Az elektromos járművek további térnyerését vetíti előre mindenekelőtt a globális autóipar átrendeződése, főként azoknak a kínai gyártóknak az előretörése, amelyek egyértelműen az e-mobilitásra tették a tétjeiket – elég megnézni a Sanghaji Autószalonról készített videókat – és ebben a nagy európai gyártók sem akarnak lemaradni. Ez bennünket igen közelről érint, hiszen nemcsak a BYD szegedi gyára, de a BMW és a Mercedes új beruházásai is az elektromosjármű-gyártást célozzák.
A változás szelét ráadásul érzik a fosszilis ipar „klasszikus” szereplői is, az üzemanyag-hálózatok, valamint az energiaszolgáltatók is, akik folytatják milliárd euró nagyságrendű e-mobilitási projektjeiket. Továbbá robbanásszerű fejlődés előtt állnak az olyan technológiák is – mint például a drónok vagy az önvezető járművek –, amelyeknek „természetes közege” az e-mobilitás.
Az elektromos járművek mellett szólnak végül a klímavédelmi szempontok is. A városok jelentős része csak úgy maradhat versenyképes és zöld, ha előnyben részesíti a klímabarát közlekedési eszközöket és korlátozza a „kipufogós” járműveket, és melyből persze a vállalatok és a magánemberek is kiveszik a részüket. Eddig összesen közel 120 ezer jármű kapott zöld rendszámot hazánkban.
Mindezeket figyelembe véve egyértelmű, hogy közép vagy hosszabb távon a technológiaváltás elkerülhetetlen, és idővel a forrást és a megfelelő ösztönzőket is meg fogják találni a változás felgyorsítására.
Hazánkban ilyen ösztönző (többek között) a vállalati e-autó program, amelyben az igénylések összege már elérte a teljes, 30 milliárd forintos keretösszeget, a vállalkozások/vállalkozók több mint 6000 ezer személygépkocsihoz és több mint 1600 kisteherautóhoz kértek támogatást.
A magyarországi e-mobilitásban a céges flották súlya sokkal nagyobb, mint más európai országokban.
Emiatt egyre több cégvezetőben merül fel a kérdés: miképpen lehet úgy lépést tartani a korral, hogy közben más, hasonlóan fontos „versenyszámokban” – például hatékonyság, megtérülés – ne kerüljön hátrányba. Az e-mobilitás ugyanis nem korlátozódik az elektromos gépjárműflotta megvásárlására: szükség van töltő-infrastruktúrára, felügyeleti IT-rendszerre, automatizálásra is, és mindehhez biztosítani kell az energiaellátást és -menedzsmentet is. Mindezt egyetlen, önálló ökoszisztémaként kell felfogni, amelynek elemei közül egyik sem hanyagolható el, ha biztonságosan és megtérüléssel kívánják működtetni.
A töltők beszerzése, installációja, használata költséggel jár. A hazai adottságokat figyelembe véve nyilvánvaló, merre kell keresni az optimális megoldást. Magyarországon globális összevetésben is kimagasló a napelemek hozzájárulása a teljes áramtermeléshez (a tavalyi 25 százalékos arány a világon a legmagasabb volt, igaz, ha csak rövid időre is). A napelemek közül nagyon sok működik az ipari parkokban, amelyek viszonylag sűrűn helyezkednek el szerte az országban. A napelemek által termelt energia csúcsidőben nagyon alacsony áron táplálható vissza a rendszerbe, kézenfekvőnek tűnik tehát, hogy a céges flották akkumulátorait a vállalat napelemei által termelt árammal töltsük fel.
Ez a hatótávolság szempontjából is ideális megoldás, hiszen a kkv-k, amelyekre elsősorban gondolunk, jellemzően nem távolodnak el több száz kilométerre a telephelytől. Az elektromos töltés infrastruktúrája itt már méretgazdaságosan kiépíthető. Nyilvánvaló ugyanis, hogy 10–15 falra szerelt töltő még nem jelent megoldást: szükség van az állandóan rendelkezésre álló szervizre, amely szükség esetén gyorsan el tudja hárítani a hibákat, meg kell teremteni a technikai (és jogi/számviteli) kereteit annak, hogy a fölös kapacitást értékesíteni tudjuk a „szomszédos” vállalkozásnak, és nem utolsósorban: pontos információkkal kell rendelkezni – akár egy mobil applikáció segítségével – valamennyi releváns információról, a járművek töltöttségi állapotától kezdve a költségek elszámolásáig. Az ilyen „külön bejáratú” energiarendszerek kiépítése egyáltalán nem lehetetlen, ráadásul tökéletesen illeszkedik ahhoz a globális trendhez is, amelyben a nagy, központosított energetikai infrastruktúrákat kisebb, összekapcsolt lokális rendszerek egyre bonyolultabb hálózata váltja fel.
Ahhoz, hogy az e-mobilitás a magyar gazdaság húzóágazatává váljon – aminek az esélyei továbbra is jók – egy nagy kirakós sok-sok elemének kell a helyére kerülnie. Ezek közé tartozik a vállalati e-flották töltésének megoldása is. Ha pedig a fenti érvek megállják a helyüket, akkor úgy tűnik: a vállalati zöld rendszámhoz a céges zöldáram lehet az ideális választás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.