– A Synergon Csoport elmúlt időszaka az átalakításról szólt, miközben jelentősen csökkenő árbevétel mellett sikerült mérsékelniük az első kilenchavi veszteséget is. Hogy állnak a cégcsoport konszolidációjával?
– A vállalat elmúlt évi árbevételét nagy részben még a FUTÁR projekt dominálta, amely viszont mára a végéhez közelít, így a Synergon Csoport a jövőben már elsősorban újra az alaptevékenységeire koncentrálhat. Ez mindenképpen fontos eredmény – azt fogjuk tenni, amihez a legjobban értünk. A konszolidáció keretén belül pedig több olyan tevékenységet és ehhez kapcsolódó szerződést megszüntettünk, illetve felmondtunk, amelyek ugyan árbevételt generáltak, de folyamatosan veszteséget termeltek. A cégcsoport átalakításával egy időben az elmúlt kilenc hónapban teljes mértékben visszafizettük a projekthiteleinket- több, mint 700m forintot: mára egyedül az ipari parkot terhelő kb.160 millió forintos hitelünk maradt, ám – figyelembe véve az ingatlan legutóbbi értékbecslésekor megállapított 1,7 milliárdos értéket – a hitelt nyújtó bank szempontjából ez nem nevezhető kockázatosnak, és a jövő év végére ezt is visszafizetni tervezzük. Az átalakítási folyamat további lépéseiként több leányvállalat működési és szervezeti integrálását tervezzük az anyavállalatba a még racionálisabb és költséghatékonyabb működés érdekében Az év végére ezek a folyamatok jórészt lezárulnak, így a Synergon Csoport az előttünk álló időszakban jóval hatékonyabban, és eredményesebben működhet. Ami pedig az eredményt illeti: az év egészére mindenképp pozitív működési eredménnyel számolunk. A nettó eredmény ugyanakkor függ a részvény árfolyam alakulásától, hiszen nem mindegy, hogy a közel 1,5 millió darab saját részvény milyen értéken szerepel a könyveinkben.
– A FUTÁR projekt hol tart, és mi lehet a folytatása, akár itthon, akár külföldön?
– A FUTÁR alaprendszere idén március 31. óta rendben, problémamentesen működik. A járműveket felszereltük, már a mobil alkalmazás is elérhető – napokig vezette a letöltési listákat – úgy gondolom, a rendszer megfelelően szolgálja ki az utazóközönséget és szolgáltat adatokat a megrendelő részére. A rendszer 5 éves üzemeltetésére konzorciumban, szerződéssel rendelkezünk, emellett kiegészítő megrendeléseket kaptunk a rendszerben történő integrálásra a Combino villamosok és a spanyol CAF által leszállítandó járművek tekintetében is. A folyamatban lévő közlekedési-infrastruktúra fejlesztési projektekben is kapunk megrendeléseket a megállóhelyi kijelzőkre vonatkozóan. Nem titkolt tervünk, hogy a FUTÁR-ral szerzett tapasztalatainkat szeretnénk hasznosítani külföldön is: többek között két héttel ezelőtt tárgyalásokat folytattunk Moszkvában a helyi közlekedési vállalat hasonló rendszeréről – amelyet egyébként több éve próbálnak kiépíteni –, és vizsgáljuk az együttműködési lehetőségeket az orosz állami vasúttársasággal is.
– A Smart fejlesztési projekt hogyan áll jelenleg, és miért kellett külön leánycéget alapítani annak gondozására?
– A leányvállalat létrehozására azért volt szükség, mert az Európai Uniós források felhasználásával termék bel- és külföldi piacra juttatását biztosítani kell – ez lesz a leányvállalat alapvető és transzparens feladata -. A fejlesztéstől nagyon sokat várunk, hiszen az általunk kifejlesztésre kerülő egyedi megoldás gyártó-független: bármelyik gyártó bármilyen mérőjét tudja integrálni az éppen rendelkezésre álló kommunikációs csatornán keresztül – nemrég fejeztük be a CDMA kommunikációs modul fejlesztését és tesztelését. A Smart projektben pontosan a külföldi piacra jutás érdekében már több külföldi egyetemmel is együttműködünk, így például a bécsi, , a kolozsvári vagy a kurszki felsőoktatási intézménnyel is – közös kutatás-fejlesztési megállapodásokkal tervezzük a rendszert a környező országokban lokalizálni, majd a piacokra bevezetni. A termékben rejlő lehetőségeket jól szemlélteti, hogy egy most épülő, több ezer lakásos kurszki lakópark beruházásnál, a beruházó kérésére kiszámoltuk, hogy az általunk tervezett és fejlesztett okosmérős beruházásnak mennyi lenne a megtérülési ideje, és igen meggyőző eredményt, nyolc hónapot kaptunk eredményként. A beruházó kérésére tervezünk egy pilot rendszert, amelynek szerelését és indítását a kurszki egyetemmel közösen hamarosan megkezdjük.
A fejlesztés jelenleg 80 százalékos készültségben van – a bemutatóinkat már on-line demó segítségével tartjuk, a Miskolci Egyetemen telepített pilot rendszer bemutatása mellett.
– Az adatközpont-beruházás ügye milyen stádiumban van?
– Az adatközponthoz elkészült a teljes informatikai infrastruktúra szakmai tervezése, a finanszírozás kérdése egyelőre nem oldódott még meg. Úgy gondolom a megoldást vagy egy banki hitel, vagy egy szakmai befektető bevonása jelentheti. Azt leszögezném ugyanakkor, hogy a projekt nem állt le, bármilyen, ezzel ellentétes híresztelések is láttak napvilágot a közelmúltban.
– A Synergon-részvény árfolyama a harmadik negyedéves gyorsjelentés közzététele előtti időszakban látványosan esett. Mi lehet ennek az oka?
– Az árfolyamot figyelve sokszor bele szoktam olvasni a részvénnyel kapcsolatos fórumokba. A jelentés előtti időszakban, a közzétett közleményekben szereplő tényeket figyelmen kívül hagyva a piacon olyan hírek terjedtek el, hogy a csőd előtt, már a sajátrészvény-állományunkat dobjuk piacra éppen, ennek nyomán és több más nem túl pontos és hiteles információt beárazva elindult egy zuhanás, melynek történelmi mélypont lett a vége. A gyorsjelentés közzététele után napokon keresztül a napi limittel indult emelkedésnek az árfolyam, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy egyesek sikeresen tudták kihasználni ezt a mozgást. Ennek kapcsán megjegyzem, hogy a saját részvény állomány likvidálásának nincs és nem is volt alapja – egy ilyen lépést nyilvános közleményben kellett volna bejelenteni. Társaságunk mindig időben, nyíltan és hitelesen tájékoztatta a befektetőket minden, a cégcsoport életében fontos fejleményről. Ez a jövőben sem fog változni. Úgy gondolom az a feladatunk és a felelősségünk, hogy cégcsoport értékeinek és erőforrásainak felhasználásával visszanyerjük azon befektetők bizalmát is, akiket a 2013 év üzleti számai alapján esetleg elveszítettünk
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.