
BYD: újabb rekordokat hoz az év vége
A Tesla és a BYD nemcsak az elektromos autók eladásában, hanem a gyártásában is éles versenyt vív egymással. Az eldöntendő kérdés e tekintetben az, hogy melyiküké is a világ legnagyobb autógyára. Ebben a rivalizálásban jelenleg a BYD áll nyerésre, amelynek az északnyugat-kínai Hszian városában lévő komplexumában pénteken elkészült az idei egymilliomodik autó.

Ez mérföldkőnek számít a gyár és a cég életében, hiszen ezt az álomhatárt még sosem lépték át, ahogy a négymilliós éves értékesítési volumen megugrására is most először kerül sor. Bár a Szegeden óriásgyárat építő kínai konszern csak január első napjaiban közli a decemberi termelési adatait, az már borítékolható, hogy egy újabb félmilliós havi adaggal meglesz az idei 4,25 milliós értékesítési darabszám, hiszen a hónapot eleve 3,837 millióról indították. Ha minden így alakul, akkor a BYD 40 százalékkal múlja felül a tavalyi 3,024 milliós teljesítményt.
A BYD a tölthető hibrideket favorizálja
Ebben a hsziani bázisnak kiemelkedő szerepe van. A húszéves létesítményben négy futószalagon folyik a munka, ezekről napi 4-4,4 ezer jármű gördül le. A BYD megalakulása is Hszian városához köthető, az első lépést itt tették meg az állami Qinchuan Automobile megvásárlásával 2003-ban.

Azóta nyolc másik kínai városban is gyártják a BYD-ket. A hsziani BYD 2022-ben közel járt már az egymillióhoz, csupán ötezerrel csúsztak le róla, abban az évben a Tesla sanghaji Gigafactoryjában 710 ezer elektromos autót szereltek össze. Azóta a Tesla is kiheverte a Covid-időszakot és tavaly már 947 742 darabbal szerepelt a statisztikában, amelyben a BYD hsziani termelése viszont nem szerepel. Idén november végéig 822 894 autó készült a Teslánál, úgyhogy
a világ legnagyobb autógyára címet az idén a hsziani BYD viszi el,
már csak azért is, mert a Gigafactory teljes éves kapacitása nem haladja meg a 950 ezret.
A világ többi nagy autógyártója egyelőre távol áll az éves egymilliós teljesítménytől, kapacitás alapján a wolfsburgi Volkswagen, a Toyota vagy valamelyik indiai gyártó avatkozhatna még bele a BYD-Tesla versenyfutásba, de egyelőre a kapacitások leépítése, optimalizálása van nálunk inkább a napirenden.
Kína a tölthető hibridek legnagyobb piaca
A BYD az idén átengedte az egy évvel ezelőtt a Teslától elorozott, az értékesítési darabszám alapján a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának járó kitüntető címet, de ez tudatos döntés volt, a kínai cég ugyanis a helyi kereslethez sokkal jobban igazodó tölthető hibridek (PHEV) gyártását favorizálta.
Ma az eladásaikból ez a hajtás 60 százalékos arányt képvisel és dinamikusan növekszik – a villanyautóik kárára. Kínában az új generációs járművek (NEV) kategóriájába
- az elektromos autókat (BEV),
- a tölthető hibrideket (PHEV)
- és az üzemanyagcellás járműveket sorolják.
Az első kettőt gyártja a BYD, amely a robbanómotoros autók forgalmazásával még 2022 márciusában hagyott fel. A PHEV kategóriában viszont gyakorlatilag egyeduralkodóvá nőtte ki magát, a TrendForce harmadik negyedéves statisztikája szerint a globális piac 40,1 százalékát uralja.
A BYD kiemelkedett a mezőnyből 684,8 ezer darabos eladásával, az öt követő Li Auto, illetve a Huawei által támogatott Aito ennek a negyedét sem érte el.
Tölthető hibridekből a három hónap során összesen 1,61 milliót adtak el, ez 55 százalékkal több az egy évvel korábban mértnél. A teljes mennyiség 80 százaléka kínai földön kelt el, jellemzően a helyi márkák modelljeit keresték a vásárlók.
Az elektromos autók értékesítésében jelentkező törést az éves szinten mindössze 3,9 százalékos növekedés is jól jellemzi. A harmadik negyedévben 2,51 milliót adtak el belőlük. Itt a Tesla 18,5, a BYD 17,5 százalékkal szerepel, a dobogóra a SAIC-GM-Wuling fért még föl, 7,2 százalékkal.




