Az Erste Bank új szolgáltatásával beindult a pénzvisszatérítések kora a bankszámlákon. De vajon tényleg érdemes ehhez csatlakozni, nem csak szemfényvesztés az egész?

Több mint tíz éve már, hogy a hazai piacon is elérhető volt rövid ideig egy olyan hitelkártya, amely 3 százalék pénzvisszatérítést adott minden vásárlás után, függetlenül a vásárlás helyétől. A bank a 2008-ban kirobbant pénzügyi-gazdasági válság mellékhatásaként kivonult a magyar piacról, és ezzel befellegzett az általános 3 százalékos visszatérítésnek is.

Sokáig elérhető maradt a K&H Bank 2 százalékos általános visszatérítést nyújtó hitelkártyája is, de aztán ennek is véget vetett a bankközi jutalék csökkentésére irányuló szabályozói nyomás, illetve egyéb hatások.

A piacon megmaradt viszont az olyan hitelkártyák köre, amelyek általános 1 százalékos visszatérítést nyújtanak a kártyás vásárlás után. Mostanáig már ezzel a – korábban talán megmosolyogtató – általános kedvezménnyel is be kellett érnünk a hitelkártyapiacon. Most viszont valami változni látszik.

Noha a hitelkártyákhoz eddig is tartoztak attraktívabb kedvezmények, azok csak bizonyos üzletprofilokban voltak elérhetők. Ilyen kedvezményt nyújt az Erste Bank Erste Max hitelkártyája, amely a kártyabirtokos által választott 3 üzletkategóriában akár 4 százalékos, míg egyéb üzletekben történt vásárlások után 1 százalékos visszatérítést biztosít.

Az OTP Bonus hitelkártyája hasonlóképpen az általános 1 százalékos visszatérítés mellett plusz 2 százalékot térít vissza az évszaknak megfelelő üzletkategóriában történt vásárlások után.

Több hitelkártyához is tartoztak kuponos kedvezmények, amelyek ennél akár jóval magasabb kedvezményt is kínálnak, igaz, csak időszakosan. Ilyen a Cetelem Hitelkártyához tartozó Cetelem Klub, amelynek kereskedői 5-10 százalékos kedvezményt kínálnak országszerte csaknem 500 üzletben. A Raiffeisen OneCard hitelkártyás vásárlással gyűjtött pontokat pedig 10–40 százalékos kedvezménykuponokra lehet beváltani.

Close up customer paying for plants with smart card, Close up customer paying for plants with smart card. (Photo by Tom Merton/CAIA IMAGE/SCIENCE PH / NEW / Science Photo Library via AFP)
Fotó: Tom Merton / Caia Image / AFP

A magyarok által használt kedvelt fintech appok is nyújtanak hasonló kuponos kedvezményeket a bankkártyás vásárlások után. Itt már nem szükséges hitelkártyát használni, megteszi a folyószámlához kapcsolódó betéti kártya is.

Ezek közé tartozik a Curve és a Recash, mely már kifejezetten a kuponos bankkártyás vásárlási kedvezmények világára született meg. A Revolut Bank mellett a Gránit Bank, a K&H Bank, az MKB Bank, az OTP Bank, a Raiffeisen Bank és az UniCredit Bank kártyáira is kínál kedvezményt az ingyenes applikáció. Itt 2-4 százalék közötti kedvezmények mellett kuponokkal 20 százalék kedvezmény is elérhető.

Az új vonalhoz az OTP Bankot lehetne hasonlítani, ahol létezik egy Kedvezményprogram. A fintech appokhoz hasonlóan betéti kártyával is elérhető, ahogy hitelkártyával is. Mintegy 100 kedvezményt adó partner kedvezményes ajánlatai közül lehet választani, ilyen például a Játéksziget, az Istyle, a Líra, a Starbucks, a Praktiker, vagy a book24.hu. 

A legújabb vásárlásösztönzővel az Erste Bank rendelkezik, amelynek Moneyback programja a cseh Dateio startup bevonásával zajlik: a cég minden hónapban megkapja az ügyfelek anonimizált vásárlási adatait, és azokból számít vásárlóerőt, amit a kereskedőknek kínál fel, akik aztán akár 10 százalékos vásárlási kedvezményekre váltják azt. Mindebből készpénz-visszatérítés lesz a hónap végén az Erste betéti és hitelkártyáinál egyaránt.

Az Erste újdonsága abban rejlik, hogy – a hazai piacon elsőként – személyre szabottan kínálja a pénzvisszatérítési szolgáltatást. Vagyis azok az ajánlatok kerülnek a kedvezményes kuponokat tartalmazó lista elejére, amelyek relevánsak a kártyabirtokosnak a korábbi vásárlásai alapján. A kereskedők között ott a SPAR, a Booking.com, az Aliexpress, a Douglas, a Líra, a Samsung, a Budmil, az About You vagy az Answear. 

Valami olyan indult tehát be a pénzvisszatérítések piacán, aminek komoly hatása is lehet, ha a többi bank is érzi az üzleti lehetőséget ebben. Valószínűleg attól is függ ez, hogy az eddigi megoldások mennyire lesznek képesek felpörgetni a kártyás vásárlásokat. A magas infláció mindenképpen segítheti ezt a folyamatot.

Az mindenesetre biztos, hogy a bankszámlához kapcsolt betéti bankkártyás vásárlásokra érvényes, bank vagy pénzügyi szolgáltató által kínált kedvezmények ma még újdonságnak számítanak. 

Nagy valószínűséggel nem áll meg ez a fajta vásárlásösztönzés a két hazai banknál, remélhetőleg csatlakoznak hozzájuk idővel mások is. A piacnak mindenképpen jót tenne ez, az ügyfelek pedig a mobiltelefonjuk képernyőjén válogathatnának a kedvezményesnél kedvezményesebb ajánlatok között több banktól is, növelve az ügyfelek lojalitását.