A félelmek egy része a munkaerő-piaci változásokból eredt, ez volt az időközben legendássá vált lengyel vízvezeték-szerelő ügye. Ebben az értelmezésben a bővítés egyet jelentett azzal, hogy a gyengén képzett és olcsó keleti dolgozók beáramlása miatt munkahelyek kerülnek veszélybe. A szóban forgó kisiparos azonban mumusnak is gyenge, elsősorban azért, mert a munkaerő-áramlás már a bővítés előtt kezdetét vette. Lengyelek már a régi rendszer idején is nagy számban dolgoztak a tagországokban, például a mezőgazdaságban, a vasfüggöny leomlása után pedig tovább erősödött - mind a legális, mind az illegális - vándorlás. Emellett Franciaországban - a példa céljára választott szakmában - mintegy 6 ezer mesterember hiányzik, ezért az ottani háztartásoknak kifejezetten örülniük kellene a külföldi utánpótlásnak. Végezetül, azt már a 80-as években végrehajtott görög, spanyol és portugál csatlakozás is bizonyította, hogy a szegényebb államok felvétele nem jár jelentősebb piaci mozgással vagy megrázkódtatással.
A vitát 2005-ben igazából az teszi fölöttébb szenvedélyessé, hogy az 1980-as évekhez képest új félelmek bukkantak fel, amelyek abból erednek, hogy a tavaly felvett államok eltérő szociális modell szerint működnek, ez kikezdheti a régi tagállamok jóléti rendszerét. Ennyiben a probléma forrása nem a lengyel vízvezeték-szerelő, hiszen az igazi kihívást például a szlovákok egykulcsos - mindössze 19 százalékos - adója jelenti.
Ebben a helyzetben főleg az EU nagyobb tagállamai érzik magukat veszélyeztetve. A múltban Francia- és Németország volt az európai integráció motorja. Most a könyvesboltok polcai mindkét országban tömve vannak a nemzet hanyatlásáról szóló, vészjósló és szenzációs írásokkal.
Az 1949 utáni történelme során a Német Szövetségi Köztársaság hozzá volt szokva ahhoz, hogy benne az óriási gazdasági siker megtestesítőjét lássák. A kilencvenes évek elején, az újraegyesítés után tapasztalt receszszióból azonban valójában soha nem tudott kijutni, a növekedés végig nyomott volt, ha egyáltalán volt. A konszenzusos társadalom, amely a Wirtschaftswunder alapjául szolgált, mára a rugalmatlanság szinonimájává vált, és akadályozza a változást.
Németország környezetében több kisebb állam található, amelyek szemlátomást jobban prosperálnak a mai geopolitikai és geogazdasági környezetben. Ezek sorában nemcsak olyan, keletre fekvő és gyorsan növekvő államok találhatók, mint Lengyel- vagy Csehország, de példaként ott van Dánia, Hollandia, Ausztria vagy Svájc is, amelyekre Németország valamikor fentről tudott lenézni. Ma egy gúnyos és sokfelé használt szlogen úgy szól: "Ausztria a jobbik Németország."
Franciaországban szintén sok író foglalkozik a nemzeti hanyatlás gondolatával, rajtuk kívül pedig számos egyszerű polgár érzi úgy, hogy a globális gazdaság a francia nemzeti érdekek ellen dolgozik. Röviden fogalmazva: a nagy államokban még mindig él az a politikai elit által is táplált illúzió, hogy az állam mi mindent tud tenni a gazdasági fejlődés előmozdításáért. Velük szemben a kisebb tagországok - akár az újak, akár a régiek - jóval rugalmasabban válaszoltak a modern, globalizált gazdaság kihívásaira.
A politika képes arra, hogy a választók számára vonzó juttatásokat kínáljon, akár adócsökkentés, akár szubvenciók, akár szociális ellátás formájában. A kis országok ebben a tekintetben jóval kevésbé hajlamosak arra, hogy elhiggyék, ők határozzák meg a játékszabályokat, ennek megfelelően jóval könnyebben állnak rá kiigazító lépések megtételére. A kisebbekben jobban tudatosult, hogy az elosztás felduzzasztásával egyszerűen elűzik a termelési tényezőket: a tőke máshová fog áramlani, a munkaerő pedig ugyanabba az irányba fog migrálni.
Az adott logika a nagyobb tagállamok körében is érvényre jut: Francia- és Németország elveszíti a jól képzett szakembereit, miközben Kelet-Európából tömegesen vonzza az olcsó munkaerőt. Mivel ezek a tömegek kevéssé érzik magukat franciának vagy németnek, ezért mind jobb-, mind baloldalon egyre nagyobb tér nyílik a nacionalista érzések számára.
Az európai integráció korábbi fordulói során - például az ötvenes és a nyolcvanas évek közötti időszakban - a nagy tagállamok fölöttébb nyilvánvaló előnyökhöz jutottak, amit a politikusok könynyen el tudtak adni a választóknak. A maastrichti szerződés 1992-es érvénybe lépése után azonban megváltozott a politikai dinamika. Most az EU kisebb tagállamai azok, amelyek többet nyernek a tágabb és mélyebb integráción. Ha a nagyobb tagállamok is hasonló hozadékra akarnak szert tenni, és a politikusok vissza akarják szerezni a választók tiszteletét, akkor a kormányaiknak magukévá kell tenniük a kisebb államok logikáját, és fel kell adni a múltban tanúsított nagyhatalmi pózolást.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.