A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint tavaly december 1. és idén február 6. között 1,9 millió személyautókra érvényes éves autópálya-matrica fogyott. Ebből nagyjából félmillió az éves országos, a többi megyei. Jó darabig még megéri az éves autópálya-matrica vásárlása a személyautókra, így várhatóan az eddigi félmilliós eladás növekszik (tavaly például egész évben 584 ezer fogyott ezekből), ám az éves megyei matricákkal lehet igazán jól kalkulálni – ilyen konstrukció csak Magyarországon van. A megyei matrica esetében még a nyári vásárlás is bőven gazdaságos lehet

Leginkább azért, mert ebben az évben az éves matricák árnövekedése átlagosan csak 5 százalék volt, szemben a tíznapos és havi e-matricák 21-72 százalékos árnövekedésével. 

20210122 Szeged e-autópálya matrica vásárlás illusztrációfotó: Kuklis István Délmagyaror szág DM KI 20210122 Szeged 

e-autópálya matrica vásárlás illusztráció

fotó: Kuklis István Délmagyarország DM KI
Ma már telefonról is pár perc alatt beszerezhetjük az autópálya-matricát. Fotó: Délmagyarország / Kuklis István 

Az eltérő emelkedés lényege, hogy az éves matricákat jellemzően és túlnyomó többségben belföldiek veszik, míg a tíznapos és havi matricák a külföldi átutazók és turisták körében különösen népszerűek. A változtatás célja pedig, hogy az útfenntartási költségek növekedésének terheit az útterhelésben időszakosan nagyobb szerepet játszó, külföldi felségjelzésű járművel közlekedő autósok nagyobb arányban viseljék.

Ennyi autópálya-matrica fogyott

Mindent összevetve az idei évesmatrica-eladások elérhetik a tavalyi számokat, hiszen a tavaszi szezonban sokan dönthetnek úgy, hogy a fizetős autóutakat választják. Tavaly például először haladta meg az autópálya-matrica hivatalos eladási száma a pandémia előtti utolsó év ugyanilyen adatát,

a hárommilliós éves darabszám mellett több mint 12 millió tíznapos és havi, személygépkocsikra érvényes matrica fogyott, ez új rekord.

A teljes e-matrica-bevétel az útdíjfizetési szolgáltató adatai szerint 97 milliárd forintot tett ki. Megjegyzendő, hogy tavaly a fuvarosok is 12 százalékkal több e-útdíjat fizettek, az ebből befolyó bevétel 355 milliárd forint volt. 

Ugyancsak érdekesség, hogy a megszolgáltútdíj-befizetések 54 százaléka külföldi felségjelzésű, 3,5 tonnát meghaladó tömegű teherjárművek úthasználatából származott, tehát itt is nagyobb a külföldiek részaránya, mint bizonyos esetekben a személygépkocsiknál.