November vége az advent és a karácsonyi készülődés kezdete. Noha a Covid-járvány negyedik hulláma számos ponton nehezíti mindennapjainkat, az oltás lehetőségének köszönhetően ezúttal nyugodtabban várhatjuk ezt a békés időszakot, abban a reményben, hogy az ünnepeket ismét szeretteink körében tölthetjük.

November egyúttal a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete is, a kiskereskedelemben az év utolsó két hónapja számít a legaktívabbnak.

A járvány időszakában szükségessé vált intézkedések hatására 2020-ban megtört a kiskereskedelmi forgalom évek óta tartó dinamikus növekedése, az év nagyobbik részére jellemző kiesés nagyságát leginkább a február–márciusban a járvány terjedésének hírére kialakult felvásárlási láz mérsékelte. 2021 áprilisától ismét növekszik a forgalom volumene, a kedvező irányú fordulatban az alacsony bázis mellett az is szerepet játszott, hogy a hónap közepétől fokozatosan fel lehetett oldani a járvány harmadik hulláma miatt bevezetett korlátozásokat.

A kiskereskedelmi forgalom ingadozása üzlettípusonként eltérő változásokat takart.

A járvány fogyasztói szokásokra gyakorolt hatásaként az összforgalmon belüli arányok az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes üzletek felé billentek, emellett tovább nőtt a jelentőségük a készpénzhasználatot és a személyes kontaktust nem igénylő online vásárlási formáknak.

Fotó: Shutterstock

A csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalmának volumene – folytatva az évek óta tartó dinamikus, töretlen bővülést – 2020-ban 40 százalékkal, 2021 első kilenc hónapjában 23 százalékkal nőtt. Ennek eredményeként a kiskereskedelemből való részesedése a 2021. január–szeptemberi időszakra – 2019 hasonló időszakához képest – 5,8 százalékról 9,2 százalékra bővült.

A szegmens koncentráltsága magas, 2020-ban a 4300, az árucikkek széles körére kiterjedő csomagküldő és internetes kiskereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozás forgalmának 58 százaléka – a vállalkozások 13 százalékát kitevő – mintegy félezer külföldi irányítású cégnél összpontosult.

Napjainkban szinte elengedhetetlen a versenyképesség megőrzéséhez a virtuális jelenlét, ami a csomagküldő és internetes kiskereskedelmet folytató vállalkozásoknál lényegesen szélesebb kört érint. 2020-ban a hazai vállalkozások 63 százaléka rendelkezett saját honlappal. A honlappal rendelkező vállalkozások 81 százaléka nyújtott termékeivel és szolgáltatásaival kapcsolatos információt a weboldalán, és 28 százalékuk tette lehetővé, hogy ezeket meg is lehessen rendelni.

Az internetes kiskereskedelmi forgalom 2018 óta minden év novemberében a legkiemelkedőbb. Ehhez a karácsonyi vásárlások kezdetét jelentő Black Friday is hozzájárul, ami hazánkban nagyobb részben az online térhez kötődik.

Az interneten rendszeresen vásárlók aránya növekvő tendenciát mutat. Részben már a járvány hatása is érződött azon, hogy 49 százalékra emelkedett a 2020 első negyedévében online vásárlók aránya a hazai lakosságon belül. Nőtt a vásárlási gyakoriság: a vevők 10 százaléka több mint tízszer rendelt a három hónap alatt, ez az arány csaknem a duplájára nőtt az egy évvel korábbihoz képest. 2021 első negyedévében tovább bővült az interneten vásárlók köre, és nőtt a rendelési gyakoriság is. Az 54 évnél fiatalabbak, a felsőfokú végzettségűek, a nagyvárosokban élők, a foglalkoztatottak és a tanulók, valamint a gyermekes háztartások körében az átlagnál nagyobb volt az interneten keresztül terméket vagy szolgáltatást vásárlók aránya.

A kiskereskedelmi forgalom egy részének becsatornázása az online térbe a pandémia időszakának természetes velejárója volt.

Az azonban már korántsem lehet természetes, hogy a személyes kapcsolatokat is nagyobbrészt virtuálisan éljük meg. Csak magas átoltottság révén adódik lehetőség az idei karácsonyt a tavalyinál enyhébb korlátozások között, szeretteinkkel tölteni, ezért lehetőségeinkhez képest érdemes mindent megtenni annak érdekében, hogy magunkat és a körülöttünk élőket biztonságban tudhassuk.