Megkezdheti első vezető nélküli taxijainak éles tesztjét Kína fővárosában a Baidu. A kínai Google-ként is ismert technológiai óriás tíz teljesen önjáró autójával Peking egyik állami tulajdonú iparipark-komplexumában róhatja az utakat, hogy aztán sikeres vizsgát téve elindíthassa robotaxi-szolgáltatását a metropoliszban. 

Baidu launches Apollo Go Robotaxi service in Beijing
A Baidu Apollo Go robotaxijai az idén másfél milliónál is több fuvart teljesíthettek.
Fotó: Niu Guoqing / AFP

A Baidu az Apollo Go nevű robotaxi-szolgáltatását két kínai nagyvárosban már működteti, s az idén már viteldíjat is felszámolt utasainak. Közleményük szerint Vuhanban és Csungkingben októberrel bezáróan 1,4 millió fuvart teljesítettek az immár biztonsági sofőr nélkül közlekedő, fáradhatatlan elektromos robotaxijaik, amelyekből 2023-ban további kétszázat állítanak csatasorba. A pekingi székhelyű Baidu felső vezetőit jó esetben jövőre már saját robotaxijaik vihetik munkába, igaz, a limuzinokhoz képest spártaibb körülmények között. 

A Baidu árfolyama
 

Az automatizált taxit a hagyományoshoz képest nagyjából féláron lehet igénybe venni, 

emiatt a kezdeti idegenkedést legyőzve a szolgáltatás hamar népszerű lehet a kínaiak körében – vélik a Baidunál, amely amerikai „testvércége”, a Google-t birtokló Alphabet példáján felbuzdulva öt éve szállt be az önvezető technológia fejlesztésébe. (Az Alphabet a Waymo nevű leánycége révén érdekelt az autonóm autózás technikai feltételeinek megteremtésében.) 

A Baidu töretlen lelkesedéssel, anyagiakat nem kímélve fejleszti és terjeszti a robotaxizást, miközben 

a hangzatos ígéretekkel operáló riválisok vagy visszavonulót fújtak, vagy nem tudják teljesíteni a vállalásaikat. 

A Reuters felemlíti a Tesla példáját, amely vezetői kontrollt nem igénylő Full Self Driving rendszert ígért, s alapító-vezérigazgató három évvel ezelőtti víziója szerint egymillió autonóm járművük rója majd hamarosan az utakat. Napjainkra ebből csupán annyi valósult meg, hogy a Full Self Driving üzemképes ugyan, de számos baleset figyelmeztet arra, hogy egyelőre nem nélkülözheti a hús-vér sofőrök által nyújtott biztonságot. 

A Tesla ellen büntetőeljárás is folyik az Egyesült Államokban azon megtévesztő marketingfogása miatt, amellyel azt sugallja, hogy elektromos járművei képesek önvezetésre. Igaz, a cég minden esetben rögzíti, hogy az Autopilot segíti ugyan, de nem helyettesítheti a sofőrt.

Test Drive Robot Car Cruise 05 November 2019, US, San Francisco: A robot car of the General Motors subsidiary Cruise is on a test drive. Photo: Andrej Sokolow/dpa (Photo by Andrej Sokolow / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
A GM Cruise robotaxijai egyelőre biztonsági sofőrrel járják San Francisco utcáit.
  Fotó: Andrej Sokolow / AFP

A General Motors robotaxit fejlesztő leányvállalata, az egyelőre masszívan veszteséges Cruise Kaliforniában és Texasban szűkített idősávban és területen teljesít fuvarokat. A cég jövőre több ezer autonóm járművel bővítené flottáját, ha megnyugtató eredménnyel zárul az ellenük indított közlekedésbiztonsági hatósági vizsgálat. A Cruise robotaxijai ugyanis több ráfutásos balesetet okoztak, és előfordult, hogy egyszerűen leálltak, megbénítva San Franciscó járműforgalmát

A Ford és a Volkswagen nagy reményeket fűzött közös önvezető startupjához, ám az Argo AI nem igazolta ezeket, ezért felhagytak az önvezetéssel kapcsolatos próbálkozásokkal. A két cég vezetői úgy értékelték, hogy túl sok időt, pénzt és energiát pocsékolnának el a várható haszonhoz képest, s jobban járnak, ha az elektromos átállás gyártásai problémáinak menedzselésére fókuszálnak.