
A BMW bebiztosítja az áramellátását Debrecenben
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) bizonyos feltételekkel engedélyezte, hogy a BMW Manufacturing Hungary Kft. magánvezetéket létesítsen. Az erre vonatkozó kérelmet még tavaly decemberben küldte el a BMW a hivatalnak.

Mi az a magánvezeték?
A magánvezeték olyan speciális villamosenergia-vezeték, amelyet a közcélú hálózatra közvetlenül csatlakozó felhasználó létesíthet a felhasználási helyén belül:
- saját maga villamosenergia-ellátására,
- olyan, a felhasználási helyen belül elhelyezkedő vételezők áramellátására, amelyeket a magánvezetéken látnak majd el,
- illetve a közlekedési törvény szerinti elektromos töltőberendezés létesítése céljából.
Magánvezetéket létesíteni, bővíteni és megszüntetni azonban – az egy épületen belüli ilyen tevékenységek kivételével – csak a hivatal engedélyével szabad. Az engedélyhez mellékelni kell az áramtörvény által előírt dokumentumokat. Ez a BMW esetében a MEKH határozata szerint megtörtént. Azokból a hivatal megállapította, hogy a magánvezeték a BMW a felhasználási helyén belül lévő vételezők villamosenergia-ellátása céljából – tehát a fenti felsorolás második pontjában megjelölt céllal – létesíti. (Mindazonáltal a társaság saját maga is termel majd áramot: a hetven futballpályányi naperőmű-beruházása a tervek szerint ez év őszére készül el.)
A BMW-nek jár a soron kívüli elbírálás
A Debrecen külterületén, az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben folyó beruházást érintő hatósági ügyek a beruházás munkahelyteremtő volta miatt nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűnek számítanak. Az ilyen ügyek kérelmét az építészetről szóló törvény szerint soron kívül kell elbírálni, az ügyintézési határidő bizonyos kivételektől eltekintve legfeljebb negyvenkét nap lehet.
A Világgazdaság két hónapja számolt be róla, hogy teljes lendülettel halad a BMW debreceni gyárának építése. Ez év végén már az új modellek gyártása is megkezdődhet. Az üzem maximális kapacitása évi 150 ezer személyautó gyártására lesz alkalmas. Idéztük a gyár elnök-vezérigazgatóját, Hans-Peter Kemsert, aki azt írta, hogy a tervek változatlanok, nem csökkentették a kapacitást, és ugyanazoknak a modelleknek az előállítására készül a gyár, mint amelyeket előzőleg jeleztek.
Az előszériás gyártás már december elején zajlott, az első járművek el is készültek. A sorozatgyártás 2025 végén indul a Neue Klasse teljesen elektromos hajtású X modellel.
Ezer új munkahely létesül, épül egy akkuüzem is
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2018. július 31-én jelentette be Budapesten, hogy a BMW – csaknem egymilliárd eurós beruházással – évi 150 ezer autó előállítására alkalmas gyárat épít Debrecenben, ezer új munkahelyet teremtve.
Az üzem alapkövét 2022. június 1-jén tették le. A BMW csoport Debrecenben 400 hektáron kezdte el az autógyár építését
- présüzemmel,
- karosszériaépítő részleggel,
- fényezőműhellyel
- és összeszerelő csarnokkal.
Novemberben jelentették be, hogy a BMW egy akkumulátor-összeszerelő üzemet is telepít a debreceni gyárában, a projekt összköltsége eléri a 800 milliárd forintot.




