A Boeing nyerte el az Egyesült Államok következő generációs vadászrepülőgépének tervezésére és megépítésére vonatkozó szerződését, és ezzel a több milliárd dolláros megbízásért a rivális Lockheed Martint is sikerült legyőznie – értesült a Bloomberg.
Belsős információk szerint Donald Trump amerikai elnök pénteken jelentené be a döntést a Fehér Házban, Pete Hegseth védelmi miniszterrel együtt.
A bejelentés a védelmi óriáscégek ajánlatai közötti több mint kétéves verseny csúcspontja a Next Generation Air Dominance (NGAD) pilóta nélküli vadászgép teljes körű fejlesztési szakaszára.
Az F-22 Raptort leváltó repülőgép az elképzelések szerint a drónokkal együtt fog működni, amelyeket egy külön program keretében fejlesztenek.
Bár a projektről eddig keveset hoztak nyilvánosságra, a tavaly közzétett költségvetési adatokból kiderült, hogy a légierő 2029-ig akár 20 milliárd dollárt is tervez költeni az NGAD kutatására és fejlesztésére.
A Boeing számára ez egy komoly revans a Lockheed Martinnal szemben, amely 2001-ben nyerte el az F-35-ös vadászgép tervezési és gyártási jogait.
Csúnyán alulmaradt a Boeing az Airbusszal szemben
A Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az európai riválisa, az Airbus, és harmadannyit, mint két éve. A Boeing teljesítménye szöges ellentétben áll azzal, amit korábban a vezetői vártak. A döcögős évben számos nehézséggel kellett megküzdenie a világ második legnagyobb repülőgépgyártójának.
A vállalat számára ez egyúttal lendületet is jelent, mivel egy nehéz 2024-es évből lábadozik, amely során nagyszabású munkabeszüntetések, hatósági vizsgálatok és légi balesetek sora nehezítette meg a vezetés életét.
Az amerikai vadászgép-programok óriási lehetőséget jelentenek a hadiipari vállalatok számára, ezek végrehajtása azonban egy nehéz, hosszadalmas és költséges feladat, amely során Washington végig a nyakukban liheg.
A Trump-kormány esetében ráadásul a Boeingnek Elon Muskkal is számolnia kell, aki jelenleg Washington költségcsökkentésén dolgozik, a múltban pedig többször is kritizálta a vállalat harci és utasszállító repülőit is.
Az új vadászgép várhatóan a 2030-as években állhat szolgálatba, ha minden a tervek szerint alakul. Bár a jelenlegi F-22 lopakodó képességekkel és szuperszonikus utazósebességgel büszkélkedhet, a gépet még azelőtt fejlesztették ki és állították hadrendbe, hogy a hadsereg teljes mértékben bevezette volna a drónokra alapuló hadviselést.
A program tisztességes és alapos döntéshozatali folyamata csúcstechnológiát biztosít a hadsereg számára, miközben optimalizálja az adófizetők beruházásait
– áll az amerikai légierő közleményében, hozzátéve, hogy az NGAD platform „a legképzettebb és legköltséghatékonyabb megoldás a légi fölény fenntartására egy egyre összetettebb fenyegetettségi környezetben”.
Évek óta nem harcképes a világ legdrágább fegyverprogramja
Milliárdokba kerülnek az amerikai vadászgépek, de a minimális harckészültséget sem érik el. Tehát az F-35-ösök a légierő kiadásainak 21 százalékát emésztették fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.