BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Az új amerikai szupervadászt a Boeing építheti, a Lockheed hoppon marad

A hónapok óta tartó kudarchullám után Washington nyújtott segítő kezet. A Boeing a vadászrepülőgép-tervezéssel és -gyártással egy évekig kitartó, több tízmilliárd dolláros fejőstehenet csaklizott el a Lockheedtől.

A Boeing nyerte el az Egyesült Államok következő generációs vadászrepülőgépének tervezésére és megépítésére vonatkozó szerződését, és ezzel a több milliárd dolláros megbízásért a rivális Lockheed Martint is sikerült legyőznie – értesült a Bloomberg.

The Boeing Company
A Boeing a vadászrepülőgép-tervezéssel és -gyártással egy évekig kitartó, több tízmilliárd dolláros fejőstehenet csaklizott el a Lockheedtől / Fotó: The Yomiuri Shimbun via AFP

Belsős információk szerint Donald Trump amerikai elnök pénteken jelentené be a döntést a Fehér Házban, Pete Hegseth védelmi miniszterrel együtt.

A bejelentés a védelmi óriáscégek ajánlatai közötti több mint kétéves verseny csúcspontja a Next Generation Air Dominance (NGAD) pilóta nélküli vadászgép teljes körű fejlesztési szakaszára.

Az F-22 Raptort leváltó repülőgép az elképzelések szerint a drónokkal együtt fog működni, amelyeket egy külön program keretében fejlesztenek.

Bár a projektről eddig keveset hoztak nyilvánosságra, a tavaly közzétett költségvetési adatokból kiderült, hogy a légierő 2029-ig akár 20 milliárd dollárt is tervez költeni az NGAD kutatására és fejlesztésére.

A Boeing számára ez egy komoly revans a Lockheed Martinnal szemben, amely 2001-ben nyerte el az F-35-ös vadászgép tervezési és gyártási jogait.

Csúnyán alulmaradt a Boeing az Airbusszal szemben

A Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az európai riválisa, az Airbus, és harmadannyit, mint két éve. A Boeing teljesítménye szöges ellentétben áll azzal, amit korábban a vezetői vártak. A döcögős évben számos nehézséggel kellett megküzdenie a világ második legnagyobb repülőgépgyártójának.

A vállalat számára ez egyúttal lendületet is jelent, mivel egy nehéz 2024-es évből lábadozik, amely során nagyszabású munkabeszüntetések, hatósági vizsgálatok és légi balesetek sora nehezítette meg a vezetés életét.

A Boeing nem számíthat ingyen pénzesőre

Az amerikai vadászgép-programok óriási lehetőséget jelentenek a hadiipari vállalatok számára, ezek végrehajtása azonban egy nehéz, hosszadalmas és költséges feladat, amely során Washington végig a nyakukban liheg.

A Trump-kormány esetében ráadásul a Boeingnek Elon Muskkal is számolnia kell, aki jelenleg Washington költségcsökkentésén dolgozik, a múltban pedig többször is kritizálta a vállalat harci és utasszállító repülőit is.

Az új vadászgép várhatóan a 2030-as években állhat szolgálatba, ha minden a tervek szerint alakul. Bár a jelenlegi F-22 lopakodó képességekkel és szuperszonikus utazósebességgel büszkélkedhet, a gépet még azelőtt fejlesztették ki és állították hadrendbe, hogy a hadsereg teljes mértékben bevezette volna a drónokra alapuló hadviselést.

A program tisztességes és alapos döntéshozatali folyamata csúcstechnológiát biztosít a hadsereg számára, miközben optimalizálja az adófizetők beruházásait 

– áll az amerikai légierő közleményében, hozzátéve, hogy az NGAD platform „a legképzettebb és legköltséghatékonyabb megoldás a légi fölény fenntartására egy egyre összetettebb fenyegetettségi környezetben”.

Évek óta nem harcképes a világ legdrágább fegyverprogramja

Milliárdokba kerülnek az amerikai vadászgépek, de a minimális harckészültséget sem érik el. Tehát az F-35-ösök a légierő kiadásainak 21 százalékát emésztették fel.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.