Megkezdheti első vezető nélküli taxijainak éles tesztjét Kína fővárosában a Baidu. A kínai Google-ként is ismert technológiai óriás tíz teljesen önjáró autójával Peking egyik állami tulajdonú iparipark-komplexumában róhatja az utakat, hogy aztán sikeres vizsgát téve elindíthassa robotaxi-szolgáltatását a metropoliszban.
A Baidu az Apollo Go nevű robotaxi-szolgáltatását két kínai nagyvárosban már működteti, s az idén már viteldíjat is felszámolt utasainak. Közleményük szerint Vuhanban és Csungkingben októberrel bezáróan 1,4 millió fuvart teljesítettek az immár biztonsági sofőr nélkül közlekedő, fáradhatatlan elektromos robotaxijaik, amelyekből 2023-ban további kétszázat állítanak csatasorba. A pekingi székhelyű Baidu felső vezetőit jó esetben jövőre már saját robotaxijaik vihetik munkába, igaz, a limuzinokhoz képest spártaibb körülmények között.
Az automatizált taxit a hagyományoshoz képest nagyjából féláron lehet igénybe venni,
emiatt a kezdeti idegenkedést legyőzve a szolgáltatás hamar népszerű lehet a kínaiak körében – vélik a Baidunál, amely amerikai „testvércége”, a Google-t birtokló Alphabet példáján felbuzdulva öt éve szállt be az önvezető technológia fejlesztésébe. (Az Alphabet a Waymo nevű leánycége révén érdekelt az autonóm autózás technikai feltételeinek megteremtésében.)
A Baidu töretlen lelkesedéssel, anyagiakat nem kímélve fejleszti és terjeszti a robotaxizást, miközben
a hangzatos ígéretekkel operáló riválisok vagy visszavonulót fújtak, vagy nem tudják teljesíteni a vállalásaikat.
A Reuters felemlíti a Tesla példáját, amely vezetői kontrollt nem igénylő Full Self Driving rendszert ígért, s alapító-vezérigazgató három évvel ezelőtti víziója szerint egymillió autonóm járművük rója majd hamarosan az utakat. Napjainkra ebből csupán annyi valósult meg, hogy a Full Self Driving üzemképes ugyan, de számos baleset figyelmeztet arra, hogy egyelőre nem nélkülözheti a hús-vér sofőrök által nyújtott biztonságot.
A Tesla ellen büntetőeljárás is folyik az Egyesült Államokban azon megtévesztő marketingfogása miatt, amellyel azt sugallja, hogy elektromos járművei képesek önvezetésre. Igaz, a cég minden esetben rögzíti, hogy az Autopilot segíti ugyan, de nem helyettesítheti a sofőrt.
A General Motors robotaxit fejlesztő leányvállalata, az egyelőre masszívan veszteséges Cruise Kaliforniában és Texasban szűkített idősávban és területen teljesít fuvarokat. A cég jövőre több ezer autonóm járművel bővítené flottáját, ha megnyugtató eredménnyel zárul az ellenük indított közlekedésbiztonsági hatósági vizsgálat. A Cruise robotaxijai ugyanis több ráfutásos balesetet okoztak, és előfordult, hogy egyszerűen leálltak, megbénítva San Franciscó járműforgalmát.
A Ford és a Volkswagen nagy reményeket fűzött közös önvezető startupjához, ám az Argo AI nem igazolta ezeket, ezért felhagytak az önvezetéssel kapcsolatos próbálkozásokkal. A két cég vezetői úgy értékelték, hogy túl sok időt, pénzt és energiát pocsékolnának el a várható haszonhoz képest, s jobban járnak, ha az elektromos átállás gyártásai problémáinak menedzselésére fókuszálnak.