A Sony egy évtized alatt globális médiabirodalmat épített ki, ami soha nem látott növekedési potenciál a japán vállalat számára, ám egy új vezérigazgató kinevezésével, a piaci bizonytalanságokkal és a szórakoztatóipar belső harcaival nehezített terepen a további sikerért keményen meg kell még dolgozni – írta a Financial Times.

Beijing,,China-,August,26,,2017:,Visitors,Are,Seen,Around,Sony
BEIJING, CHINA- AUGUST 26, 2017: Visitors are seen around Sony booth during BIRTV 2017 - Beijing International Radio, TV & Film Exhibition 2017
Fotó: Shutterstock

Aki hosszabb ideje nyomon követi a Sony működését, meglepő folyamatra figyelhetett fel. Az évtizedek óta elektronikai cikkek gyártásával foglalkozó vállalat portfóliója csöndben, de határozottan átalakult, tevékenységi körében egyre nő a médiatermékek súlya, filmjei, sorozatai, zenéi és videójátékai óriási sikernek örvendenek.

Az i-re a pontot a cég vezetését áprilisban átvevő Totoki Hiroki teheti fel. 

Bár az elemzők tisztában vannak Totoki képességeivel – a volt pénzügyi igazgató szinte a semmiből építette fel a vállalat bankrészlegét –, kétségtelen az is, hogy a szórakoztatóipar súlyos problémákkal küzd, a fogyasztók egyre óvatosabban költenek, és a streamingszolgáltatók közötti csata is egyre élesebbé válik.

Figyelemre méltó az a folyamat, amelyet a Sony végrehajtott. Japán legismertebb szórakoztatóelektronikai márkája egy hardvergyártó specialista és egy nemzetközi médiaóriás furcsa keverékévé vált. Arra összpontosítottak, hogy néhány dologban a legjobbak legyenek ahelyett, hogy egyszerre mindenben középszerű termékeket kínáljanak

– mondta David Gibson, az MST Financial elemzője.

A jövő hónapban záruló pénzügyi év első kilenc hónapjában a csoport működési nyereségének 48 százaléka a játékokból, a zenéből, a filmekből és a sorozatokból származott. Elemzők arra számítanak, hogy ez az arány a 2024 márciusában záruló pénzügyi évben több mint 56 százalékra emelkedik. Ezt a vállalati értékelések is tükrözik.

 

A vállalat egyik legerősebb új üzletága a japán anime rajzfilmek forgalmazása, ezen a területen gyorsan domináns pozíciót ért el. A streamingszolgáltatók megjelenésével kitágulnak a földrajzi és a pénzügyi lehetőségek egyaránt. 

A Sony 2020 végén vásárolta meg a jelenleg 10 milliós előfizetői táborral rendelkező anime-streamingcsatornát, a Crunchyrollt 1,2 milliárd dollárért, ezzel a világ legnagyobb ilyen tematikájú csatornáját építette ki. 

A japán óriásvállalat rugalmas stratégiát alkalmaz, a profit maximalizálására a sorozatokat és a filmeket több rivális platformon is forgalmazza, kikerülve azt a problémát, ami az exkluzív tartalmakra épülő legtöbb szolgáltatónak súlyos hátrányt okoz.

A legfrissebb, 2021-ben rendelkezésre álló adatok szerint a japán anime globális piaca rekordmagasra, 2,7 milliárd jenre (20 milliárd dollár) nőtt. A SkyQuest Technology Consulting által készített becslések, amelyeket a Sony több elemzője is felhasznált saját előrejelzéseihez, arra utalnak, hogy a globális animepiac jelenleg évente mintegy 10 százalékkal nő, és 2028-ra elérheti a 47,14 milliárd dolláros értéket.

Ennél is fontosabb, hogy a világjárvány idején az animék népszerűsége ugrásszerűen megnőtt Japánon kívül, ez óriási terjeszkedési lehetőséget kínál a vállalatnak.

Az eddigi sikerek ellenére azonban a Sonynak számos kockázattal kell számolnia. Bár részvényei több mint tízszer annyit érnek, mint az átalakulási folyamat 2013-as kezdetekor, jelenleg 21,5 százalékkal alacsonyabbak, mint 2021 decemberében, amikor 21 éves tőzsdei csúcsot értek el. 

A zuhanás előtt pánik alakult ki, félő volt, hogy a globális csiphiány miatt a vállalat zászlóshajójának számító konzol, a PlayStation 5 nem kerül időben a piacra, nem lesz elég belőle, s ez jelentősen visszafogja a videójáték-eladásokat is.

A Sony árfolyama 2013-tól
 

Totoki egy ilyen helyzetben kerül a cég élére, s áprilistól rajta múlik, hogy képes lesz-e a siker útján tartani a vállalatot. Bár az 58 éves pénzügyi vezetőt cégen belül már régóta Josida Kenicsiró természetes utódjának tekintik, kétségtelen, hogy a világgazdaság lassulása, a növekvő geopolitikai kockázatok és az éghajlatváltozás komoly problémákat jelenthetnek az új vezérnek.

Erős válságérzet vesz minket körbe, most dől el, hogy visszatérünk-e a növekedés útjára, vagy a közeljövőben folyamatosan megszakításokkal és akadályokkal kell megküzdenünk. A vállalat biztonságban van, rengeteg szakértő ügyel arra, hogy ez így is maradjon

– mondta Totoki egy februári sajtótájékoztatón.

A kijelölt cél egyelőre az, hogy 2026-ban a szórakoztatóipari részleg a vállalat teljes üzemi nyereségének a 61 százalékát termelje ki. Bár a lécet magasra tették, az eddigi tendenciák folytatódása esetén ez akár még korábban is bekövetkezhet, csak az a kérdés, hogy vajon a befektetők is értékelni fogják-e ezt a váltást.