelvet, amelyhez tartottam magam. Senkit nem kértem távozásra a makrostruktúra kialakítása kapcsán, egyetlen kezemen megszámolható, hány munkatársnál csökkent a felelősségi kör, egy kezem elég volt a kívülről érkezők megszámlálására, viszont két kezem sem ahhoz, hogy számba vegyem a korábbinál nagyobb felelősséggel megbízott munkatársakat. Persze akkor is hozzátettem: ez nem egy életre szóló fogadalom, hiszen minden szervezetnek van egy természetes és szükségszerű mozgása. Az is céljaink között szerepelt, hogy a divíziókon belüli változások június 30-ig befejeződjenek. Ez az időtáv sem véletlen, hiszen várhatóan június végéig dönt az igazgatóság arról a javaslatról, miszerint - a növekvő fiókszámra tekintettel - régiókba szervezzük az életünket. Ennek - értelemszerűen - következményei vannak a központi irányításra is, hiszen bizonyos lépéseket csak összehangoltan lehet megtenni. A változás pozitív hatásait az ügyfeleink is érzékelni fogják azáltal, hogy a központi döntéshozatal helyett a jövőben a részletesebb helyi ismeretekkel rendelkező személyek döntenek majd ügyeikről.
Ezek szerint önöket nem fenyegeti az a veszély, hogy - hasonlóan több versenytársukhoz - új székházat építsenek?
Gondolom, a veszély szót idézőjelben érti... Nos - ha tényleg maradunk az idézőjelnél -, akkor minket is "fenyeget a veszély". A CIB csoport dinamikusan fejlődik, csodák pedig nincsenek: a jelentősen nagyobb számú ügyfél minőségi kiszolgálása több emberi erőforrást igényel. A bővülő fiókhálózatból következő növekedés mellett a központban is emelkedik a létszám, hiszen minden lehetséges háttértevékenységet itt próbálunk összpontosítani.
Említette, hogy a lakossági területre igen nagy hangsúlyt kívánnak helyezni. Azon túl, hogy gyorsan fejlesztik a fiókhálózatot, és a piaci átlagnál láthatóan magasabb kamatokat alkalmaznak a lakossági betéteknél, milyen eszközökkel kívánnak élni az előrehaladás érdekében?
Úgy vélem, a lakossági versenyben nem elsősorban a termékeknek és a kondícióknak lesz döntő szerepük, hanem a szolgáltatási színvonalnak és a minőségnek. Kétségtelen, hogy az ügyfelek szempontjából számos lakossági termékünknek igen kedvezőek a feltételei, de azt nem gondolom, hogy valamiféle szélsőséges árazási politikát folytatnánk. Vannak olyan piaci szereplők, akik bizonyos szempontból kiemelkedő vagy annak látszó ajánlatokkal próbálják elcsábítani az ügyfeleket, akik később - látva, hogy nem olyan szép a menyasszony - csalódottan távoznak. Ehhez a táborhoz semmiképp sem szeretnénk csatlakozni, bár a verseny miatt fontos, hogy a kondíciók alapján is - korrekt módon - az élmezőnyben legyünk. Visszatérve a kérdés elejéhez: a szolgáltatások minősége a CIB egyik legnagyobb erőssége. A banknak évtizedekkel ezelőtt is pénzügyileg igen képzett ügyfélköre volt a vállalati üzletágban, és bizonyos értelemben exkluzív bankként jegyezték a CIB-et. Ennek a banki kultúrának igen nagyok az értékei, tehát ami ebből megőrizhető, illetve kiterjeszthető a lakossági üzletágra, azt érdemes továbbra is megjeleníteni, érzékelhetővé tenni. Nagyon széles ügyfélkör igényeihez kell alkalmazkodnunk, és a célunk, hogy aki hozzánk belép, elégedetten távozzék. A minőségi, ugyanakkor széles kör számára elérhető szolgáltatások követelménye vonatkozik az egyéb értékesítési csatornákra is: talán nem véletlen, hogy az internetbank és az élőhangú telefonbanki szolgáltatásunkat komoly szakmai elismerésekkel díjazták.
A bankszektortól szinte mindenki lassuló bővülést vár 2005-re, gyengébb profitadatok mellett. Az eddigi folyamatok alapján ez menynyire érinti a CIB-et?
Az eddigi adatok nem támasztják alá, hogy az idei esztendő sokkal rosszabb lenne a tavalyinál. Az első negyedév azt mutatja, hogy a CIB csoport úgy növekszik, hogy az eredményei is nőni tudnak. Az nem biztos, hogy ez mindig fenntartható lesz, de egyelőre sikerült egy jó és kiegyensúlyozott pályán tartani a bankot. Látni kell, hogy ez expanzív szakasz, komoly beruházásokkal, így a fiókhálózat-bővítéssel, az it-fejlesztésekkel párhuzamosan nőnek a költségeink is. Arra viszont odafigyelünk, hogy az egyes tételek megfelelő arányban álljanak egymással, tehát szélsőséges kilengések sehol se legyenek.
A 2004. évihez hasonló nyereséget terveznek?
Mostanában sok szó esik a bankok eredményességéről, ez különösen nagy hangsúlyt kapott a különadó fölmerülésekor. Akkor a bankok többsége joggal panaszkodott és tiltakozott ellene. Rövid távú, fiskális megfontolásból persze érthető a különadó bevezetése, de versenyképességi szempontból nem tartom vállalhatónak, így bízom abban, hogy az ígért határidőre valóban eltűnik a palettáról. Ami a CIB-et illeti, a bankcsoport a bázishoz képest csak az idei első negyedévben egymilliárd forinttal több adót fizetett be, amelynek több mint a fele az új adónem bevezetése miatt keletkezett. Ezzel együtt azt gondolom, hogy ma, amikor az adót már bevezették, tudomásul vesszük, és próbálunk alkalmazkodni a körülményekhez.
Erős mozgolódás indulhat a régió bankpiacán, ismerve a készülő HVB-UniCredito frigy következményeit. Ez hogyan érintheti a magyar bankokat?
A tervezett akvizíció lehetséges következményei nem Budapesten, hanem valamelyik ebben a régióban érdekelt stratégiai befektető székhelyén dől majd el. A CIB tulajdonosának, a Banca Intesának az utóbbi néhány évben egyértelmű stratégiája, hogy igyekszik fokozni jelenlétét ebben a régióban. A három, most már évek óta meglévő leánya mellett nemrégiben bankot vett Szerbiában, illetve Oroszországban, és további akvizíciók várhatók a térségben. Ez nem a néhány hete felröppent kérdésekre adott válasz, hanem egy tudatos, többéves stratégia része.
Milyennek szeretné látni a CIB-et két-három év múlva?
A CIB a magyar piacon néhány fontos mutató alapján a negyedik helyen áll, tehát egyéb célja nem lehet, mint hogy dobogós legyen. A két-három éves időtávot persze kissé merész lenne megjelölni e cél eléréséhez, de bő középtávon - ez hat-nyolc évet jelent - reális lehet a célkitűzés. Ami pedig a versenytársakat illeti: mi nem "ellenségeket" tartunk számon, nem "taposással" kívánunk pozíciót szerezni, mi magunk szeretnénk jobbak lenni. A tulajdonosi oldalról bővülésünknek nincs sem anyagi, sem szellemi korlátja, a CIB csoporton belül pedig minden területen adott az a dinamizmus, eltökéltség és világos nézetrendszer, amelyek jó esélyt adnak arra, hogy a CIB-nek ne csak szép múltja, hanem legalább ilyen szép jövője is legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.