A Tesla és a BYD nemcsak az elektromos autók eladásában, hanem a gyártásában is éles versenyt vív egymással. Az eldöntendő kérdés e tekintetben az, hogy melyiküké is a világ legnagyobb autógyára. Ebben a rivalizálásban jelenleg a BYD áll nyerésre, amelynek az északnyugat-kínai Hszian városában lévő komplexumában pénteken elkészült az idei egymilliomodik autó.
Ez mérföldkőnek számít a gyár és a cég életében, hiszen ezt az álomhatárt még sosem lépték át, ahogy a négymilliós éves értékesítési volumen megugrására is most először kerül sor. Bár a Szegeden óriásgyárat építő kínai konszern csak január első napjaiban közli a decemberi termelési adatait, az már borítékolható, hogy egy újabb félmilliós havi adaggal meglesz az idei 4,25 milliós értékesítési darabszám, hiszen a hónapot eleve 3,837 millióról indították. Ha minden így alakul, akkor a BYD 40 százalékkal múlja felül a tavalyi 3,024 milliós teljesítményt.
Ebben a hsziani bázisnak kiemelkedő szerepe van. A húszéves létesítményben négy futószalagon folyik a munka, ezekről napi 4-4,4 ezer jármű gördül le. A BYD megalakulása is Hszian városához köthető, az első lépést itt tették meg az állami Qinchuan Automobile megvásárlásával 2003-ban.
Azóta nyolc másik kínai városban is gyártják a BYD-ket. A hsziani BYD 2022-ben közel járt már az egymillióhoz, csupán ötezerrel csúsztak le róla, abban az évben a Tesla sanghaji Gigafactoryjában 710 ezer elektromos autót szereltek össze. Azóta a Tesla is kiheverte a Covid-időszakot és tavaly már 947 742 darabbal szerepelt a statisztikában, amelyben a BYD hsziani termelése viszont nem szerepel. Idén november végéig 822 894 autó készült a Teslánál, úgyhogy
a világ legnagyobb autógyára címet az idén a hsziani BYD viszi el,
már csak azért is, mert a Gigafactory teljes éves kapacitása nem haladja meg a 950 ezret.
A világ többi nagy autógyártója egyelőre távol áll az éves egymilliós teljesítménytől, kapacitás alapján a wolfsburgi Volkswagen, a Toyota vagy valamelyik indiai gyártó avatkozhatna még bele a BYD-Tesla versenyfutásba, de egyelőre a kapacitások leépítése, optimalizálása van nálunk inkább a napirenden.
A BYD az idén átengedte az egy évvel ezelőtt a Teslától elorozott, az értékesítési darabszám alapján a világ legnagyobb elektromosautó-gyártójának járó kitüntető címet, de ez tudatos döntés volt, a kínai cég ugyanis a helyi kereslethez sokkal jobban igazodó tölthető hibridek (PHEV) gyártását favorizálta.
Ma az eladásaikból ez a hajtás 60 százalékos arányt képvisel és dinamikusan növekszik – a villanyautóik kárára. Kínában az új generációs járművek (NEV) kategóriájába
Az első kettőt gyártja a BYD, amely a robbanómotoros autók forgalmazásával még 2022 márciusában hagyott fel. A PHEV kategóriában viszont gyakorlatilag egyeduralkodóvá nőtte ki magát, a TrendForce harmadik negyedéves statisztikája szerint a globális piac 40,1 százalékát uralja.
A BYD kiemelkedett a mezőnyből 684,8 ezer darabos eladásával, az öt követő Li Auto, illetve a Huawei által támogatott Aito ennek a negyedét sem érte el.
Tölthető hibridekből a három hónap során összesen 1,61 milliót adtak el, ez 55 százalékkal több az egy évvel korábban mértnél. A teljes mennyiség 80 százaléka kínai földön kelt el, jellemzően a helyi márkák modelljeit keresték a vásárlók.
Az elektromos autók értékesítésében jelentkező törést az éves szinten mindössze 3,9 százalékos növekedés is jól jellemzi. A harmadik negyedévben 2,51 milliót adtak el belőlük. Itt a Tesla 18,5, a BYD 17,5 százalékkal szerepel, a dobogóra a SAIC-GM-Wuling fért még föl, 7,2 százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.