Az Európai Bizottság 807 millió euróval támogat 38 projektet, amelyek az EU kulcsfontosságú közlekedési infrastruktúráját kettős felhasználásra fejleszthetik, polgári, illetve védelmi célokra – közölte a testület. A projekteket az európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) keretében közzétett harmadik katonai mobilitási felhívás keretében benyújtott pályázatok közül választották ki, válaszul Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborújára.
Adina-Ioana Valean, az EU közlekedésért felelős biztosa azt mondta, a program keretében meghirdetett harmadik, egyben utolsó katonai mobilitási felhívás eredményei azt mutatják, hogy egyértelműen szükség van arra, hogy a tagállamok javítsák a közlekedési rendszerek kettős felhasználását. Ismertetése szerint összesen
112 pályázat érkezett, ez 4,5-szeres túljelentkezés, és ezek közül 18 tagállam projektjeit választották ki.
Úgy fogalmazott, hogy valamennyi finanszírozott projekt hozzájárul egy jobb európai infrastruktúra kialakításához, és kiegészíti a hiányzó láncszemeket, katonai és polgári felhasználásra egyaránt. Észrevételeit az Európai Klíma-, Infrastruktúra- és Környezetvédelmi Végrehajtó Ügynökség (CINEA) igazgatója, Paloma Aba Garrote is megerősítette, aki kijelentette: „Európának kettős felhasználású közlekedési infrastruktúrára van szüksége katonai mobilitása fokozása érdekében, és ez a 38 új projekt javítani fogja a stratégiai infrastruktúrát. Mind a TEN-T-hálózat, mind az EU katonai hálózata hozzájárul kontinensünk biztonságához és védelméhez.”
Ez a harmadik és egyben utolsó pályázati felhívás a katonai mobilitás területén, amelyet a CINEA a CEF módosított, 2021–2027-es közlekedési munkaprogramjának megfelelően írt ki. A felhívás 2023. május 3-án jelent meg. Összesen 112 pályázat érkezett be a 2023. szeptember 21-i határidőig, a rendelkezésre álló keretösszeg 4,7-szeres túljelentkezési arányával.
Magyarország 260 millió forintot kapott
A tételes projektlistából az derül ki, hogy
Magyarország a tatai vasúti rakodási infrastruktúra fejlesztésének előkészületeire 670 ezer eurót, azaz mintegy 260 millió forintot.
A projekt magában foglalja
- a tanulmányok és a pályázati dokumentáció elkészítését, valamint
- a későbbi beruházás elindításához szükséges engedélyek kiadását.
A leírás szerint a beruházás hozzájárul egy vasúti szűk keresztmetszet megszüntetéséhez, a polgári és a katonai közlekedés forgalmának megkönnyítéséhez.
Nem véletlenül nyilvánította katonai célúnak a Déli Körvasutat a kormány
Sokakat meglepett tavaly ősszel, amikor a Déli Körvasút-beruházást a kormány katonai célúvá minősítette. Ugyanakkor az iho már akkor felhívta figyelmet, hogy kimondva, kimondatlanul, de a vonatkozó uniós alapelvekkel összehangban, katonai célokra terveznek vasúti projekteket, amelyeket részben az uniós pénzügyi alapból, az európai hálózatfinanszírozási eszközből finanszíroznának. Az elképzelés akkor öt elemből állt:
- A szolnoki állomás átjárhatóságának fejlesztése polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően.
- A jelenlegi, rossz állapotú Gubacsi vasúti híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól északra. A híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát kétvágányú vágányhálózattá építenék ki. Így lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe.
- A tatai vasútállomás mellett új rakodó építését készítik elő egyebek közt környezetvizsgálati hatástanulmánnyal és engedélyezési tervekkel.
- Szintén előkészítésre kérnek pénzt a vasúti infrastruktúra polgári védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tételéhez az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a transzeurópai törzshálózaton találhatók: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba. (Nem mindegyik település kelet-magyarországi, de a határozat melléklete így nevezi ezeket.)
- A NATO által is potenciálisan használni kívánt, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidak átépítése valósulna meg, teherbírás-növeléssel a polgári-katonai kettős hasznosíthatóság érdekében. E megerősítendő hidak Nyugat-Magyarországon, a 74. számú főúton (négy műtárgy) és a 8. számú főúton (nyolc), valamint Észak-Magyarországon, a 2. számú főúton (három) és Kelet-Magyarországon, az 52. számú főúton (ugyancsak három) találhatók.