A mesterséges intelligencia (MI) megjelenése több módon járulhat hozzá a statisztikai információk érthetőbb és gyorsabb továbbításához a nyilvánosságban. Segíthet a hatékonyabb és pontosabb adatgyűjtésben, adatfeldolgozásban és adatelemzésben, továbbá javíthatja a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) statisztikai szolgáltatásainak minőségét.
A számítógépes rendszerek matematikai algoritmusok segítségével, egyfajta tapasztalati úton történő tanulását és fejlődését lehetővé tévő MI-alkalmazás, a gépi tanulás (Machine Learning – ML) számos lehetőséget nyújt a hivatalos statisztika további fejlődéséhez és versenyképességének biztosításához, szigorú minőségi kontroll biztosítása mellett. A gépi tanulás révén lehetővé válik nagy mennyiségű, különböző forrásból begyűjtött, nem strukturált adatok, mint például az útfigyelő kamerák, az online pénztárgépek, a közösségi média, a weboldalak és más digitális platformok, műholdfelvételek adatainak feldolgozása. Jelenlegi gyakorlatunkban például a szöveges információk kódolására, az adathiányok kezelésére, továbbá egyedi adatok javítására használjuk meglévő és a gépi tanulás révén felfedezett új összefüggések segítségével. A mesterségesintelligencia-alapú módszerek lehetővé teszik a komplex adatszerkezetek elemzését, mintázatok és trendek azonosítását.
Jelenleg több MI-alapú módszertani fejlesztés is folyik a KSH-n belül.
Ilyen például a határátkelők havi forgalmának becslése az esetenként hiányos kameraadatokból; a vándorló népesség megfigyelésénél az adathalmaz duplikációktól való megtisztítása a várható tartózkodási idő pontos méréséhez; az online álláshirdetések ISCO (nemzetközi foglalkozási nómenklatúrának megfelelő) szerinti kódolása nagy mennyiségű szintetikus tanító adat előállításával, illetve többféle modell és algoritmus kombinálásával; és ilyen a rövid távú gazdaságstatisztikákon belül több mutató (pl. az ipari termelői árak, az ipari termelői volumen) a jelenleginél korábbi időpontban történő becslése (nowcasting) is neurális hálózatok és más modellezési megközelítések segítségével.
Magyarországon 2021 és 2023 között 3,0-ról 3,7 százalékra nőtt a mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat használó vállalkozások aránya.
A hazai vállalkozások MI-használata összességében elmarad az uniós átlagtól, ugyanakkor egyes nemzetgazdasági ágakban, néhány alkalmazási területen meghaladta azt. Így például a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás nemzetgazdasági ágban; az IKT-biztonság, a logisztika és a kutatás-fejlesztés tárgykörében (az utóbbinál elsősorban a vendégélmény javítására fókuszálva); a víz- és hulladékgazdálkodásnál az adatelemzés és az üzleti menedzsment; vagy az ingatlangazdálkodásnál a marketing területén. Az összes vállalkozást tekintve a logisztikai folyamatoknál a hazai MI-használat eléri az uniós átlagot.
A mesterséges intelligencián alapuló alkalmazásoknak a vállalkozási és a közszféra folyamataiba integrálása a közeljövő fejlesztéseinek kiemelt jelentőségű területe kell hogy legyen hazánk versenyképességének biztosítása érdekében. A KSH az ország legnagyobb adatvagyon-kezelőjeként többek között a mesterségesintelligencia-alapú megoldások alkalmazásával egyre időszerűbb, relevánsabb és részletesebb információk biztosításával igyekszik hozzájárulni a tényeken alapuló, jobb döntéshozatalhoz, ezzel hazánk társadalmi és gazdasági fejlődéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.