Az új befektetők kegyeiért vívott versengés egyik hajtóereje, hogy az utóbbi időben a nagy nemzetközi cégek bizonyos funkciókat, környezeteket - szoftverfejlesztést és -támogatást, adatközpont-üzemeltetést, távszolgáltatást, call-centert, könyvelő-, adat- és pénzügyi központot - offshore jelleggel Nyugatról keleti irányba mozdítanak el.
A nagy vállalatok - eltökéltségüktől függően - érdeklődve szemlélik a környezetünkben kínálkozó lehetőségeket; ismerkednek, barátkoznak az említett országokkal, jó esetben megvalósítják az elképzeléseiket. Az elmúlt két évben - a végrehajtott adóreformoknak, a viszonylag gyors privatizációnak és tőkebevonásoknak köszönhetően - felértékelődött Csehország és Szlovákia helyzete, bár az elmúlt hónapokban mintha hazánknak is sikerült volna - főleg a csehekkel szembeni - hátrányából lefaragnia. A tőkéért folytatott ütközetek megnyeréséhez azonban a meglévő képességeink és lehetőségeink jobb kihasználására, tudatosabb politikára, kormányzati stratégiaváltásra lenne szükség.
A jelenlegi gazdaságpolitika leginkább a nem Budapesten befektetni vágyókat segíti, ezt - különböző kedvezmények felajánlásával - természetesen a vidéki városok, községek polgármesterei is nagyban támogatják. Mindez azonban - cégvezetői tapasztalatom szerint - a betelepülni, beruházni szándékozó multiknak nem elég: a fővárostól távoli helyszínek sok szempontból nem jelentenek igazi vonzerőt számukra. Az országon belül tapasztalható fejlettségbeli különbségeket látva inkább a fővárosban vagy annak környékén maradnának. A magyar vidék csatasorba állítása előtt ezért Budapestet kellene kellően "felvértezni", gazdasági, pénzügyi, marketing- és egyéb szempontból felépíteni, és eladni. Először meg kellene győznünk az érdeklődőket, mennyire és miért jó itt, s azt követően lehetne továbblépni más térségek felé. Jelenleg azonban úgy próbálunk felvonulni az ismeretlen vidéki városainkkal a külföldi befektetők előtt, hogy Budapest sem tudja felvenni a versenyt más térségbeli konkurensekkel szemben.
Ki kell választani a prioritásokat, amelyek elsősorban - az EU-s pénzek jobb felhasználásával - egy-két kiemelt körzet fejlesztését jelentenék. Mindez később az összes, ma még nem eladható pályázóra is kedvezően hatna, és így hosszabb távon azok is jobb eredményeket érnének el a "tőkevonzások" terén.
A politikai döntéshozóknak ezenkívül - a kormányzati ciklusoktól függetlenül - tudatosan barátkozniuk kellene a nemzetközi cégvezetőkkel. Az eddigi gyakorlat ugyanis önmagában kevés, miszerint a multik hazai képviselője próbálja egyedül meggyőzni az anyaközpontot arról, hogy befektetéseit idehozza. A német kancellár például minden évben ellátogat Kínába, és felkeresi a tartományi vezetőket, hogy ott a német cégek érdekeit képviselje. Hogy a közvetlen befolyásolás látszatát is elkerüljék, mindezen tevékenységet az adott ország államilag támogatott és viszonylag semleges szervezetein - például kereskedelemfejlesztési tanácson - keresztül végzik.
Hazánk más országokhoz képest kiemelt, ám kevésbé kihasznált előnye a sokszor hangoztatott ugródeszkaszerepe a nem EU-s környező - főleg a balkáni - országok felé. Magyarország ezekben a jelentős növekedés előtt álló - ám néhol jelentős rizikófaktorral is rendelkező - országokban nemcsak tőke-, hanem know-how- és logisztikai exportőr is lehetne. Ez az adottság igencsak kifizetődő lehet, gondoljunk csak Ausztria példájára a szocialista rendszerek idején, vagy a kínai piacon "szakértőként" mozgó Hongkongra, esetleg Tajvanra, amely országok a kockázatok minimalizálása mellett garantált hozamokat biztosítottak az adott területeket nem ismerők számára. Mindezzel élni és mindezt végrehajtani persze csak maximális hitelességgel lehet.
A nagy cégek felől jelentkező, és egyre inkább megélénkülő érdeklődést kihasználni tehát nagyobb állami szerepvállalással, regionális központ jellegünk hangsúlyozásával lehet. Magyarország - minden szükséges adottság birtokában - némi strukturális átrendeződéssel potenciális gazdasági érdekszférává válna, és a győzelmi esélyei is növekednének az ádáz tőkecsatában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.