Kikukázták, de most mégis visszatér a sokak által kedvelt MPV (multi-purpose vehicle, többcélú jármű) kategóriába a világ legnagyobb új generációs autógyártója. A kínai BYD szerdán tartja a Xia névre keresztelt új modell világpremierjét a pekingi Nemzeti Vízi Központban, s ezután – kis túlzással – már nagyítóval sem lehet találni olyan szegmenst, amelyben ne képviseltetné magát a tavaly 4,27 millió elektromos jármű és tölthető (plug-in) hibrid értékesítésével éves szinten 41,3 százalékos előrelépést produkáló járműgyártó.
Az MPV-kategóriában régebben az 2010-ben piacra dobott M6-ossal és a 2017-ben debütált Song Maxszal képviseltette magát a BYD, de ezek gyártása a gyérebb érdeklődés miatt már rég leállt.
Most azonban a Li Auto kínálatában felbukkant Mega MPV bombasikere megfontolásra késztette a sencseni óriásvállalat vezetését, ennek eredménye lett a tavaly augusztusban, először a Csengtui Autókiállításon megvillantott Xia, amelyre akkortól már fel is vettek megrendeléseket.
Hogy mennyinél tartanak, azt nem tudni, de szerdától vélhetően ismét felpörög a számláló. A Xia a BYD Dynasty termékcsaládjának prémium MPV-je lesz,
erre utal a meglebegtetett vételára is, ami 300 ezer jüan, azaz nagyjából 16,4 millió forint.
Ennyiért a leendő vevő a BYD ötödik generációs DM (Dual Mode) hibrid technológiájával szerelt hatalmas családi járműhöz jut, amelyet a gyártó egyelőre nem is tervez tisztán elektromos hajtáslánccal forgalmazni – szemben a Li Auto Megájával, amely az első villanyhajtású MPV volt a kategóriájában.
Persze a tavaly május 28-án bemutatott DM5 technológia is kiváló a maga terepén, alacsony üzemanyag-fogyasztása már-már egy kisautóéval vetekszik. A Xia benzines motorja 1498 köbcentis, maximális teljesítménye 115 kW, a beépített villanymotor pedig 200 kW maximális teljesítményt tud kipréselni magából.
Túl sok nyilvános adatot nem közölt a BYD a Xia októberi, az innováció és ipari minisztériumhoz engedélyezésre beadott dokumentációban. A jármű méretei a következők:
Hatótávolsága a kisebb, 20,4 kilowattórás akkumulátorral száz kilométer, míg az erősebb, 36,6 kilowattórás erőforrással 180 kilométert lehet megtenni egyetlen csepp benzin elégetése nélkül.
A három üléssoros, hét személyt szállítani képest jármű alapfelszereltségébe tartozik a hatalmas napfénytető, a 18 collos könnyűfém-felnikkel szerelt kerekek, a sötétített hátsó ablakok, az egy testet képező hátsó LED-es fényforrásfal és az elektromosan hátracsúszó oldalajtók.
A kínai szaksajtó értesülései szerint a BYD a hivatalos bemutató show-t meg sem várva már megkezdte a Xia bemutató példányainak kiszállítását a szerződött márkakereskedéseihez. Nem tettek kivételt senkivel sem, a modellek egységesen fehér színben és barna-bézs belsővel jutottak el a kereskedésekbe.
Az igazsághoz tartozik, hogy a Szegeden óriásgyárat építő BYD-nek a Mercedes-Benzzel egészen tavaly szeptemberig, a németek kivásárlásáig közös leányvállalata, a Denza kínálatában is van egy megörökölt MPV, a D9-es, amely a nagyobb, prémium kategóriában szerepel.
Közvetlen konkurenciát a cég szerint nem jelentenek majd egymásnak, a már kapható Denza D9 19 millió forintos alapára csaknem 15 százalékkal magasabb, és felszereltsége a Xiánál is jobb, vezetéstámogató rendszere nagyobb tudást képvisel.
A Xia megjelenésével párhuzamosan a 2022 májusában bemutatott D9-est is átfazonírozzák a kínaiak. A kínálatot pedig nyolctagúra bővítik, ebből öt plug-in hibrid és három teljesen elektromos hajtású.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.