BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
ai

AI ante portas: az év, amelyben a mesterséges intelligencia meghódítja az üzleti életet

Az, hogy rendszeresen ismétlődők mellett a nem rutinszerű feladatokat is lehet automatizálni az AI-jal, hozzásegítheti a kkv-kat ahhoz, hogy a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre összpontosítsanak. Az előrelátó kkv-döntéshozók persze nem csupán alapfeladatok automatizálására fogják használni az AI-alapú megoldásokat, hanem olyan problémák megoldására is, amelyekre korábban vagy nem állt rendelkezésre technológia, vagy az túlságosan drága volt.
Szerző képe
Egerszegi Krisztián
a MiniCRM tulajdonosa
2024.02.21., szerda 13:00

Számtalan újdonságot és innovatív megoldást hoz az asztrológusok szerint a február 10-ével kezdődő kínai holdújévben Fa Sárkány, amelyek között jó eséllyel megtalálhatók majd mesterséges intelligenciával felturbózott üzleti szolgáltatások is.

Sokan feltehetően már nem is emlékeznek rá, hogyan szorították ki a hagyományos mobilokat a mindennapokból az okostelefonok, amelyek nélkül ma már nem tudnánk létezni. Ugyanez a jelenség köszön vissza a szoftverek világában: az AI-alapú megoldások olyan gyorsan fejlődnek, hogy a klasszikus szoftverek nem tudják velük tartani a lépést. Ahogyan 2023 a nagy nyelvi modellek térnyeréséről szólt, hasonló gyorsasággal, hónapok alatt fogja bevenni az AI az üzleti szolgáltatások világát.

Man,Using,Tools,Ai.,Technology,Smart,Robot,Science,And,Artificial
Fotó: Shutterstock

Ez az AI-forradalom természetesen a kis- és középvállalkozásokat is érinti majd, egyes kutatások szerint különösen a gépi tanulás terén elért eredmények hozhatnak eget rengető változásokat a kkv-k számítógépesítésében. Akit érdekelnek a részletek, az OECD erről szóló tanulmányában számos kérdésre választ kaphat, én azonban hadd térjek ki a témának egy személyes vonatkozására: arra, hogy milyen hatással lehet ez a hazai kkv-döntéshozók gondolkodásmódjára.

A kiindulási helyzet nem túl fényes, és ezt egy olyan kkv alapítójaként merem állítani, amelyik ennek a vállalati szegmensnek a legégetőbb üzleti problémáira szállít megoldásokat, így közvetlen rálátása van a gondokra és a kihívásokra. Tíz évvel ezelőtt a hazai kkv-szektor legégetőbb gondja az volt, hogy tízből kilenc ajánlatot elveszítenek, mert egyszerűen nincs utánkövetés. Eltelt egy évtized, benne rengeteg technológiai fejlődéssel, a pandémia miatt felturbózott digitális transzformációval, és 2024-ben a legtöbben még mindig arra keresnek egy működőképes megoldást, hogy nyomon tudják követni a kiadott ajánlataikat.

Ez arról árulkodik, hogy tíz év alatt a magyar kkv-döntéshozók gondolkodásmódja alig változott, ellentétben a környezettel: a Covid–19 olyan mintákat hozott be globálisan az üzleti életbe, amelyek a gyors alkalmazkodásról és a kockázatvállalásról szólnak. A változásoknak nem pusztán a tempója gyorsult fel, hanem az amplitúdója is, a működés hatékonyságát pedig már nem lehet megőrizni: minden pillanatban az adott körülményekre kell optimalizálni. Hasonló a helyzet a generációkon átívelő tudással és üzletvezetési tapasztalatokkal, amelyek egy máshogy működő világban érvényesek voltak, a mai viszonyok között viszont korlátozottan állják meg a helyüket.

Az AI megteszi nekünk azt a szívességet, hogy rendelkezésünkre bocsátja azokat a megoldásokat, amelyekkel eredményesebben és hatékonyabban tudunk működni. 

Önmagában az, hogy a rendszeresen ismétlődők mellett a nem rutinszerű feladatokat is lehet automatizálni az AI-jal, hozzásegítheti a kkv-kat ahhoz, hogy a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre összpontosítsanak:

ha például egy értékesítőnek a telefonjában van az az alkalmazás, amelyik leveszi a kötelező adminisztráció terhét a válláról, több ideje marad az ügyfelekre. Az előrelátó kkv-döntéshozók persze nem csupán alapfeladatok automatizálására fogják használni az AI-alapú megoldásokat, hanem olyan problémák megoldására is, amelyekre korábban vagy nem állt rendelkezésre technológia, vagy az túlságosan drága volt.

 Az AI egyik legvonzóbb tulajdonsága ugyanis pont a könnyű hozzáférhetősége: a mesterséges intelligencia úgy épül be a mindennapi üzleti gyakorlatba, annyira gyorsan és szerteágazóan fejlődik, hogy nem feláras extratartozékként fogja kiszorítani a klasszikus megoldásokat, hanem azokkal versenyképes árakon.

Más kérdés, hogy erre mennyire vannak felkészülve az üzleti döntéshozók. A Cisco tavalyi felmérése szerint még a nagyobb szervezetek esetében is 48 százalék az átlag alatti felkészültségűek aránya, 4 százalékuk pedig egyenesen a lemaradók közé sorolható. A helyzet Magyarországon sem rózsás: a K&H Innovációs Indexének tavalyi adatai szerint tízből csupán egy cég alkalmaz AI-alapú technológiát.

Pedig – ahogyan az már csak lenni szokott az innovációval – az előnyök nagy részét a korán ébredők élvezhetik: az első alkalmazók olyan versenyelőnyre tehetnek így szert az AI-jal, amelyet a lemaradóknak nagyon nehéz lesz behozniuk. Ezt igazolja a Cisco már említett felmérése, amely szerint a 

cégvezetők 61 százaléka véli úgy, hogy legfeljebb egy éve maradt AI-stratégia alkotására és implementálására, ha el akarja kerülni az ennek hiányára visszavezethető és jelentős negatív következményeket. 

A versenytársak megelőzéséhez nagyfokú előrelátásra van szükség, ez pedig feladja a leckét azoknak a kkv-nek, amelyeknek nem kenyere a proaktivitás. Az üzleti szolgáltatások AI-forradalma azonban jó eséllyel kikényszeríti azt mentalitásváltozást, amelynek a tétje nagyon rövid időn belül már nem is a piaci elsőség, hanem a túlélés lesz.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.