Olyan munka ég a NAV vámellenőrei keze alatt, amelyet el kell végezni, de amely sokkal többe kerül a hasznánál – egyebek között erről közölt részleteket Bakai Kristóf pénzügyőr dandártábornok, a NAV vámszakmai és nemzetközi elnökhelyettese a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének herceghalmi konferenciáján.
Mint ismertette, tavaly csökkentek a NAV importhoz kapcsolódó bevételei, a behozatal elsősorban Kínából, Dél-Koreából és Oroszországból érkezett. Az utóbbi a szankciós intézkedések árnyákában alapvetően az ásványi termékeket takarja. Az exporthoz kötődő bevételek viszont emelkedtek. Vasúton kevesebb áru hagyta el az országot, mint az előző évben, közúton több, a repülőgéppel történő kiszállítás pedig dinamikusan nőtt.
A külkereskedelmi áruforgalomban (elsősorban a behozatalban) tükröződik a fogyasztás átalakulása, az e-kereskedelem előretörése.
„Amikor 2018-ban a mostani beosztásomba kerültem, az egyik fő kihívás az olcsó kínai áru beáramlása volt. Nagyon sok vámellenőrzést indítottunk, amelyek aránya 2021-re egy viszonylag állandó szinten állt be. Míg a megvizsgált vámértékek helyben hagyási aránya 2018-ban 11 százalék volt, tavaly már 91 százalék. Ez azt jelenti, hogy az árunak az ügyfelek által bemondott értéke 91 százalékban volt valós” – magyarázta Bakai Kristóf. Mint rámutatott, ezzel is bebizonyosodott, hogy a mi, kockázatosnak gondolt áraink alatt is van legális forgalom. Nagy cégek tudják igazolni, hogy az általuk közölt árak valósak.
Több mintavételre van szükség a vámellenőrzések során
Az a tapasztalat, hogy a tarifabesoroláskor egyre gyakrabban tévednek az állam kárára. Azonban e tévedések mértéke a forgalomhoz képest viszonylag elenyésző, és így is marad. Vélhetőleg a hosszú évek óta viszonylag állandó számú ellenőrzések is a korábbi évek szerint zajlanak a továbbiakban. A NAV körülbelül 80 százalékos hatékonysággal dolgozik ezen a területen, vagyis 100-ból 80 esetben szerez az államnak valamekkora pótlólagos bevételt.
Azonban
az e-kereskedelmi ellenőrzések teszik ki a vámeljárások több mint 99 százalékát, viszont a teljes külkereskedelemhez kötődő bevételnek csak az 1,08 százalékát hozzák,
és a nettó súlynak is csak az 1,09 százalékát teszik ki. Amikor tehát arról beszélünk, hogy a harmadik országokból mennyi áru érkezik magyarországi címzetthez -– kiscsomagból évi mintegy 20 millió –, akkor ehhez mintegy 40 milliárd forint áfabevétel kapcsolódik. Viszont az egységes piacon belüli e-kereskedelem nagyjából 450 milliárd forintnyi áfabevételt hoz. A beérkező kiscsomagoknak egyre nagyobb hányaduk marad Magyarországon, de még mindig több mint 80 százalék utazik tovább az itt működő regionális elosztóközpontokon keresztül.
A tavaly beérkezett 136 millió kiscsomagból 130 millió érkezett a budapesti és 6 millió a vidéki repterekre. Az elmúlt években a kivitel elsősorban Lengyelország, Románia, Szlovákia, Bulgária és Csehország kiemelt útirányban volt.
A NAV tavaly a budapesti repülőtéren létrehozott egy e-kereskedelmi felügyeleti osztályt a bevételen belül 1 százalékot képviselő áfa miatt. Látta ugyanis, hogy az ezért az 1 százalékárt az eddiginél sokkal jobban kell fókuszálnia az ellenőrzési kapacitását. Ha ugyanis mondjuk a NAV tavaly 380 millió forintot költött az e-kereskedelmi csomagok ellenőrzésére, akkor az ellenőrzések eredményeként beszedett például 12 milliót.
Egy kft. ilyen feltételekkel nem működne – mutatott rá Bakai Kristóf –, de az állam, a vámhatóság nem teheti meg, hogy nem ellenőrzi a kiscsomagokat.
Ezt a NAV közszolgáltatásként végzi. Hiába jár a feltárt jogsértések mintegy 97 százaléka pénzügyi következménnyel, nincs szó sok pénzről. Ha például megállapítja, hogy egy csomag értéke nem 20 euró, hanem 25 euró, akkor beszedhet még 1 eurónyi áfát. „Nincs arányban a befektetett energia és a várható haszon” – jelentette ki a dandártábornok. Javítja viszont a hatékonyságot, hogy a repülőtérre kiköltöztetett NAV-alkalmazottak most csak a kiscsomagokkal foglalkoznak.
A NAV az idén is fokozottan fogja ellenőrzi a csomagok engedélyezett címzettjeit és feladóit is. Tavaly 1692 áruvizsgálatot végzett, 139 engedélyt vizsgált felül a 2500-ból, és több mint 10 szabálytalanságot tárt fel.
A NAV egyik kiemelt idei feladata az újabb és újabb szankciók betartásának ellenőrzése, ez elsősorban a kivitelt érinti. Bakai Kristóf elmondta, a balti országok a jogszabályokban előírtnál sokkal szigorúbb megközelítést alkalmaznak az Oroszországba küldött áruval kapcsolatban. A balti vámilletékesektől kapott tájékoztatás szerint az ottani gazdálkodó szervezetek emiatt nem is elégedetlenek, vagy nem annyira, hogy az ottani bíróság elé vitték volna a kirótt vámot.
Így azoknak a vállalkozásoknak a szállításai, amelyek az EU-ból Oroszországba szeretnének árut juttatni, akár Magyarország felé is elterelődhetnek. Ilyen próbálkozással már találkoztak a magyar vámosok Ferihegyen.
A feladó fegyvercsövek készítésére is alkalmas esztergagépet akart továbbíttatni két vámügynökség bevonásával és háromféle vámtarifaszámmal átszámlázva. Ez már nem is egyszerű vámigazgatási ügy volt: a nemzetközi tilalom megsértése miatt büntetőfeljelentés lett a vége. A hasonlókra, és nem csak az Oroszországba közvelenül irányuló küldemények esetében, a NAV kiemelten figyel. „Nagyon nem szeretném, ha Magyarország emiatt kerülne a címlapokra” – jelentette ki a NAV illetékese.
Igaz, néha nagyon furcsa kiviteleket is megtilt a hatóságként eljáró Fővárosi Kormányhivatal. Nem engedi például Oroszországba küldeni a sok elektronikai boltban megvásárolható DJI drónokat, mert a belőlük kiszerelhető giroszkópok egy az egyben átépíthetők rakétarendszerekbe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.