
Megszületett az első idei modell, régi-új kategóriát éleszt fel a BYD
Kikukázták, de most mégis visszatér a sokak által kedvelt MPV (multi-purpose vehicle, többcélú jármű) kategóriába a világ legnagyobb új generációs autógyártója. A kínai BYD szerdán tartja a Xia névre keresztelt új modell világpremierjét a pekingi Nemzeti Vízi Központban, s ezután – kis túlzással – már nagyítóval sem lehet találni olyan szegmenst, amelyben ne képviseltetné magát a tavaly 4,27 millió elektromos jármű és tölthető (plug-in) hibrid értékesítésével éves szinten 41,3 százalékos előrelépést produkáló járműgyártó.

Az MPV-kategóriában régebben az 2010-ben piacra dobott M6-ossal és a 2017-ben debütált Song Maxszal képviseltette magát a BYD, de ezek gyártása a gyérebb érdeklődés miatt már rég leállt.
Most azonban a Li Auto kínálatában felbukkant Mega MPV bombasikere megfontolásra késztette a sencseni óriásvállalat vezetését, ennek eredménye lett a tavaly augusztusban, először a Csengtui Autókiállításon megvillantott Xia, amelyre akkortól már fel is vettek megrendeléseket.
A BYD élénk keresletre számít
Hogy mennyinél tartanak, azt nem tudni, de szerdától vélhetően ismét felpörög a számláló. A Xia a BYD Dynasty termékcsaládjának prémium MPV-je lesz,
erre utal a meglebegtetett vételára is, ami 300 ezer jüan, azaz nagyjából 16,4 millió forint.
Ennyiért a leendő vevő a BYD ötödik generációs DM (Dual Mode) hibrid technológiájával szerelt hatalmas családi járműhöz jut, amelyet a gyártó egyelőre nem is tervez tisztán elektromos hajtáslánccal forgalmazni – szemben a Li Auto Megájával, amely az első villanyhajtású MPV volt a kategóriájában.

Persze a tavaly május 28-án bemutatott DM5 technológia is kiváló a maga terepén, alacsony üzemanyag-fogyasztása már-már egy kisautóéval vetekszik. A Xia benzines motorja 1498 köbcentis, maximális teljesítménye 115 kW, a beépített villanymotor pedig 200 kW maximális teljesítményt tud kipréselni magából.
Túl sok nyilvános adatot nem közölt a BYD a Xia októberi, az innováció és ipari minisztériumhoz engedélyezésre beadott dokumentációban. A jármű méretei a következők:
- hossza 5145 milliméter,
- szélessége 1970 milliméter
- magassága 1805 milliméter,
- tengelytávolsága pedig 3045 milliméter.
Hatótávolsága a kisebb, 20,4 kilowattórás akkumulátorral száz kilométer, míg az erősebb, 36,6 kilowattórás erőforrással 180 kilométert lehet megtenni egyetlen csepp benzin elégetése nélkül.
A három üléssoros, hét személyt szállítani képest jármű alapfelszereltségébe tartozik a hatalmas napfénytető, a 18 collos könnyűfém-felnikkel szerelt kerekek, a sötétített hátsó ablakok, az egy testet képező hátsó LED-es fényforrásfal és az elektromosan hátracsúszó oldalajtók.

A kínai szaksajtó értesülései szerint a BYD a hivatalos bemutató show-t meg sem várva már megkezdte a Xia bemutató példányainak kiszállítását a szerződött márkakereskedéseihez. Nem tettek kivételt senkivel sem, a modellek egységesen fehér színben és barna-bézs belsővel jutottak el a kereskedésekbe.
A Mercedes ment, a luxus MPV maradt
Az igazsághoz tartozik, hogy a Szegeden óriásgyárat építő BYD-nek a Mercedes-Benzzel egészen tavaly szeptemberig, a németek kivásárlásáig közös leányvállalata, a Denza kínálatában is van egy megörökölt MPV, a D9-es, amely a nagyobb, prémium kategóriában szerepel.

Közvetlen konkurenciát a cég szerint nem jelentenek majd egymásnak, a már kapható Denza D9 19 millió forintos alapára csaknem 15 százalékkal magasabb, és felszereltsége a Xiánál is jobb, vezetéstámogató rendszere nagyobb tudást képvisel.
A Xia megjelenésével párhuzamosan a 2022 májusában bemutatott D9-est is átfazonírozzák a kínaiak. A kínálatot pedig nyolctagúra bővítik, ebből öt plug-in hibrid és három teljesen elektromos hajtású.




