A téma kezd emlékeztetni a tengeri kígyóra, amelyik annak idején a „lesz IMF-megállapodás, vagy sem” ügye körül tekergett. Nem lett. A kormány valójában sosem akart megállapodást kötni. Nem is volt olyan a helyzet, hogy szükséges lett volna: a devizatartalékok feltöltve, a tőkepiacokhoz (nem olcsón ugyan) hozzáfért az állam, és várható volt, hogy az európai konjunktúra javulásával kedvezőbbek lesznek makrogazdasági adataink.
Ami az állampapírok besorolását illeti – lényegében erről szól az országkockázati besorolás, nem az ország általában vett állapotáról –, a főbb hitelminősítők immár fél évtizede a befektetőknek nem ajánlott („bóvli”) kategóriába sorolják a magyar államot. Ez ellen a hivatalosság először tiltakozott, majd kétségbe vonta a hitelminősítők hozzáértését, illetve harmadikként következmények nélkülinek nyilvánította a leminősítést.
A Moody’s vagy a S&P valóban többször melléfogott a krízis előtt: kiváló besorolással látott el olyan értékpapírokat és bankokat, amelyekkel hamarosan a csődlistán találkoztunk. De amikor egy pénzügyminiszter a Lehman-ügyet emlegeti fel, akkor felvilágosíthatnák, hogy az országkockázati besorolás más műfaj. Egy állam által kibocsátott értékpapír jóságának besorolása két nagy tényezőcsoport megítélésén múlik. Az egyik a makrogazdasági helyzet, amelyről manapság rengeteg nyilvános adat áll rendelkezésre. Szemben egy vállalati értékpapírral, a kibocsátó fizetési képessége jól megbecsülhető soktényezős kockázatértékelő modellekkel. Ezekben a devizatartalék, az államadósság, az államháztartási hiány, a fizetési és pénzügyi mérleg, a gazdasági növekedés, a bankrendszer állapota és más hasonló mutatók sokasága szerepel.