BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Új vámszabályok: a határon is foghatják a hibázó fuvarozó áruját

Április első napján kiteljesedett, azaz már a közúti és a tengeri, belvízi szállításra is vonatkozik az uniós vámkódex új változata. Tulajdonképpen könnyítésről van szó Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára szerint, de a frissített vámkódex használatára még fel nem készült fuvarozók kérhetnek haladékot a NAV-tól.

Az Európai Unió importellenőrzési rendszerének (Import Control System 2 = ICS2) új vámkövetelményei 2025. április elsejétől már kiterjednek a vasúti, közúti és tengeri, belvízi szállításra is. A figyelmetlen cégek a vámkezelés megtagadására és bírságokra is számíthatnak – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda.

vám
A megújított vámkódex kiemelt figyelmet követel a schengeni határokon / Fotó: Shutterstock

„Az Uniós Vámkódex által előírt importellenőrzési rendszer (Import Control System, ICS) korszerűsítéséről, a korábbi rendszer egységesítéséről van szó. Az ICS2 használata a közúti árufuvarozásban azt jelenti, hogy mostantól az EU-ba belépő áruk esetében egy belépési gyűjtő árunyilatkozatot (BEGYA) kell tennie a fuvarozóknak, amelyhez az adatokat az áru feladója adja meg. Kötelezően meg kell adni a vevő és eladó adatait, az áruátvétel és a kiszolgáltatás helyét, valamint az úgynevezett HS árukódot és az áru leírását” – magyarázta a Világgazdaságnak Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára.

Az unióba irányuló import fuvarok BEGYA-nyilatkozatai az EU Shared Trader Interface (STI) portálján nyújthatók be, függetlenül attól, hogy mely tagállamban lesz az első belépési vámhivatal. „Ez tulajdonképpen könnyítés a gazdálkodóknak, hiszen elég egy rendszerhez kapcsolódniuk, nem kell minden tagállam váminformatikai rendszeréhez csatlakozniuk” – mondta Árvay Tivadar.

Fontos infó ugyanakkor, hogy az ICS2 használatára esetleg még nem felkészült fuvarozók a NAV-tól kérhetnek halasztást, de legkésőbb 2025. szeptemberig 1-jéig mindenkinek kötelezően át kell állnia az új bejelentési rendszerre.

Figyelni kell a szerbiai és az ukrajnai határszakaszokra

A rendszer fokozza az EU vámbiztonságát és a szankciók érvényesítését, beleértve a kettős felhasználású és nagy kockázatú áruk ellenőrzését, és kritikus szerepet játszik az unió külső határainak integritásában, különösen egy olyan tranzitérzékeny ország esetében, mint Magyarország – hangsúlyozza a Baker McKenzie közleménye. Kitér rá, hogy az említett belépési gyűjtő nyilatkozatot (angolul Entry Summary Declaration, azaz ENS) elektronikus úton, az ICS2-n keresztül kell benyújtani legkésőbb 1 órával az első beléptető vámhivatalhoz való megérkezés előtt.

 Az ICS2-t 2021-től fokozatosan vezették be. Elsőként az expresszfuvarozókat és a légi úti postai küldeményeket érintette, ez követően terjedt ki a teljes légi áruszállításra, és az idén áprilistól tehát már a vasúti, közúti, a tengeri és a belvízi szállításra is.

Az új kötelezettségek a magyar gazdasági szereplők számára nagy jelentőségűek. 

Magyarország schengeni külső határországként – különös tekintettel a szerbiai és ukrajnai határszakaszokra – az ICS2-nek való megfelelés a nemzeti vámhatóságoknak kiemelt fontosságú

Krisztián Alexandra, a Baker McKenzie vitarendezési csoportjának ügyvédjének magyarázata szerint. A schengeni határokon át érkező árukra szigorú, érkezés előtti biztonsági kockázatelemzés vonatkozik majd. Az ENS-bejelentési követelmények elmulasztása az áruk határon való visszatartását, a beléptetés vagy vámkezelés megtagadását és akár közigazgatási szankciókat, így bírságokat vonhat maga után.

Van pár fontos teendő a vámkódex kapcsán

A zökkenőmentes működéshez a magyar szállítmányozóknak és kereskedőknek több fontos lépést is meg kell tenniük a közlemény szerint.

  • Először is be kell szerezniük az EORI-számot, amely a gazdasági szereplők azonosítására szolgál az unión belüli vámeljárások során. Ezt a számot a magyar vámhatóságtól lehet igényelni.
  • Emellett el kell dönteniük, hogyan kívánják benyújtani az ENS-bejelentést: közvetlenül, rendszerek közötti (AS4) kapcsolaton keresztül, egy informatikai szolgáltatóval, vagy az EU közös kereskedői portálján (STP). Ha automatikusan töltik fel az adatokat, akkor ki kell tölteniük egy önálló megfelelőségi tesztet.
  • Végül szorosan együtt kell működniük az ellátási lánc partnereivel, különösen akkor, ha egy szállítmányra több ENS-bejelentés is vonatkozik.
     

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.