BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Ennyi volt: máris vége a csúcsmodern magyar busz gyártásának, amit az Ikarus utódjának szántak – videó

Nagy reményekkel indult a Reform-modellcsalád, de úgy tűnik, egyelőre befuccsolt. A magyar busz gyártása immáron hivatalosan is parkolópályára került.

Kevés megrendelés, veszteséges működés, jó eséllyel nem készül több ITE Reform – írta meg a Magyarbusz.info. A buszos szakmai oldal szerint már egy ideje egyébként köztudott volt, hogy bizonytalanná vált a debreceni magyar busz gyártása,  azaz a Reform 500 és 600 típuscsalád jövője.

Magyar busz gyártása, itk
Magyar busz gyártása: vége az Ikarus-utódnak is? / Fotó: Hans Johnson / Facebook

A Mercedes-Benz Reform 500 LE buszt az Inter Traction Electrics Kft. (ITE) anyavállalata, az ITK Holding a német Daimler magyarországi leányvállalatával, az EvoBus Hungária Kft.-vel fejlesztette ki. Az ITE 2016-ban kötött hosszútávú együttműködést az EvoBus Kft.-vel. Ennek a kapcsolatnak az eredménye volt a 2017 végén elkészült autóbusz, amely a Reform 500 LE nevet kapta.

  • A Mercedes-Benz alvázra épített 12 méteres,
  • 3 ajtós,
  • alacsonypadlós városi, elővárosi buszt
  • EURO6-os dízelmotorral
  • és hatsebességes automata váltóval szerelték fel,

így megfelel a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak. Eredetileg összesen 12 típusból álló termékcsalád gyártását tervezték, többek között helyközi, elővárosi, városi és turistabuszokat is. A palettáról több modellt is bemutattak, legutóbb például 2021 szeptemberében a Mercedes-Benz Reform 600 IC elnevezésűt, amelynek alváza és EURO6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorja a német gyártó terméke, dizájnját, felépítményét és teljes műszaki felépítését azonban az ITK tervezte a Debreceni Egyetem oktatóinak segítségével.

Magyar busz gyártása: vége az Ikarus-utódnak is

A Magyarbusz.info a napokban arról számolt be, hogy az ITE először adott választ választ a Reform 500 LE és 501 LE, valamint a városközi 600 IC-modellek jövőjéről. Ez azért is fontos, mert 

a Reform-autóbuszcsalád nem titkoltan az Ikarus EAG örökségére épült.

Csakhogy a hazai értékesítési várakozások végül mindössze részben igazolódtak be. A városi és elővárosi változatokból az elmúlt években összesen mintegy 200 darab készült, míg az intercity kivitelből mindössze két prototípus – egy demóbusz és egy Volán-specifikus példány – hagyta el a gyártósort 2019 óta.

A szaklap kommentárja szerint a Reform-modellek iránti visszafogott kereslet tehát már jó ideje előrejelezte, hogy a sorozatgyártás hosszú távon nem lesz fenntartható. Ennek bekövetkezte 2024 végén el is jött: az ITE akkor csoportos létszámleépítést hajtott végre és felfüggesztette a Reform autóbuszok gyártását.

A vállalat összesen 105 munkavállalót bocsátott el, amit azzal indokolt, hogy az autóbuszgyártás évek óta veszteségesen működött, mert sem az uniós, sem az ázsiai vagy észak-afrikai piacokon nem mutatkozott kellő kereslet a típuscsalád iránt. 

A gyártó közlése szerint jelenleg nem rendelkeznek olyan alternatív tevékenységgel, amellyel a gyártás fenntartása mellett biztosítható lett volna az elbocsátott dolgozók további foglalkoztatása. A tejes képhez viszont hozzátartozik az is, hogy a szakmunkások többsége más, helyi gyártóüzemeknél talált munkát. 

Végezetül az is kiderült, hogy ITE-nél jelenleg kizárólag a Mercedes-Benz Sprinter alapjárművekre épülő minibuszok kialakítása folyik továbbra is, de kizárólag egyedi megrendelés alapján.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.