Szinte mindenki azt állítja, hogy Japán gazdasági modellje kudarcot vallott: 1991 óta az éves gazdasági növekedés mértéke átlagosan 0,9 százalék, szemben az előző két évtized 4,5 százalékos mutatójával. A lassú növekedés – kiegészülve a magas deficittel és a zéróközeli inflációval – az államadósság mértékét a GDP 50 százalékáról 236 százalékra emelte.
Az Abe Sindzó japán miniszterelnök által – hat évvel ezelőtti hatalomra kerülésekor – kezdeményezett reformok elindításakor azt ígérték, hogy az infláció mértéke 2 százalékra nő. A zéró kamatok és a nagymértékű mennyiségi lazítás öt éve miatt azonban ez nem sikerült. Az 1,4-es termékenységi ráta és a szinte semekkora mértékű bevándorlás azt jelenti, hogy Japán munkaerő-állománya 28 százalékkal csökkenhet a következő ötven évben.
Mindazonáltal a japán modell állítólagos hibáira vonatkozó uralkodó nézet feltehetően téves. A népesség csökkenése valóban kihívás, de valamennyi előnnyel is járhat; emellett Japán államadóssága jóval fenntarthatóbb annál, mint amilyennek tűnik. Való igaz, hogy a japán GDP-növekedés mértéke elmarad a legtöbb fejlett gazdaságétól. A lakosság jóléte szempontjából azonban az egy főre jutó GDP számít, márpedig e téren a 2007 utáni évtizedben mért 0,65 százalékos éves japán növekedési adat megegyezik az amerikai mutatóval, s jobb, mint a brit és a francia adat (0,39, illetve 0,34 százalék).
Természetesen, ha Japán születési rátája folyamatosan 1,4 marad, akkor a gyors népességcsökkenés súlyos problémákat okozhat. Ám túlzók azok az értékelések, amelyek szerint a munkavállalók nyugdíjasokhoz viszonyított aránya 2,1-ről 1,3-re fog csökkenni, mivel ezen elemzések a munkaképes kor végének önkényesen a 65 éves kort jelölik meg, s nem veszik figyelembe a nyugdíjkorhatár emelésében rejlő lehetőségeket. Ha az az átlagéletkor, amelynek betöltésével az emberek nyugdíjba mennek, 70 évre emelkedik, a munkavállalók nyugdíjasokhoz viszonyított aránya még mindig csökkenni fog, de csak 1,8-re 2050-ig (a mostani 2,1-ről).
Japán a világ vezető országának számít az új technológiák terén, ami biztosíthatja, hogy az idősebb emberek tovább maradjanak gazdaságilag aktívak. A robotika terén is élen jár az ország, ami miatt egyre kevesebb munkavállalóra lesz szükség a termékek, szolgáltatások előállításához.
Ami az államadósságot és a fenntarthatatlan költségvetési hiányt illeti, a vészmadárkodók alighanem csalódni fognak. Japán bruttó államadósságának mértéke a GDP 236 százalékát teszi ki, ám ha beszámítjuk az állami pénzügyi eszközöket, akkor az IMF számításai szerint a nettó adósság jóval alacsonyabb: 152 százalékos.
Továbbá a japán jegybank a GDP 90 százalékát kitevő állampapírt birtokol. Osztalékként pedig visszajuttatja a kormányzatnak azt a pénzt, amelyet tőle kap a kezén lévő államkötvények utáni kamatként. Ha az állami pénzeszközöket és azt az adósságot nem számítjuk, mellyel a japán kormányzat és a lakosság lényegében önmagának tartozik, az adósság mértéke csak a GDP 60 százalékát teszi ki, és a szintje nem is emelkedik. Ez az adósságszint fenntartható lehet akkor is, ha a költségvetési hiány szintje magas marad még sok éven át.
Mindennek megértéséhez tegyük fel, hogy egy ország a GDP 250 százalékát kitevő bruttó államadóssággal rendelkezik, a nettó adóssága 150 százalék, s a jegybank a GDP 100 százalékát kitevő államkötvényt birtokol, ami miatt a nettó adósság 50 százalék. Tételezzük fel azt is, hogy mind az infláció, mind a reál növekedés stabilan 1 százalék, így a nominális GDP 2 százalékkal nő. Kétszázalékos államkötvényhozam (szemben a jelenlegi 0,1 százalékos japán szinttel) mellett az adósságráta stabil marad még akkor is, ha a kormányzat elsődleges hiánya évről évre a GDP 4 százalékát teszi ki, s a teljes deficit 5 százalékos. Körülbelül ez az, amit Tokió most csinál. Erre az egyértelműen nem fenntartható politikára távolról sem pánikszerűen reagálnak a kötvényvásárlók, hanem világszerte sorban állnak a japán állampapírokért.
Mindamellett nem lehet tagadni, hogy komoly kihívások tornyosulnak a távol-keleti szigetország előtt. Az egészségügyi kiadások tovább növelhetik a költségvetési hiányt. Elvileg egy bizonyos ponton a kötvényhozamoknak magasabbaknak kell lenniük a nominális GDP-növekedésnél. Mindkét okból kívánatos lenne egy olyan középtávú terv, amely valamilyen szintű fiskális konszolidációt céloz. Továbbá a születésszám-növekedés vagy a bevándorlás hiányában a technológiai fejlődés nélkülözhetetlen lesz az idősödő társadalom szülte kihívások kezeléséhez.
A Japán kilátásaival kapcsolatban megszokott borúlátás azonban erősen túlzó. Sok állam szerencsésnek mondhatná magát, ha olyan problémái lennének, mint a felkelő nap országának.
Az eredeti angol cikk a Project Syndicate oldalán jelent meg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.