Teleposztolták a közösségi oldalakat az utóbbi napokban, hogy a Ryanair vagy más fapados légitársaságok hamarosan állóhelyeket fognak értékesíteni gépeikre, bár ezt az ír légitársaság speciel mindig is tagadta.
Az elképzelés szerint kerékpárnyergekre hasonlító üléseket szerelnének be, melyeken az utasok szék helyett egy párnázott, keskeny ülésen – félig függőleges helyzetben – egy háttámlának dőlve foglalnának helyet. Utóbbi stabilizálná az utasok testtartását.
A maketteken mindemellett további biztonsági elemekként hámszerű biztonsági övek vagy hevederek is láthatók, amelyek az utasok rögzítésére szolgálnának felszállás, leszállás, vagy az utazást megzavaró turbulencia idejére, végül az egyes üléssorokat a repülőgép mennyezetéhez függőleges oszlopok kötnék a stabilitás fokozása érdekében.
Ez egy nagyon kompakt elrendezés lenne, amellyel a légitársaságok rövid távú járataikon még több utast tudnának elhelyezni.
Számos utazással foglalkozó kiadvány és közösségi média poszt továbbá állította, hogy az olasz Aviointeriors szállíthatja ezeket az üléseket a Ryanairnek, amelynek járatain már 2026-tól lehet majd állva repülni.
Az ír diszkont szolgáltató azonban az Euronewsnak határozottan tagadta, hogy erre készülne. Sőt, az Aviointeriors is közölte, hogy a posztokban szereplő skyrider állóülés-makett valójában egy 2012-es koncepcióterv, amelyet nem kínálnak értékesítésre.
Az azonban nem véletlen, hogy a posztok a vicces kedvű vezérigazgatójáról híres Ryanairt „gyanúsítják” a leggyakrabban az újabb költségkímélő, ám nem éppen utasbarát megoldás bevezetésével.
Michael O’Leary ugyanis nem egyszer élt már hasonló javaslatokkal. Mintegy 15 éve, 2010-ben beszélt az „állóhelyek” elméleti koncepciójáról is a még olcsóbb viteldíjak érdekében, de akkoriban dobta be a nyilvánosságba a fizetős fedélzeti mosdók, valamint a túlsúlyos utasokra kivethető „zsírdíj” ötletét is.
Ezeket az ötleteket azonban csak viccből vagy figyelemfelkeltő taktikaként vetette fel, egyikről sem készültek komolyan vehető tervek.
Bár a többi fapados légitársaság sem erősítette meg az állóhelyek bevezetését, azonban az Euronews által megkérdezett szakértők szerint az elképzelés elvileg megvalósítható lenne a nagyon rövid távú járatokon.
Az Aviointeriors által tervezett „állóülések” már át is mentek az előzetes biztonsági teszteken, és kiderült, hogy megfelelnek a légügyi hatóságok által előírt követelményeknek még vészleszállás, vagy gyors evakuálás esetén is, ergó
tisztán biztonsági szempontból átmennének az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökség tesztjén.
A légitársaságoknak azonban más szempontokra is figyelniük kell. Elsődleges fontosságú az utasok kényelme is. A félig álló testtartás ugyanis még rövid repülőutakon is aggodalomra ad okot, mivel
Már most is rengeteg kritika éri a légitársaságokat a túlságosan kis lábtér és a szűkösség miatt.
Az állóülések bevezetése mindezért jelentős negatív visszahatást váltana ki a többségből.
Bár a felmérések szerint a nagyon árérzékeny utasok egy kis csoportja elfogadná ezt a megoldást is, ha a viteldíjak megfelelően kompenzálnák a kényelmetlenséget. Az állóülések széles körű elfogadtatása ellenben valószínűleg jelentős kihívást jelentene a légitársaságoknak, és korlátozná kereskedelmi életképességüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.