Amikor terméket vásárolunk, az ár mellett döntő szempont az is, hány év gyártói jótállást kapunk. Átlagfogyasztói feltételezés szerint ugyanis, amíg „garanciális” a meghibásodott termék, addig térítésmentesen meg kell hogy javítsák, vagy ki kell hogy cseréljék azt nekünk, és ha egyik sem, visszajár a vételár. Ezen a ponton pedig máris „zanzásítja” fejben a legtöbb fogyasztó a kötelező és a gyártói jótállást, ami azért sem szerencsés, mert ha nem tudjuk, pontosan mire jogosítanak, akkor a jogérvényesítésünk hatékonysága csorbát szenvedhet. Józan paraszti ész elég persze ahhoz, hogy vételár-visszatérítési igénnyel a gyártónál ne, csak az eladó félnél kopogtasson az ember, de megeshet, hogy a kiválasztott szerviz elirányít minket, alaptalanul. Gondoljunk arra, amikor a gyártói szerviz által hagyjuk magunkat átirányítani a kereskedőhöz, akitől a terméket vettük, vagy annak szervizéhez, pedig a gyártói garancianyilatkozatban kilistázott javítószolgálatnál próbálkozunk, és otthonról még úgy indultunk el, milyen jó, hogy nem selejteztük le a kapott gyártói garanciadokumenációt.
Valóban jó, főleg, ha azzal is tisztában vagyunk, hogy a gyártói jótállás feltételrendszerét bemutató gyártói jótállási nyilatkozatban megadott egyik vagy másik szerviz jogszerűen nem küldheti el ilyenkor az embert, nem mondhatja, hogy tessék a javítást vagy a cserét az eladó féltől igényelni, kötelező jótállás keretében. Tény, hogy javítást vagy termékcserét – ha itthon kötelező jótállásos az adott termék, és tart még a kötelező jótállási idő, ami legfeljebb is csak három év – akkor az eladó félnél is igényelhetünk, de érthető fogyasztói döntés, hogy ha már egyszer a jó sok évre szóló gyártói garancia ígérete miatt vásároltuk meg a terméket, akkor annak meghibásodása esetében a gyártó álljon bele a felelősségbe, magyarul a szervizei ne utasítsák el az embert.
Lépjünk hátra kettőt, tudatosítsuk, hogy a gyártói és a kereskedő által viselt kötelező jótállás két különböző jótállás, és míg az előbbi feltételeit a gyártói jótállási nyilatkozatban rögzíti a gyártó, addig az utóbbi feltételrendszerét jogszabály határozza meg, amelyet az eladó fél köteles jótállási jegyben – online vagy papíralapon – a fogyasztónak prezentálni. A gyártói garancianyilatkozatban kilistázott egyes gyártói szervizek azonban gyakran semmilyen szerződéses relációban nem állnak az eladó féllel, akinek saját javítószolgálatait a jótállási jegy tünteti fel, de nem is mindig, lévén nem kötelező. Sok kiskereskedő inkább kicseréli a meghibásodott terméket, vagy visszaadja a vételárát, de nem bíbelődik javítószolgálat üzemeltetésével, mindamellett, hogy itthon a legtöbb tartós fogyasztási cikkre jogszabály alapján eleve „jár” az ún. kötelező jótállás, tehát még akkor is, ha történtetesen nem kaptunk jótállási jegyet. Feltűnhetett az olvasónak, hogy a gyártó jótállási „nyilatkozatot”, míg a kereskedő jótállási „jegyet” kell hogy biztosítson. És miért gond, ha kukába dobjuk őket?
Nos, elvileg kötelező jótállásra jótállási jegy hiányában is hivatkozhatunk, ha tudjuk bizonyítani, hogy attól a kereskedőtől vásároltuk a terméket, akinél bejelentjük a minőségi kifogásunkat, mert a kötelező jótállást nem a jótállási jegy, hanem a jogszabály létesíti.
