Az Erste Bank új szolgáltatásával beindult a pénzvisszatérítések kora a bankszámlákon. De vajon tényleg érdemes ehhez csatlakozni, nem csak szemfényvesztés az egész?
Több mint tíz éve már, hogy a hazai piacon is elérhető volt rövid ideig egy olyan hitelkártya, amely 3 százalék pénzvisszatérítést adott minden vásárlás után, függetlenül a vásárlás helyétől. A bank a 2008-ban kirobbant pénzügyi-gazdasági válság mellékhatásaként kivonult a magyar piacról, és ezzel befellegzett az általános 3 százalékos visszatérítésnek is.
Sokáig elérhető maradt a K&H Bank 2 százalékos általános visszatérítést nyújtó hitelkártyája is, de aztán ennek is véget vetett a bankközi jutalék csökkentésére irányuló szabályozói nyomás, illetve egyéb hatások.
A piacon megmaradt viszont az olyan hitelkártyák köre, amelyek általános 1 százalékos visszatérítést nyújtanak a kártyás vásárlás után. Mostanáig már ezzel a – korábban talán megmosolyogtató – általános kedvezménnyel is be kellett érnünk a hitelkártyapiacon. Most viszont valami változni látszik.
Noha a hitelkártyákhoz eddig is tartoztak attraktívabb kedvezmények, azok csak bizonyos üzletprofilokban voltak elérhetők. Ilyen kedvezményt nyújt az Erste Bank Erste Max hitelkártyája, amely a kártyabirtokos által választott 3 üzletkategóriában akár 4 százalékos, míg egyéb üzletekben történt vásárlások után 1 százalékos visszatérítést biztosít.
Az OTP Bonus hitelkártyája hasonlóképpen az általános 1 százalékos visszatérítés mellett plusz 2 százalékot térít vissza az évszaknak megfelelő üzletkategóriában történt vásárlások után.
Több hitelkártyához is tartoztak kuponos kedvezmények, amelyek ennél akár jóval magasabb kedvezményt is kínálnak, igaz, csak időszakosan. Ilyen a Cetelem Hitelkártyához tartozó Cetelem Klub, amelynek kereskedői 5-10 százalékos kedvezményt kínálnak országszerte csaknem 500 üzletben. A Raiffeisen OneCard hitelkártyás vásárlással gyűjtött pontokat pedig 10–40 százalékos kedvezménykuponokra lehet beváltani.
A magyarok által használt kedvelt fintech appok is nyújtanak hasonló kuponos kedvezményeket a bankkártyás vásárlások után. Itt már nem szükséges hitelkártyát használni, megteszi a folyószámlához kapcsolódó betéti kártya is.
Ezek közé tartozik a Curve és a Recash, mely már kifejezetten a kuponos bankkártyás vásárlási kedvezmények világára született meg. A Revolut Bank mellett a Gránit Bank, a K&H Bank, az MKB Bank, az OTP Bank, a Raiffeisen Bank és az UniCredit Bank kártyáira is kínál kedvezményt az ingyenes applikáció. Itt 2-4 százalék közötti kedvezmények mellett kuponokkal 20 százalék kedvezmény is elérhető.
Az új vonalhoz az OTP Bankot lehetne hasonlítani, ahol létezik egy Kedvezményprogram. A fintech appokhoz hasonlóan betéti kártyával is elérhető, ahogy hitelkártyával is. Mintegy 100 kedvezményt partner kedvezményes ajánlatai közül lehet választani, ilyen például a Játéksziget, az Istyle, a Líra, a Starbucks, a Praktiker, vagy a book24.hu.
A legújabb vásárlásösztönzővel az Erste Bank rendelkezik, amelynek Moneyback programja a cseh Dateio startup bevonásával zajlik: a cég minden hónapban megkapja az ügyfelek anonimizált vásárlási adatait, és azokból számít vásárlóerőt, amit a kereskedőknek kínál fel, akik aztán akár 10 százalékos vásárlási kedvezményekre váltják azt. Mindebből készpénz-visszatérítés lesz a hónap végén az Erste betéti és hitelkártyáinál egyaránt.
Az Erste újdonsága abban rejlik, hogy – a hazai piacon elsőként – személyre szabottan kínálja a pénzvisszatérítési szolgáltatást. Vagyis azok az ajánlatok kerülnek a kedvezményes kuponokat tartalmazó lista elejére, amelyek relevánsak a kártyabirtokosnak a korábbi vásárlásai alapján. A kereskedők között ott a SPAR, a Booking.com, az Aliexpress, a Douglas, a Líra, a Samsung, a Budmil, az About You vagy az Answear.
Valami olyan indult tehát be a pénzvisszatérítések piacán, aminek komoly hatása is lehet, ha a többi bank is érzi az üzleti lehetőséget ebben. Valószínűleg attól is függ ez, hogy az eddigi megoldások mennyire lesznek képesek felpörgetni a kártyás vásárlásokat. A magas mindenképpen segítheti ezt a folyamatot.
Az mindenesetre biztos, hogy a bankszámlához kapcsolt betéti bankkártyás vásárlásokra érvényes, bank vagy pénzügyi szolgáltató által kínált kedvezmények ma még újdonságnak számítanak.
Nagy valószínűséggel nem áll meg ez a fajta vásárlásösztönzés a két hazai banknál, remélhetőleg csatlakoznak hozzájuk idővel mások is. A piacnak mindenképpen jót tenne ez, az ügyfelek pedig a mobiltelefonjuk képernyőjén válogathatnának a kedvezményesnél kedvezményesebb ajánlatok között több banktól is, növelve az ügyfelek lojalitását.