Magyar gazdaság

Együtt a versenyképesség javításáért

Az európai jólét növelését, a kontinens versenyképességének javítását célzó hatpontos vállalást tett közzé a Gyáriparosok Európai Kerekasztala. A szervezetben a Molt – egyben egész Közép-Európát – a Világgazdaságnak nyilatkozó Áldott Zoltán, a Mol csoport és a Slovnaft felügyelőbizottságának elnöke képviseli.

Kinek címezte a Gyáriparosok Európai Kerekasztala (ERT) a napokban bejelentett vállalását, és honnan vár visszajelzést?

Az ERT-t olyan, nagy és régi, európai, részben globális hálózattal is rendelkező vállalatok alkotják, amelyek képesek befolyásolni a kontinens versenyképességét. Ebből adódóan a vállalásunkról közzétett nyilatkozatunk célközönségének nyilvánvalóan az olyan európai politikusokat tekintjük, akik tehetnek a versenyképesség javításáért. A tőlük érkező reagálások várhatóan az ERT Helsinkiben tartandó, májusi testületi ülésén válnak ismertté. (A szervezet évente két ülést tart.) Miközben azonban a leglényegesebb célunk az európai politikusok elérése, kicsit már az új, a választások utáni garnitúrát is meg kívántuk szólaltatni, pozicionálni magunkat előttük.

Fotó: VG

A részt vevő cégek könnyen dűlőre jutottak egymással?

Mivel a hat pontot megfogalmazó ötvenöt cég nagyon eltérő területen működik – például olajtársaságból is van három-négy a Mol mellett –, olyan konszenzust kellett találnunk, amely mellett minden vállalat kiáll. Ilyen terület a diversity and inclusion, azaz a társadalmi befogadás és a sokféleség elve, ennek követése ugyanis mindenkinek hasznos. A Mol számára egyébként a hat pontból az első négy sokkal kézzelfoghatóbb, de aktívan képviseljük az utolsó kettőt is, amely inkább azokat a vállalatokat érinti, amelyek távoli országokkal, például Kínával vagy az Egyesült Államokkal kereskednek, és amelyeknek a szabadkereskedelmi és a szabadalmi kérdések az elsődlegesek. Az üzenet tehát kiment. Kíváncsian várjuk, hogyan reagálnak majd rá az új brüsszeli illetékesek, és hogy miként tudjuk az elképzeléseink megvalósítását folytatni.

A hat pontból több is olyan, amelynek a teljesítése egyébként is üzleti érdekük a cégeknek. Miért kerültek ezek a vállalások közé?

Valóban vannak ilyen, egyszerűen a versenyképességet érintő pontok, például a digitalizáció, amelyből nem szabad kimaradni. Ám iparáganként más-más a digitalizációs szint, így lemaradhat az olajipar is, ha nem tart lépést ezen a téren. A big data kezelése viszont főként a lakossági fogyasztói szegmensben dolgozó cégeknek fontos. Enélkül ma már nehéz olyan kínálatot nyújtaniuk a fogyasztóknak, amely mellett versenyképesek maradhatnak. Más pontok viszont nem ilyen egyértelműek, ráadásul nem is mindenki foglalkozik velük azonos súllyal.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Áldott Zoltán Gyáriparosok Európai Kerekasztala interjú
Kapcsolódó cikkek