
A vámháború a luxusipart is elérte: a Prada 200 millió dollárral olcsóbban veszi meg a Versacét
A világ két ikonikus divatháza, a Prada és a Versace közel állnak egy történelmi üzlet nyélbe ütéséhez, amely nemcsak a luxusipart, hanem a nemzetközi gazdaságpolitikai játszmákat is tükrözi – értesült a Financial Times.

Az olasz Prada csoport várhatóan már csütörtökön bejelenti, hogy 1,38 milliárd dollárért megvásárolja a Capri Holdings tulajdonában lévő Versacét.
Ez 200 millió dollárral kevesebb, mint amit eredetileg terveztek.
A jelentős árengedmény oka nem más, mint az Egyesült Államok korábbi elnöke, Donald Trump által bevezetett vámintézkedések, amelyek komoly piaci feszültséget és árfolyamesést okoztak. A tárgyalásokhoz közel álló források szerint a kezdetben 1,6 milliárd dollárra becsült üzletet a közelmúlt eseményei miatt kellett újratárgyalni, miután a Versace üzleti kilátásait is negatívan érintették az új vámok.
A Capri részvényei több mint harmadukat veszítették el értékükből az utóbbi hetekben, piaci kapitalizációja pedig 1,5 milliárd dollárra csökkent.
A vállalat, amely a Jimmy Choo és a Michael Kors márkákat is birtokolja, hónapok óta próbálja eladni a gyengélkedő Versacét, különösen azóta, hogy egy amerikai bíróság blokkolta egy 8,5 milliárd dolláros egyesülési tervét a Coach-t is birtokló Tapestryvel.
Kiváló pillanatban csap le a Prada
A tárgyalások egyik kulcspontja Donatella Versace jövője volt, aki azonban márciusban 30 év után lemondott a kreatív igazgatói posztról. Helyét Dario Vitale, a Prada csoporthoz tartozó Miu Miu korábbi designvezetője vette át — a lépést sokan a két márka összeolvadásának előszelének tekintették.
A Versace jelenleg veszteségesen működik, értékét pedig erodálta a Capri azon stratégiája, hogy több termékcsoportot külső gyártóknak licencelt – például a Luxotticának és az Euroitaliának. A legutóbbi negyedévben a márka eladásai közel 11 százalékkal estek vissza.
Szakértők szerint a Prada letisztult eleganciája és a Versace harsány, maximalista stílusa akár kiegészíthetik is egymást, de a Versace újrapozicionálása nem lesz egyszerű feladat.
A Miu Miunál sikereket elért Vitale feladata most az, hogy új lendületet adjon a márkának, és vonzóbbá tegye azt a fiatal luxusvásárlók számára.
A mostani felvásárlás nemcsak új fejezetet nyithat a Versace történetében, hanem segítheti a Caprit abban is, hogy adósságait csökkentse, és újra a Michael Kors márkára koncentráljon – amely a cég bevételeinek 70 százalékát adja, ám az utóbbi időszakban gyengén teljesített.
A globális luxusipar lassulása, a geopolitikai feszültségek és a fogyasztói szokások változása újraírják a divatvilág szabályait — és most úgy tűnik, a Prada és a Versace közös jövője lehet az egyik első nagy válasz erre a kihívásra.
Hiába a gyors növekedés, zuhan a Versace felvásárlására készülő Prada
A Prada mindegyik piacán növekedni tudott, a befektetők mégis elfordultak a részvénytől. A zuhanás hátterében azonban a kibontakozó kereskedelmi háború is állhat.