„Semmiképpen nem merném kijelenteni, hogy a magyar gazdaság versenyképtelen lenne, számos adat éppen ennek ellenkezőjéről tanúskodik” mondta a Bruttó legújabb adásában Dobos Balázs, a Makronóm Intézet kutatási igazgatója a Világgazdaság makrogazdasági podcastsorozata, a Bruttó legújabb adásában. 

Dobos Balázs, a Makronóm Intézet kutatási igazgatója
Fotó: Járdi Roland / Világgazdaság
Fotó: Járdi Roland / Világgazdaság

A jegybank múlt héten közölte a legfrissebb versenyképességi jelentését, amelyben azt állította, hogy romlott Magyarország versenyképessége, miután jelentős visszaesést mért olyan területeken, mint a háztartási megtakarítások aktivizálása vagy a külgazdaság és gazdaságszerkezet. A szakértő ezt nem támasztja alá, tavaly ugyanis soha nem látott külföldi működő tőke érkezett az országba. Dobos Balázs szerint az, hogy külföldi vállalatok Magyarország mellett teszik le a voksukat, azt bizonyítja, hogy igenis versenyképes Magyarország. De nemcsak a működő tőke, hanem például az adórendszer terén is versenyképesek vagyunk.

Az autóipar jövőjéről úgy vélekedik, hogy bár valamelyest lassult a folyamat, ezzel együtt világos trend körvonalazódik a zöldátállással és az elektromobilitás térnyerésével. Szerinte a következő évtizedre nagyon komoly forradalom fog végbemenni. 

Ugyanakkor az európai autóipar nagyon jelentős kihívásokkal néz szembe, egyrészt le van maradva, másrészt a legfőbb versenytársak, mint a kínai autógyártók, elképesztő ütemben jönnek fel, ennek köszönhetően ma már az elektromobilitásban részt vevő vállalatok túlnyomó többsége kínai tulajdonú.

Az európai járműipar egyszerűen elaludt

– húzta alá, hozzátéve, hogy talán most kezd ébredezni, de hatalmas konglomerátumokról van szó, amelyeket át kell állítani, ez pedig nem megy egyik napról a másikra. 

Szerinte Németország esetében is ezt a vergődést láthatjuk, miután a korábban high-technek számító iparágak elvesztették versenyképességüket azzal, hogy az orosz földgázról való leválással az olcsó energia is megszűnt.

Magyarország szempontjából mindez egyáltalán nem jó hír, az már annál inkább, hogy megjelentek olyan beruházók, mint a BYD, aminek szerinte nem lehet túlértékelni eléggé a fontosságát. „Hatalmas lépés annak érdekében, hogy a magyarországi járműgyártás megőrizze jelentőségét, és ne csak megőrizze, hanem hogy tovább terjeszkedjen” – tette hozzá. 

Dobos Balázs a sokak által vitatott akkugyárak kapcsán hangsúlyozta, hogy mivel ipari ökoszisztémákról van szó, nem lehet egy-egy elemét kiszedni. 

Ráadásul az unió egyik legfontosabb stratégiai célja a digitalizáció és a zöldátállás, ami pedig nem megy másképp, mint hogy a zöldenergiát megtermeljük, tároljuk, és a közlekedési rendszereinket, az iparunkat, a háztartásokat minél nagyobb arányban elektrifikáljuk. 

Elmondta, hogy célzott iparpolitikára, innovációs stratégiára és az európai vállalatokat helyzetbe hozó zöldátállásra van szükség, amit a globális versenytársak 0ľ mint Kína vagy az Amerikai Egyesült Államok – egyelőre sokkal jobban csinálnak. Nagyon sok múlik a gyorsaságon és a hatékonyságon, ami szerinte kulcsfontosságú egy ipari és zöldforradalom idején. „Ebben mi Magyarországon európai viszonylatban nagyon jól állunk” – jelentette ki Dobos Balázs.

A teljes adás itt hallgatható meg: