A minőségi napilapok olvasása talán oda tér vissza, ahonnan elindult
Warren Buffett, az omahai varázsló már egy éve büszke tulajdonosa 63 amerikai regionális napilapnak. Két hete pedig a legfontosabb Atlantic City-i napilap, a The Press megvásárlását is bejelentette. A világ egyik leggazdagabb és legbefolyásosabb embere általában követőkre talál, ha meglepő piaci lépésekre szánja el magát. Lehet, hogy a győzteshez húzás szindrómája, a Bandwagon-hatás mozgatja a többieket, tény mindenesetre, hogy néhány nap alatt olyan nagy nyomtatott lapok találtak új tulajdonosra, mint a Boston Globe vagy hétfőn a Washington Post. Eközben elkelt például Hamburg ikonikus napilapja, az Axel Springer-birodalom egyik ékköve, a Hamburger Abendblatt is. Egytől egyig patinás brandek, amelyekben új tulajdonosuk reményt és profitot lát.
Az írott sajtó egyszerre három hatásnak van kitéve: az általános gazdasági válságnak, amely egyelőre sem a vásárlóerőt, sem a hirdetői aktivitást nem stimulálja; az iparági válságnak, amelyben az olvasók, és velük együtt a hirdetők egy része az elektronikus felületeket részesíti előnyben; harmadszor pedig annak a folyamatnak, amelynek során az európai és amerikai emberek szabadidős tevékenységei között a betű fogyasztása egyre hátrébb szorul. A minőségi napilapok olvasása talán oda tér vissza, ahonnan elindult: az értelmiségi, vállalkozói és felsővezetői réteg időtöltése lesz. Az online üzleti modell, ahol működik, ott a piac kritikus tömegét használja ki, nagyszámú, nem fizető olvasót elérő hirdetési felületekből él. Ezzel szemben az írott sajtó, benne a minőségi napilapok a minőségi tartalom felé mennek: olyan hozzáadott értéket közvetítenek az információk és a nézetek piacán, amelynek pénzben mérhető értéke van. És olyan olvasótábort tartanak meg ennek a jó szokásnak, amelyet hirdetésekkel is megéri utolérni.
Buffett és követői sem nem álmodozók, sem nem filantrópok. Kiszámítják, hogyan lehet profitot termelni egy szűkülő piacon.







