
Óriási fordulat: megmenekülhet Európa legnagyobb motorgyártója – a csőd széléről rángatnák vissza a befektetők a KTM-et
Európa legnagyobb motorgyártójaként az osztrák KTM néhány évvel ezelőtt még a hullám tetején lovagolt, ám tavaly novemberben csődvédelmet kellett kérnie, miután a magas beruházások és hitelfelvételek ütköztek a csökkenő eladásokkal. Most azonban úgy tűnik, hogy a vállalat túlélheti ezt a megpróbáltatást.

Az osztrák bíróság 90 napot adott a vállalatnak arra, hogy a hitelezők többsége jóváhagyja a szerkezetátalakítási tervet. Ezt az Australian MotorCycle értesülései alapján hétfőn mutatták be, amely alapján a tartozásaikat a következő két évben fizetnék ki.
Ha ezt nem sikerülne teljesíteni, akkor a vállalat felszámolás alá kerül.
A vállalatnak elsősorban befektetőket kell keresnie, amelyre eddig három potenciális partnert találtak:
- jelenlegi gyártópartnerüket, az indiai Bajaj-t, amelynek 37 százalékos részesedése van a KTM anyavállalatában, a Pierer Mobilityben;
- a kínai CFMotót, amellyel közös üzemük van az ázsiai országban, és amely a KTM-re támaszkodik az európai és amerikai forgalmazáshoz;
- illetve a hongkongi székhelyű Fountainvestet, egy magánbefektetési társaságot.
Emellett a vállalat a legnagyobb problémáját – a váratlanul visszaeső kereslet mellett felhalmozódó készletüket – egy nagyszabású marketingkampány keretében értékesítenék, amelyhez jól fog jönni a KTM részvétele a különböző motorsport-bajnokságokon.
A KTM valószínűleg képes lesz elegendő pénzt szerezni a túléléshez, feltéve, hogy a hitelezők beleegyeznek a szerkezetátalakítási tervbe. Január harmadik hete kulcsfontosságúnak ígérkezik, amikor kötelező erejű befektetési ajánlatoknak kell az asztalra kerülniük ahhoz, hogy a szerkezetátalakítás folytatódhasson.
Hogy fog kinézni a KTM átalakítása?
Nem csak a motorgyártó van bajban – anyavállalata, a Pierer Mobility is pénzügyi gondokkal küzd, így fennáll a kérdés, hogy a csoport mely márkáit tartaná meg, és melyeket verné dobra a következő néhány hónapban.
Emiatt lehetséges, hogy a terv részeként a Husqvarna és a Gas Gas gépgyártóktól, vagy a felfüggesztéseket gyártó WP-től is megválnának a túlélés érdekében.
A KTM részvétele a 2025-ös MotoGP-bajnokságban valószínűleg nem változik, de a jövőt nehéz megjósolni, mivel a MotoGP kereskedelmi jogait éppen most adják el az amerikai Liberty Media csoportnak, amely a Formula–1-et is birtokolja. Az üzlet létrejötte esetén a gyártók számára új befektetésekkel kecsegtető várakozásokkal számolnak, de az ügylet jelenleg függőben van, mivel az Európai Bizottság vizsgálatot indított ellenük.
Megdöbbentően felelőtlen gazdálkodás vezetett a KTM csődjéhez
Két marékkal szórták a pénzt beruházásokra és erőltették a termelést az osztrák motorkerékpárgyárban a csődeljárást megelőző években, miközben csökkent a kereslet a motorok iránt. A KTM-be beszállni kívánó befektetők ajánlatainak január közepére kell az asztalra kerülniük. Jó hír, hogy a korábban tervezett 500 helyett elegendő 300 alkalmazottat elbocsátani, a közvetett főtulajdonos svájci Stefan Piereren viszont egyre nő a nyomás.
Ajánlott videók




