A konvergenciaprogram előzetes változata vitaanyagként immár olvasható. A korábbi programok megítéléséhez képest jelentős változás, hogy a számos jogos kritika mellett ezúttal dicsérő megjegyzéseket is kap a kormányzat. A program készítői végre felhagytak a számok kozmetikázásával, a kreatív könyvelési trükkök széles körű alkalmazásával; a helyzetértékelés nem hagy kétséget a problémák súlyossága felől. Voltak, akik korábban bagatellizálni próbálták Magyarország egyensúlyi problémáit, de ma már minden bizonnyal számukra is világos, hogy a radikális fordulat – beleértve a rövid távú megszorító, keresletkorlátozó intézkedéseket is – elkerülhetetlen.
A többnyire konzervatív becsléseken alapuló program első időszakára – az idei utolsó negyedévtől 2009 elejéig terjedő periódusra – vonatkozó számsorok hihetőek, sőt meglátásom szerint a külgazdasági folyamatokban jelentős tartalékot is képeznek. A gyengülő belső kereslet miatt ugyanis az export és az import növekedése közötti rés (a kivitel javára) a feltételezettnél lényegesen nagyobb lehet.
A program számos eleme persze erősen bírálható. A legsúlyosabb kritika talán a munkapiac kapcsán merül fel: nagy esély van rá, hogy a kiigazítással párhuzamosan a foglalkoztatás emelkedése helyett az inaktivitás és a munkanélküliség növekedése következik be. Ezzel együtt valószínű, hogy a rövid távú tűzoltás sikerül: 2008 végéig látványosan csökkenhet az államháztartás hiánya, és előbb lelassul a bruttó államadósság növekedése, majd 2009-től várhatóan csökkenő trendbe vált. Kérdés, hogy mi lesz azután. Valóban megindul a „létrejövő egyensúly bázisán a gazdaság és az életkörülmények tartós növekedése”? Avagy a 2010-es választások árnyékában a „húzd meg” ciklust a Magyarországon szokásos „ereszd meg” időszaka követi?
Ez utóbbit mindenképp el kell kerülni. Miközben a rendszerváltás utáni első tíz évet a gazdaságtörténet Magyarország sikeres korszakaként tarthatja majd számon, a harmadik évezred első évtizede jobb esetben is legfeljebb ellentmondásos lehet. Az Európai Unióhoz velünk együtt csatlakozott nyolc kelet-közép-európai ország között egyelőre egyedülálló történet a miénk: a rendszerváltás óta nekünk már a második húsbavágó stabilizációt kell megélnünk, miközben másutt egy keresletkorlátozó intézkedéssorozat is elégségesnek bizonyult. Pedig az ilyen csomagok fájdalmasak, tipikusan reálbér- és fogyasztáscsökkenéssel, az életkörülmények átmeneti romlásával járnak együtt. Mi következik mindebből? Az, hogy valamennyi társadalmi és szakmai csoportnak mindent meg kell tenni azért, hogy ne legyen szükség újabb stabilizációra. A közgazdászoknak a legcsekélyebb elnézést sem szabad tanúsítaniuk az adatok kozmetikázása terén, de a munkavállalóknak és a nyugdíjasoknak sem szabad elfogadniuk a bérek, illetve a nyugdíjak ugrásszerű emelésére tett javaslatokat – ehelyett inkább a mérsékelt, ugyanakkor hosszú távon is fenntartható pálya elérésére kell törekedniük.
Ezekről az alapelvekről 2009-től sem szabad majd elfeledkezni. Annál is inkább, mivel a konvergenciaprogram legbizonytalanabb időszaka éppen akkortól számítható, és nem csak a politikai ciklikusság kísértése miatt. Nehezen hihető, hogy a potenciális GDP növekedése még öt év múlva is 4 százalék közelében lesz – a 3–3,5 százalék közötti előrejelzések lényegesen reálisabbnak tűnnek. Az aktivitás és a foglalkoztatás gyorsuló növekedése fenntartható egyensúly mellett ugyanis csak akkor valósulhat meg, ha a közoktatás és az egészségügy reformlépései szinte maradéktalanul sikeresek lesznek, és a nyugdíjrendszer finanszírozási kockázatait is sikerül legalább részben semlegesíteni. Ellenkező esetben újabb csomag jön…
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.