Közzétette éves jelentését a BioTechUSA cégcsoport: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben. Ennek kapcsán beszélgettünk Lévai Bálint vezérigazgatóval és társtulajdonossal.
A cégcsoport nevében benne van, hogy USA. Van realitása, hogy terjeszkedjenek az Egyesült Államokban?
Az amerikai étrendkiegészítő-piac az egyik legkompetitívebb és legnagyobb a világon. Azonban nem tervezzük azonnal a belépést, mivel úgy látjuk, hogy az európai és más globális piacokon még könnyebben tudunk előre haladni, mert kisebb beruházásokat igényelnek. Az amerikait emiatt egyelőre parkolópályára tettük. Amikor elérjük azokat a szinteket más piacokon, melyeket kitűztünk, akkor lehet az Egyesült Államok a következő kihívás.
Hogyan választják ki a piacokat, ahol terjeszkednek?
Gyakorlatilag minden piacon jelen vagyunk Ausztráliától kezdve Hondurasig. Mivel az amerikai rendkívül érett, a többi piacra való belépéskor a stratégiánk az, hogy helyi kirendeltségeket és csapatokat hozunk létre. Az időeltolódást és a piaci sajátosságokat is figyelembe kell venni. Az európai és egyéb nemzetközi piacokon jelenleg több lehetőség is van, és ott érdemes inkább az előrehaladással foglalkozni. Magyarországon pedig elértük azt a méretet, hogy a további érdemi növekedésünk elsősorban az árbevétel 80 százalékát jelentő exporttevékenység eredményességén múljon, ezért erre fókuszálunk. A terjeszkedésünk tavaly is tovább folytatódott, öt új országban:
is megjelentünk. Az is jó hír, hogy a spanyol, francia, szlovák, román, izraeli és lengyel piacokon két számjegyű növekményt ért el cégcsoportunk.
Tavaly ősszel elkezdték a sportszponzorációt a világ egyik legnépszerűbb futballcsapatával. Hogyan alakult eddig az együttműködés?
Cégcsoportunk régóta jelen van a hazai és az FC Barcelonával immáron a nemzetközi élsportban is. Magyarországon például olyan sportcsapatokkal működik együtt, mint az Újpest FC, a Falco KC Szombathely, a Paksi FC vagy az OSC Újbuda vízilabdacsapata. Mindezek mellett partnerei vagyunk olyan szakszövetségeknek is, mint a Magyar Birkózók Szövetsége vagy a Magyar Paralimpiai Bizottság. Az FC Barcelonával történő együttműködés pedig rendkívül jól alakul, és a Barcelonával való kapcsolattartás is szoros. Ennek eredményeként erős partnerség alakult ki, sokat segítünk egymásnak. Az, hogy a Barcelona szakemberei meglátogatták a szadai gyárat és megismerkedtek a termékeinkkel, mindenképpen megerősítette a bizalmat, és bebizonyosodott, hogy amit ígértünk, az valóság.
Több patinás klub is érdeklődött a szponzoráció iránt, de végül a Barcelonát választotta a cégcsoport. Igaz, hogy önök választották ki a világ egyik leghíresebb klubját?
Igen, ez nem túlzás, mi választottuk őket. Tény, hogy több nagy klubbal is leültünk tárgyalni, és minden egyes kapcsolatot alaposan mérlegeltünk. Úgy éreztük, hogy velük tudunk a legjobban együttműködni hosszú távon. Személyes preferenciák is szerepet játszottak a döntésben, és végül ezért a Barcelona csapata mellett tettük le a voksunkat.
Tavaly több külső körülmény is nehezítette a vállalatokat. Önök milyen kihívásokkal néztek szembe 2024-ben?
A megváltozott körülmények tavaly alaposan megrángatták az étrend-kiegészítők piacát is. Jó példa erre, hogy ismételten szembe kellett néznünk az elszálló alapanyagárak és az infláció kihívásával, különösen a fehérjebeszerzés terén, de bátran támaszkodhattunk a meglévő tudásunkra. A csökkenő növekmények korában is nyereségesek maradtunk, köszönhetően annak, hogy a célzott beruházásainkon túl optimalizálással és tőkelekötéssel sikerrel vettük az akadályokat. Sajnos a piac jelentősen felhígult, számos, alacsony árat és egyúttal alacsony minőséget kínáló konkurencia jelent meg, de mi a termékeink prémiumjellegével kapcsolatban továbbra sem hozunk kompromisszumot.
Az alkalmazottak elégedettsége is kulcsfontosságú lehet egy sikeres vállalat számára. Ön hogyan látja ezt?
Az alkalmazottak elégedettsége nem lehet önálló cél. Szerintem a munkavállalóknak a vállalati kultúrával és célokkal összhangban kell jól létezniük a cégnél. A cél nem csupán az elégedettség, hanem a közös munka és fejlődés. Ha a célok és értékek összhangban vannak, az eredményes munka mindenkinek biztosítva van.
Hogyan kerülhetik el, hogy ne kényelmesedjenek el hazai piacvezetőként?
A piacvezető pozíció valóban kihívást jelent, de szerintem pont ez az, ami folyamatos fejlődésre ösztönöz bennünket. Ha nem lenne konkurencia, akkor nem lenne fejlődés sem. A versenytársak jelenléte segít minket abban, hogy folyamatosan fejlődjünk és új megoldásokkal rukkoljunk elő. Ha csak egyedül lennénk a piacon, akkor nem lehetnénk olyan sikeresek, mint most, és nem tudnánk nemzetközi szinten is értéket teremteni.
Bődületesen terjeszkedik a nagy magyar cégcsoport: már az egész világon ismerik
Közzétette éves jelentését Európa egyik legnagyobb étrendkiegészítő-gyártója és -forgalmazója: a gazdasági nehézségek ellenére a vállalat stabil eredményeket mutatott fel 2024-ben, bár a növekedési ütem némileg lassult a korábbi évekhez képest. A tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA cégcsoport árbevétele 3,5 százalékkal, 93,7 milliárd forintra emelkedett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.