SZOLGÁLTATÁS Minimális nyereséggel zárta az autókölcsönző ágazat az elmúlt évet a 21 vállalatot tömörítő Magyar Autókölcsönzők Szövetségének (MAKSZ) összesített adatai szerint. A tagvállalatok tavaly előtt együttesen 233 millió forintos veszteséget könyveltek el, de 2011-ben már 19 millió volt a nyereségük. Igaz, ez az összesen csaknem 13 milliárd forintos árbevételhez képest minimális összeg, arról nem is beszélve, hogy amíg két éve nyolc, addig tavaly is még hét cég veszteséggel zárta az évet.
Úgy tudni, hogy a kihívásoknak legjobban az Avis, az Europcar és a Hertz tudott megfeleleni. Haraszti Géza, a MAKSZ elnöke hozzátette, hogy a többiek közül is csak a nagy nemzetközi márkák égisze alatt működő cégek, illetve a biztos anyagi háttérrel rendelkező társaságok tartoznak a nyereségesek közé.
A veszteségek és a szűkülő piac hatására több vállalkozás arra kényszerült, hogy végleg felhagyjon a tevékenységgel. Nem véletlen, hogy a válság előtt még 27 tagja volt a szövetégnek. Így aztán csökkent az autókölcsönzők által vásárolt gépkocsik száma is: a válság előtt ötezer kocsit vettek évről évre a MAKSZ tagvállalatai, idén azonban jó, ha elérik a három ezret.
A járműállomány frissítését nehezítette a hitelszűke is. Ugyanakkor azok a cégek, amelyek meg tudták oldani a flotta frissítését, használtautó piac gondjai miatt egyre nehezebben tudnak megszabadulni régibb autóiktól.
Jelentős tartalékok nélkül a vállalkozások képtelenek növelni hatékonyságukat, ezért az egyedüli kiút a szolgáltatások árának növelése lehetne. A nehéz helyzet természetes velejárója a minőség általános romlása, amit később már nagyon nehéz újra az elfogadható szintre fejleszteni. „Az egyetlen lehetséges kiútnak a magasabb minőségi szolgáltatások irányába történő elmozdulást tartjuk, amely ugyan hosszú és nehéz folyamat, de megteremthet egy olyan bizalmi tőkét, amely a nehéz idők elmúltával megtérülhet”- jelentette ki Haraszti Géza.