BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Brüsszel csepegtet – ezúttal katonai célokra kapott uniós pénzt Magyarország

Az Európai Unió 807 millió euróval támogatja a kettős felhasználású közlekedési infrastruktúrába irányuló stratégiai beruházásokat, köztük a tatai vasúti átrakodó fejlesztését.

Az Európai Bizottság 807 millió euróval támogat 38 projektet, amelyek az EU kulcsfontosságú közlekedési infrastruktúráját kettős felhasználásra fejleszthetik, polgári, illetve védelmi célokra – közölte a testület. A projekteket az európai hálózatfinanszírozási eszköz (CEF) keretében közzétett harmadik katonai mobilitási felhívás keretében benyújtott pályázatok közül választották ki, válaszul Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborújára.

Pénteken a tatai pályaudvaron az MH 25. Klapka György Lövészdandár kijelölt állományának kötelező vasúti módszertani gyakorlatát egybekötötték a 11. harckocsizó zászlóalj Brave warrior (Bátor harcos) 2019 hadgyakorlatra történő berakodásával. 20190906 Tata,vasútállomásfotó: Zantleitner Ingrid ZIKomárom-Esztergom Megyei 24 Óra
Fotó: Zantleitner Ingrid / Komárom-Esztergom Megyei 24 Óra

Adina-Ioana Valean, az EU közlekedésért felelős biztosa azt mondta, a program keretében meghirdetett harmadik, egyben utolsó katonai mobilitási felhívás eredményei azt mutatják, hogy egyértelműen szükség van arra, hogy a tagállamok javítsák a közlekedési rendszerek kettős felhasználását. Ismertetése szerint összesen

112 pályázat érkezett, ez 4,5-szeres túljelentkezés, és ezek közül 18 tagállam projektjeit választották ki.

Úgy fogalmazott, hogy valamennyi finanszírozott projekt hozzájárul egy jobb európai infrastruktúra kialakításához, és kiegészíti a hiányzó láncszemeket, katonai és polgári felhasználásra egyaránt. Észrevételeit az Európai Klíma-, Infrastruktúra- és Környezetvédelmi Végrehajtó Ügynökség (CINEA) igazgatója, Paloma Aba Garrote is megerősítette, aki kijelentette: „Európának kettős felhasználású közlekedési infrastruktúrára van szüksége katonai mobilitása fokozása érdekében, és ez a 38 új projekt javítani fogja a stratégiai infrastruktúrát. Mind a TEN-T-hálózat, mind az EU katonai hálózata hozzájárul kontinensünk biztonságához és védelméhez.”

Ez a harmadik és egyben utolsó pályázati felhívás a katonai mobilitás területén, amelyet a CINEA a CEF módosított, 2021–2027-es közlekedési munkaprogramjának megfelelően írt ki. A felhívás 2023. május 3-án jelent meg. Összesen 112 pályázat érkezett be a 2023. szeptember 21-i határidőig, a rendelkezésre álló keretösszeg 4,7-szeres túljelentkezési arányával. 

Magyarország 260 millió forintot kapott

A tételes projektlistából az derül ki, hogy 

Magyarország a tatai vasúti rakodási infrastruktúra fejlesztésének előkészületeire 670 ezer eurót, azaz mintegy 260 millió forintot.

A projekt magában foglalja

  •  a tanulmányok és a pályázati dokumentáció elkészítését, valamint 
  • a későbbi beruházás elindításához szükséges engedélyek kiadását.

A leírás szerint a beruházás hozzájárul egy vasúti szűk keresztmetszet megszüntetéséhez, a polgári és a katonai közlekedés forgalmának megkönnyítéséhez.

Nem véletlenül nyilvánította katonai célúnak a Déli Körvasutat a kormány

Sokakat meglepett tavaly ősszel, amikor a Déli Körvasút-beruházást a kormány katonai célúvá minősítette. Ugyanakkor az iho már akkor felhívta figyelmet, hogy kimondva, kimondatlanul, de a vonatkozó uniós alapelvekkel összehangban, katonai célokra terveznek vasúti projekteket, amelyeket részben az uniós pénzügyi alapból, az európai hálózatfinanszírozási eszközből finanszíroznának. Az elképzelés akkor öt elemből állt: 

  • A szolnoki állomás átjárhatóságának fejlesztése polgári és katonai kettős felhasználási követelményeknek megfelelően.
  • A jelenlegi, rossz állapotú Gubacsi vasúti híd helyett újat építenének a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól északra. A híd és a Corvin úti csomópont közötti vasúti pályát kétvágányú vágányhálózattá építenék ki. Így lehetővé válik nagyobb tömegű katonai rakományok vasúton való eljuttatása a Csepeli Szabadkikötőbe.
  • A tatai vasútállomás mellett új rakodó építését készítik elő egyebek közt környezetvizsgálati hatástanulmánnyal és engedélyezési tervekkel.
  • Szintén előkészítésre kérnek pénzt a vasúti infrastruktúra polgári védelmi kettős felhasználásra való alkalmassá tételéhez az országos vasúthálózat azon kelet-magyarországi állomásain, amelyek a transzeurópai törzshálózaton találhatók: Szob, Felsőzsolca, Szikszó, Forró-Encs, Hidasnémeti, Cegléd, Szolnok, Szajol, Kisújszállás, Demecser, Záhony, Mezőtúr, Békéscsaba. (Nem mindegyik település kelet-magyarországi, de a határozat melléklete így nevezi ezeket.)
  • A NATO által is potenciálisan használni kívánt, jelenlegi állapotukban megerősítést igénylő hidak átépítése valósulna meg, teherbírás-növeléssel a polgári-katonai kettős hasznosíthatóság érdekében. E megerősítendő hidak Nyugat-Magyarországon, a 74. számú főúton (négy műtárgy) és a 8. számú főúton (nyolc), valamint Észak-Magyarországon, a 2. számú főúton (három) és Kelet-Magyarországon, az 52. számú főúton (ugyancsak három) találhatók.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.