Bár március elején „csak” az elnök és az egyik alelnök távozik, az esemény mégis sokkal nagyobb horderejű ennél, és nemcsak az elnök kitüntetett szerepe miatt. A jelenlegi elnök távozásával lejár a miniszterelnök és Simor András között ma még érvényben lévő megállapodás, amely szerint nem élnek az új jegybanktörvény adta lehetőséggel, és neveznek ki egy harmadik alelnököt. Emellett a monetáris tanács márciustól elvileg kilenc főre bővíthető. Jövőbeli lépéseikre ezért a négy külső tag elmúlt szűk két évben mutatott döntéseiből sem következtethetünk.
Adott tehát a lehetőség a nagyszabású változtatásra, a kérdés, hogy van-e ilyen szándék. Az a vehemencia, amellyel tavaly év végén igyekezett módosítani a jegybanktörvényt, arra enged következtetni, hogy a politikának komoly tervei voltak és vannak az MNB-vel. Nem zárható ki persze, hogy anno a harmadik alelnök, illetve a PSZÁF-fal történő összevonás erőltetése a nemzetközi tárgyalópartnerek kifejezett kérése ellenére a hiteltárgyalások során követett érdekes stratégia része volt csupán. Ugyanakkor mivel az elmúlt két és fél év gazdaságpolitikájára a szokásosnál, illetve időnként az ésszerűnél jóval nagyobb kockázatvállalás volt jellemző, sokan feltételezik, hogy a monetáris politika tekintetében sem lesz ez másként.
A közkeletű vélekedés szerint az új megközelítés egyik feltételezett eleme az alapkamat erőszakos csökkentése, a másik a mostanában világszerte széles körben megfigyelhető, a jegybanki mérleget érintő beavatkozás. Kétségtelen, hogy az alapkamat csökkentése valamelyest hozzájárul az adósságszolgálat terheinek mérsékléséhez, ezért hasznos, de jelentőségét nem volna helyes eltúlozni. Jó példa az ellenkezőjére a lengyel kötvénypiac, ahol az idén minden futamidőn az alapkamat alá mentek az állampapír-hozamok egészen a 25 éves lejáratig, tehát anélkül csökkent a finanszírozási költség, hogy a monetáris politika lépett volna.
Ami a mennyiségi intézkedéseket illeti, több „lehetőség” is felmerült a sajtóban és a piaci pletykákban. Például, hogy a jegybank nem fizetné a bankok által kötelezően elhelyezett tartalék után az alapkamatot. A nemzetközi gyakorlatban régebben jellemző volt ez, ma már ritka. A lépésnek ugyan lehetnek monetáris politikai hatásai is, de lényegét tekintve nem lenne más, mint egy újabb rejtett bankadó. Emellett még mindig napirenden van a kéthetes jegybanki kötvényállomány csökkentése, a befogadott mennyiség korlátozása. Ebben az esetben a kimaradó forintok az MNB egynapos betétjébe vándorolnának át, amire egy százalékponttal alacsonyabb kamatot fizetnek. Ez egyrészt megfelelne valamekkora kamatcsökkentésnek, másrészt a rövid lejáratú pénzpiaci kamatok nagyobb kiszámíthatatlanságát eredményezné. Ha az egynapos betétet is korlátoznák, elöntené a likviditás a bankközi piacot: az eredmény ugyanaz lenne nagyban. Mindegyik lépés csökkentené a forint mint carry-deviza vonzerejét. Hasonló a helyzet a devizatartalékkal: minden olyan tartalékcsökkenés, amely nem az állam devizaadósságának leépítésével párhuzamosan zajlik, veszélybe sodorja a forintot.
Nálunk a monetáris politikának, mint az elmúlt minimum tíz évben mindig, a forinton elérhető kamatkülönbözetre, ezáltal annak vonzerejére és árfolyamára volt a legnagyobb hatása, és ezen az új menedzsment sem tud változtatni.
A forint gyengülésétől viszont emelkedik, majd a tőkepiacon megújíthatatlanná válik a még mindig tetemes külső adósság. Ezért a legfontosabb bemenő változó továbbra is a határidős devizapiaci kamatkülönbözet kell, hogy legyen, főleg miután a CDS-piac zaj-jel aránya a november elsején lezajlott szabályozási változás nyomán nem keveset romlott. Ha mégsem így lesz, tudhatjuk, hogy új rezsimben vagyunk.
VG-páholy-tagok: Bartha Attila, Hegedűs Miklós, Mellár Tamás, Orbán Gábor.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.