
Terjeszkedés Hondurastól Barcelonáig – így gondolkodik globálisan a BioTechUSA cégcsoport
Közzétette éves jelentését a BioTechUSA cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben. Ennek kapcsán beszélgettünk Lévai Bálint vezérigazgatóval és társtulajdonossal.

A cégcsoport nevében benne van, hogy USA. Van realitása, hogy terjeszkedjenek az Egyesült Államokban?
Az amerikai étrendkiegészítő-piac az egyik legkompetitívebb és legnagyobb a világon. Azonban nem tervezzük azonnal a belépést, mivel úgy látjuk, hogy az európai és más globális piacokon még könnyebben tudunk előre haladni, mert kisebb beruházásokat igényelnek. Az amerikait emiatt egyelőre parkolópályára tettük. Amikor elérjük azokat a szinteket más piacokon, melyeket kitűztünk, akkor lehet az Egyesült Államok a következő kihívás.
Hogyan választják ki a piacokat, ahol terjeszkednek?
Gyakorlatilag minden piacon jelen vagyunk Ausztráliától kezdve Hondurasig. Mivel az amerikai rendkívül érett, a többi piacra való belépéskor a stratégiánk az, hogy helyi kirendeltségeket és csapatokat hozunk létre. Az időeltolódást és a piaci sajátosságokat is figyelembe kell venni. Az európai és egyéb nemzetközi piacokon jelenleg több lehetőség is van, és ott érdemes inkább az előrehaladással foglalkozni. Magyarországon pedig elértük azt a méretet, hogy a további érdemi növekedésünk elsősorban az árbevétel 80 százalékát jelentő exporttevékenység eredményességén múljon, ezért erre fókuszálunk. A terjeszkedésünk tavaly is tovább folytatódott, öt új országban:
- Egyiptomban,
- Hondurasban,
- Curacaóban,
- Kambodzsában
- és Üzbegisztánban
is megjelentünk. Az is jó hír, hogy a spanyol, francia, szlovák, román, izraeli és lengyel piacokon két számjegyű növekményt ért el cégcsoportunk.
A BioTechUSA cégcsoport világklasszisokkal is együttműködik
Tavaly ősszel elkezdték a sportszponzorációt a világ egyik legnépszerűbb futballcsapatával. Hogyan alakult eddig az együttműködés?
Cégcsoportunk régóta jelen van a hazai és az FC Barcelonával immáron a nemzetközi élsportban is. Magyarországon például olyan sportcsapatokkal működik együtt, mint az Újpest FC, a Falco KC Szombathely, a Paksi FC vagy az OSC Újbuda vízilabdacsapata. Mindezek mellett partnerei vagyunk olyan szakszövetségeknek is, mint a Magyar Birkózók Szövetsége vagy a Magyar Paralimpiai Bizottság. Az FC Barcelonával történő együttműködés pedig rendkívül jól alakul, és a Barcelonával való kapcsolattartás is szoros. Ennek eredményeként erős partnerség alakult ki, sokat segítünk egymásnak. Az, hogy a Barcelona szakemberei meglátogatták a szadai gyárat és megismerkedtek a termékeinkkel, mindenképpen megerősítette a bizalmat, és bebizonyosodott, hogy amit ígértünk, az valóság.
Több patinás klub is érdeklődött a szponzoráció iránt, de végül a Barcelonát választotta a cégcsoport. Igaz, hogy önök választották ki a világ egyik leghíresebb klubját?
Igen, ez nem túlzás, mi választottuk őket. Tény, hogy több nagy klubbal is leültünk tárgyalni, és minden egyes kapcsolatot alaposan mérlegeltünk. Úgy éreztük, hogy velük tudunk a legjobban együttműködni hosszú távon. Személyes preferenciák is szerepet játszottak a döntésben, és végül ezért a Barcelona csapata mellett tettük le a voksunkat.
Tavaly több külső körülmény is nehezítette a vállalatokat. Önök milyen kihívásokkal néztek szembe 2024-ben?
A megváltozott körülmények tavaly alaposan megrángatták az étrend-kiegészítők piacát is. Jó példa erre, hogy ismételten szembe kellett néznünk az elszálló alapanyagárak és az infláció kihívásával, különösen a fehérjebeszerzés terén, de bátran támaszkodhattunk a meglévő tudásunkra. A csökkenő növekmények korában is nyereségesek maradtunk, köszönhetően annak, hogy a célzott beruházásainkon túl optimalizálással és tőkelekötéssel sikerrel vettük az akadályokat. Sajnos a piac jelentősen felhígult, számos, alacsony árat és egyúttal alacsony minőséget kínáló konkurencia jelent meg, de mi a termékeink prémiumjellegével kapcsolatban továbbra sem hozunk kompromisszumot.
Az alkalmazottak elégedettsége is kulcsfontosságú lehet egy sikeres vállalat számára. Ön hogyan látja ezt?
Az alkalmazottak elégedettsége nem lehet önálló cél. Szerintem a munkavállalóknak a vállalati kultúrával és célokkal összhangban kell jól létezniük a cégnél. A cél nem csupán az elégedettség, hanem a közös munka és fejlődés. Ha a célok és értékek összhangban vannak, az eredményes munka mindenkinek biztosítva van.
Hogyan kerülhetik el, hogy ne kényelmesedjenek el hazai piacvezetőként?
A piacvezető pozíció valóban kihívást jelent, de szerintem pont ez az, ami folyamatos fejlődésre ösztönöz bennünket. Ha nem lenne konkurencia, akkor nem lenne fejlődés sem. A versenytársak jelenléte segít minket abban, hogy folyamatosan fejlődjünk és új megoldásokkal rukkoljunk elő. Ha csak egyedül lennénk a piacon, akkor nem lehetnénk olyan sikeresek, mint most, és nem tudnánk nemzetközi szinten is értéket teremteni.
Bődületesen terjeszkedik a nagy magyar cégcsoport: már az egész világon ismerik
Közzétette éves jelentését Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő-gyártója és -forgalmazója: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. A tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA cégcsoport árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett.





