Hála a civilizáció vívmányainak, a kényelmes életnek és az orvostudomány fejlődésének, a napjainkban születő gyerekeknek megadatik a hosszú élet lehetősége. A fiúk hetvennél valamivel több, a lányok közel nyolcvan évre számíthatnak. Legalábbis az úgynevezett fejlett világban, s bármennyire is kételkedünk abban, hogy mi is ide tartozunk, amikor körbetekintünk a kilencvenháromezer négyzetkilométeren, fogadjuk el ezt mégis. Ez, mármint a hosszabb élet mindenképpen örvendetes hír. Amihez persze tartozik egy rossz és egy rosszabb is. A rossz az, hogy a megnövekedett élettartamhoz nem kapcsolódik megnövekedett nyugdíjaskor, mivel a nyugdíjkorhatár is fokozatosan emelkedni fog. A rosszabb pedig az, hogy a jóléti államoknak fogalmuk sincs arról, miből fogják kifizetni a megérdemelt nyugdíjat, és az az összeg, amit kifizetnek, ugyan mire lesz majd elég.
Az ezredforduló után születetteknek már közhellyé érett tapasztalattá válik a többciklusos életmodell, ami a mai ötveneseket-hatvanasokat váratlanul éri. A kérdés az, hogyan osszuk be a rendelkezésünkre álló időt. A tanulás-munka-nyugdíj hármasságában újra és újra vissza kell térni a tanuláshoz – élethosszig, persze, ahogyan a népszerű modell nevében is szerepel. Ezt indokolja és követeli is egyben a technológiák rohamos fejlődése és változása, a belső (Európában az unión belüli) migráció, és a munkaerőpiac kiszámíthatatlan mozgása, és – bár ez meglepően hangzik – saját kényünk és kedvünk is. Vállalati középvezetőből lehetünk lángossütők Keszthelyen vagy pizzafutárok Londonban, ha pedig megelégeltük a létező kapitalizmust, átnyergelhetünk a felnövekvő generációk oktatására.
A többciklusos életmodell szerves része lesz az olyan család, ahol a különböző anyáktól született gyermekek között akár húszéves korkülönbség is lehet, és a patchwork family-k terjedése méginkább lehetetlenné teszi a dologtalan és egyben bevételtelen öregkort. Két szóban: újratervezés és újraindulás. Megtartva a korábban megszerzett tudásokat, de ugrálva iparágak, hosszúsági fokok, jövedelemszerzési formák és munkakörök valamint bértábla-besorolások között.
Személyesmárka-tanácsadóként találkoztam a minap egy korábban nagy cégeket és felsővezetői pozíciókat megjárt szakemberrel. A sikerei unalmassá tették az életét, új kihívást keresett, de a válság első éveiben kikerült a kényelmes irodából. Aztán meggondolatlan befektetésekkel kiürítette a házikasszát, szétesett a családja, évtizedes kapcsolatainak értékét pedig gagyi üzleti ajánlatokkal közelítette a nullához.
Négyszer két órát töltöttünk együtt, s már a második alkalommal azt éreztem, magával Münchausen báróval hozott össze a sors, aki képes lenne a hajánál fogva kihúzni magát szorult helyzetéből, de önmaga nem tudja, hogy képes rá. Ismerős helyzet? A feladat csak annyi, hogy elhiggyen néhány dolgot. Azt, hogy képes az újratervezésre és az újraindításra; hogy ötven felett a kapuk nem becsukódnak, legfeljebb nehezebben nyílnak; hogy senki, de senki nem menti meg azt, aki magáért nem áll ki. Elfogadja, hogy az új élethelyzet nem szégyen, az új személyesmárka-pozíciója nem jobb vagy rosszabb, mint a korábbi, csak más. A munkaalapú társadalom nem ad értelmes elfoglaltságot, azt ki kell követelni.
Maga is meglepődött, amikor egy szemléletes játék során összegyűjtöttük, mennyi ereje, vagyis értéke, tudása van. Felrajzoltuk a kapcsolati hálóját. Modelleztük, miként töltheti újra ezeket, beszélgetésvázlatot írtunk a tervezett találkozókhoz. Végigvettük, hogy mondhatja el magáról azt: újra itt vagyok – ehhez miféle hagyományos- és újmédia eszközök állnak rendelkezésre.
Az előbbi sorok szereplője valós személy, de biztosan sokan magukra ismertek a történetében. Ő már tudja, hogy csak két szó: újratervezés és újraindulás. Számos olyan híresség van a világban, akit ötven felett lett az, aminek megismertük. Hogy mást ne mondjak, a kétpólusú világrend lebontásában legendás szerepet játszó érdemes hollywoodi színész, Ronald Reagan ötven is elmúlt, amikor Kalifornia kormányzója lett. S mennyi fontos szerep követte még ezt!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.