BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden fronton erősít a BÁV

A BÁV novemberi aukcióján Rippl-Rónai József egyik fő műve, a Róma-villa jutalékkal együtt több mint 62 millió forintért kelt el. Számos művészettörténeti ritkaság mellett – mint az egyedi Zsolnay-kandalló vagy a száz éve lappangó, múzeumi kvalitású Czóbel Béla-kép – a befektetési ékszerek iránt is nagy volt a kereslet. Az aukciósház kereskedelmi igazgatóját, Varga Balázst kérdeztük a siker okairól és a cég terveiről
2016.11.24., csütörtök 05:00

A BÁV korábban is törekedett a festményszegmensben is erősíteni, de a novemberi aukcióhoz hasonló látványos áttörés nem volt. Minek köszönhető a mostani siker, és milyen következtetéseket lehet levonni az eredmények elemzésekor? Elégedett?

– Elégedettek vagyunk, és a számok ezt visszaigazolták, nem alaptalanul. A tavaly novemberi aukcióval összehasonlítva 70 százalékkal nőtt az összforgalom, és a többi mutató esetében is hasonlóak az arányok. Köszönet a gyűjtőknek és a beadóknak, akik bíztak bennünk, de ez az eredmény nem születhetett volna meg tudatos építkezés nélkül. Az elmúlt évek munkája mostanra érett be. Több ponton változtattunk: új-régi helyre költöztünk (MOM Kulturális Központ), és igyekeztünk tovább emelni aukciós rendezvényeinkre érkező ügyfeleink kiszolgálását, cateringgel, pezsgővel, koncerttel és nyereményjátékkal. Gundel Takács Gábor személyében tudatosan társítottunk arcot az árveréseinkhez. Új médiafelületeken kezdtünk el hirdetni, ahol a fiatalabb korosztály elérése is célunk. Igyekeztünk a hagyományok megtartásával új elemeket megmutatni a BÁV működéséből. Aktívvá váltunk a közösségi oldalakon, az eredmény visszaigazolta elvárásainkat. Bebizonyosodott, hogy a műtárgypiac szereplői is aktívan használják az elektronikus felületeket.

Mire lehet építeni a BÁV múltjából?

– Megbízhatóságra és szaktudásra. Magyarország legrégebbi, lassan 250 éves cégéről van szó, szakértőink többsége évtizedek óta nálunk dolgozik, garantálni tudjuk, hogy a nálunk vásárolt műtárgy eredeti, valós értéket képvisel. Szeretném hangsúlyozni: bármi történik, minket újra megtalálnak. Minden értékesítés mögött ott található egy biztos alapokon álló nagyvállalat.

A kínálatot is átalakították. Milyen szempontok szerint?

– A jövőben erőteljesebben koncentrálunk a kortárs művészetre. Új, befektetésre és gyűjtésre alkalmas, értékes műtárgytípusokat hoztunk-hozunk be a műtárgypiacra – magyar grafika, 20. századi modern kerámia, magyar szobrászat, fotóművészet, márkás órák –, unikális módon kezdtünk el foglalkozni például a plakátokkal. Fő célunk az edukáció, a következő gyűjtőgeneráció kinevelése. A fiatalok jól reagáltak, láttuk, ahogy szelfiket készítettek kedvenc plakátjuk előtt. A plakátoknál a grafika minősége és a film kultusza határozta meg az árakat, ott szálltak el a licitek, ahol ez a kettő találkozott. És Bud Spencer és James Bond mindenkit legyőzött.

Mi a helyzet a külföldi vevőkkel, változott-e az arányuk, és ha igen, hogyan?

– Határozottan nőtt a külföldi vevőink száma, érdeklődésük főként ott jelentős, ahol a BÁV hiánypótló szerepet vállal, ilyen például az antik ékszerek világa vagy a távol-keleti műtárgyak területe. Kínában tehetős emberek magánmúzeumokat hoznak létre, a globális műkereskedelmi mozgások egyik mozgató ereje, hogy világszerte vásárolják vissza a kínai műkincseket. Nekünk is kialakult egy stabil kínai vevőkörünk a piacot folyamatosan figyelő, külföldön és Budapesten élő kínaiakból. Főleg akkor aktívak, amikor olyan különlegességek bukkannak fel, mint egyedi porcelánok, aranyozott Buddha-szobrok, mitikus figurák. Az általában Kínába visszakerülő műtárgyak természetesen nem védettek, forgalmazásuknak nincs jogi akadálya. Régi külföldi ügyfélkörünket elsősorban a 18–19. századi európai festők alkotásai vonzzák. A befektetői szemlélet mellett érvényesülnek kereskedelmi szempontok is: a bárhol eladható témájú alkotásokat – látképeket, csendéleteket, csatajeleneteket, városképeket – sok esetben szállodába, irodába, enteriőrök díszítésére vásárolják, de itt is elsődleges elvárás a műtárgyak eredetisége és kiváló minősége. Különösen az aktképeknek látszik egyfajta reneszánsza. Egyre több szlovák vevőt is regisztrálhatunk, ők elsősorban az általuk Ladislav Mednanskýnak vagy Dominik Skuteckýnek hívott festők képeit keresik, valamint a Felvidékhez köthető tárgyi emlékeket, ezüsttárgyakat.