A legtöbb háztartási, műszaki cikk érintett, így ha azok a két vagy három év kötelező jótállási határidőn belül a rendeltetésszerű használat ellenére meghibásodnak, fordulhatunk az eladó céghez, és igényelhetünk tőle javítást vagy cserét, illetve végső esetben vételár-visszatérítést. Emellett is a gyártók többsége a saját termékére – a magyar kötelező jótállástól teljesen függetlenül, arról gyakran nem is tudva – biztosít valahány hónapra vagy évre ún. tartóssági jótállást, vagyis gyártói jótállást. Optimális esetben tehát kétféle garancia is vonatkozhat a termékünkre, és garanciaidőn belüli meghibásodáskor választhatunk, kivel szemben és milyen igénnyel lépünk fel. Dönthetünk úgy, hogy javításra vagy cserére szóló igénnyel közvetlenül a gyártóhoz, annak szakszervizéhez fordulunk, amelynek az elérhetőségét a gyártói jótállási nyilatkozat tartalmazza, az utóbbi elvesztésével viszont bukhatjuk a gyártói jótállást.
Ami a kiskereskedőket illeti, sajnos tapasztalni olyan fogyasztóvédelmi hatósági joggyakorlatot, amely teljességgel méltánytalan rájuk nézve: amikor is a vidéki vármegyei kormányhivatal az eladó vállalkozást bünteti meg, úgy bő félmillió forint bírsággal, mert a fogyasztó – miután hiába várt több hetet a gyártói szerviznél bejelentett reklamációjának az intézésére – dühében az eladót panaszolja be a hatóságnál, amely – ahogyan a fogyasztó is – sajnos egy kalap alá veszi, magyarul egy entitásnak tekinti a kiskereskedőt és a gyártói szervizt. Az eladó fél ilyenkor persze mehet a bíróságra, vitathatja a határozat jogszerűségét, bár ehhez a legtöbb kkv cégnek se ideje, se pénze, se szakértelme nincs. A fogyasztó gondja sem igazán oldódik meg, hiszen a kiskereskedő által a Magyar Álllamkincstárnak befizetésre kerülő fogyasztóvédelmi bírság nem jelent automatikusan megjavított vagy kicserélt terméket. Nyertese az említett esetnek azonban mégis akad: a gyártó és annak szervize, hiszen nem kellett a gyártói jótállás teljesítésébe beleállni, nem a gyártónak jelentett költséget a fogyasztó irányában történő javítás vagy csere teljesítése. Márpedig ez utóbbi a hatóságok figyelmére is érdemes körülmény, főleg, mivel a reklámok szintjén is gyakran igen impozáns gyártói jótállási feltételekkel népszerűsítik a gyártók a termékeiket.
A minőségi kifogások intézésének rendjét meghatározó, alapul fekvő jogszabály – a 19/2014-es NGM rendelet – pedig mindeközben a jogalkotó általi aktualizálást igényelhet, ahogyan a fentebb említett fogyasztóvédelmi hatósági joggyakorlat korrekcióra, a fogyasztók komoly többsége edukációra szorulhat.
Mert minden esetben szét kellene tudni választani, hogy egyik másik vállalkozás és szervize mire köteles. Kiemelt jelentőségű, hogy kinek az érdekkörében eljáró szervizhez fordul adott esetben a fogyasztó, és azt a jótállási jegy avagy a gyártói garanciafeltételek tüntették-e fel. Hatékonyabb szabályozás és egységes, a tényállás tisztázása körében pontosabb hatósági eljárások viszont segíthetnének visszaszorítani a renitens gyártói szervizek aggályos eljárásait, amelyek nem mellesleg a gyártói jótállást korrekten teljesítő gyártókra sem vetnek jó fényt, miközben az átlagfogyasztó nem is sejti, hogy a háttérben az eladó cég érdekével akár ellentétes érdekei lehetnek a gyártói jótállás teljesítésére hivatott egyes gyártói szervizeknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.