A most elárverezett Czóbel Béla-kép igazi csúcsdarab, minden aukciósház kapva kapott volna utána. Minek köszönhető, hogy épp a BÁV-hoz került?

– A BÁV-on felnőtt gyűjtőgeneráció abba az életszakaszba ért, amikor elkezd gondoskodni gyűjteményének további sorsáról. Ragaszkodnak hozzánk, bíznak bennünk. A több mint száz éve lappangó Czóbel-kép tulajdonosa a hetvenes években a BÁV árverésein vásárolt. Amikor megkeresett minket, hogy eladna egy festményt, szakértőink azonnal látták, hogy mesterműről van szó, amit visszaigazolt a háromszoros leütési ár. A Zsolnay-kandalló esetében kollégánk lakásvásárlás céljából nézelődött, amikor egy ingatlanhirdetés fényképei közt meglátta az egyedi kandallót, amelyet Zsolnay Miklós saját használatra készíttetett, Bódis Malvin színésznő villájába. Megtehettük volna, hogy megvesszük a lakást és kiemeljük a kandallót, de mi megkértük a tulajdonost, bízza ránk. Szétbontottuk, restauráltattuk, újra összeállítottuk, ismét egy szakértővel feltártuk a történetét, majd huszonhatmillió forintért eladtuk. Nagy öröm nekünk, hogy méltó helyre kerül.

Milyen arányban csatlakoztak be új gyűjtők?

– Az erőteljes hirdetési kampány, a Mesélnek a műkincsek előadás-sorozat, a New York Kávéházban rendezett beszélgetéseink, mesterkurzusaink meghozták a befektetett munka eredményét, de kétségtelen, a szerencsés gazdasági környezet is segít, elindult egyfajta mozgás a műtárgypiacon. A válság éveiben is tudtuk, egyszer eljön ez az idő, készen akartunk állni rá, és sikerült. Készítettünk felméréseket vásárlóink körében, és minket is meglepett a húsz-harminc éves generáció színre lépése. A huszonévesek kisebb értékű műtárgyakat vásárolnak, a grafika, a plakát és a kortárs alkotások iránt érdeklődnek, de bele-belekapnak a hatvanas–hetvenes évek tárgyi emlékeibe is. A következő tábor a harminc-negyven éveseké. Ambiciózus tagjai biztos egzisztenciával és bevétellel rendelkeznek, megfontoltan vásárolnak, leginkább ők tartják szem előtt a befektetési szempontokat. A Zsolnay-tárgyak mellett a festészetben a nagy nevek érdeklik őket, tízmilliós értékhatárig versenyképesek. Őket követik a komoly gyűjtők és a befektetők, akik a portfóliójukba például az ingatlanok, az arany vagy az értékpapírok mellett bizonyos százalékban beterveznek műtárgyakat is. A legérdekesebb változás mégis az, hogy jelentősen megnőtt a nők érdeklődése, pedig a műgyűjtés korábban döntően férfijáték volt.

Nyitnak a kortársak felé, ezen a területen mi a BÁV koncepciója?

– Aki versenyben kíván maradni, annak tudnia kell, hogy egyre több vásárló kifejezetten a kortársak iránt érdeklődik, és nincs korlátlan merítés a klasszikusokból. A kétezres évek közepéig felépült nagy gyűjtemények darabjai még legalább öt-tíz évig nem kerülnek vissza a piacra, mire ezek megmozdulnak, addigra szeretnénk felépíteni a kortárs piacot, s erre határozott igény is mutatkozik.

Hogyan lehet tartani a színvonalat?

– A BÁV presztízse és felvásárlási hagyományai jó alapot adnak, de a legjobb tételek mindig gyűjtőktől jönnek, akik egyre erőteljesebben térnek vissza hozzánk, miután bebizonyítottuk, képesek vagyunk több tízmilliós műtárgyakat értékesíteni. Nem csak festményekről beszélek, hiszen akár tízmilliós Rolex óra, tízmillió forintot érő ötkarátos gyémántgyűrű vagy huszonhárommillió forintos, több ezer éves Vinca-terrakottaszobor is elkelt nálunk.

Milyen terveik vagy újdonságaik vannak 2017-re?

– Jövőre szinte minden hónapban tartunk árverést, önálló kortárs aukció mellett lesz tematikus fotó-, illetve óraárverés is. Képzőművészeti kiállítást is rendezünk, ahol aktokra fókuszálva mutatjuk be Hincz Gyula művészetét. Folytatjuk a Mesélő Műkincsek sorozatot, változatlanul nagy hangsúlyt helyezünk az oktatásra, újdonságként numizmatikai képzést indítunk. A minőségi ékszerek iránt növekvő igényt látva megvásároltunk néhány volt Orex óra-ékszer boltot, ezeket új név alatt, megújult közegben, friss, modern árukészlettel fogjuk üzemeltetni. Az a cél, hogy a kereskedelem minden fontos szegmense – az aukciók, az ékszer- vagy a műtárgyboltok, az arany befektetési értékesítése – külön-külön is nyereséget termeljen. Folytatjuk az online fejlesztéseket, jövő tavasszal elindítjuk a webshopot – itt egyelőre a tesztidőszak zajlik –, és gondolkodunk önálló kortárs galéria indításán is. Nemcsak követjük a trendeket, hanem megpróbáljuk diktálni is őket.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.