
Állóhely a Ryanair repülőgépein: kiderült az igazság a szuperolcsó jegyekről – a kövér utas majd többet fizet?
Teleposztolták a közösségi oldalakat az utóbbi napokban, hogy a Ryanair vagy más fapados légitársaságok hamarosan állóhelyeket fognak értékesíteni gépeikre, bár ezt az ír légitársaság speciel mindig is tagadta.

Milyenek lennének a Ryanairnek tulajdonított állóhelyek?
Az elképzelés szerint kerékpárnyergekre hasonlító üléseket szerelnének be, melyeken az utasok szék helyett egy párnázott, keskeny ülésen – félig függőleges helyzetben – egy háttámlának dőlve foglalnának helyet. Utóbbi stabilizálná az utasok testtartását.
A maketteken mindemellett további biztonsági elemekként hámszerű biztonsági övek vagy hevederek is láthatók, amelyek az utasok rögzítésére szolgálnának felszállás, leszállás, vagy az utazást megzavaró turbulencia idejére, végül az egyes üléssorokat a repülőgép mennyezetéhez függőleges oszlopok kötnék a stabilitás fokozása érdekében.
Ez egy nagyon kompakt elrendezés lenne, amellyel a légitársaságok rövid távú járataikon még több utast tudnának elhelyezni.
Olaszok tervezték
Számos utazással foglalkozó kiadvány és közösségi média poszt továbbá állította, hogy az olasz Aviointeriors szállíthatja ezeket az üléseket a Ryanairnek, amelynek járatain már 2026-tól lehet majd állva repülni.
Az ír diszkont szolgáltató azonban az Euronewsnak határozottan tagadta, hogy erre készülne. Sőt, az Aviointeriors is közölte, hogy a posztokban szereplő skyrider állóülés-makett valójában egy 2012-es koncepcióterv, amelyet nem kínálnak értékesítésre.
Miért pont a Ryanair?
Az azonban nem véletlen, hogy a posztok a vicces kedvű vezérigazgatójáról híres Ryanairt „gyanúsítják” a leggyakrabban az újabb költségkímélő, ám nem éppen utasbarát megoldás bevezetésével.
Michael O’Leary ugyanis nem egyszer élt már hasonló javaslatokkal. Mintegy 15 éve, 2010-ben beszélt az „állóhelyek” elméleti koncepciójáról is a még olcsóbb viteldíjak érdekében, de akkoriban dobta be a nyilvánosságba a fizetős fedélzeti mosdók, valamint a túlsúlyos utasokra kivethető „zsírdíj” ötletét is.
Ezeket az ötleteket azonban csak viccből vagy figyelemfelkeltő taktikaként vetette fel, egyikről sem készültek komolyan vehető tervek.
Mi a helyzet a megvalósíthatósággal?
Bár a többi fapados légitársaság sem erősítette meg az állóhelyek bevezetését, azonban az Euronews által megkérdezett szakértők szerint az elképzelés elvileg megvalósítható lenne a nagyon rövid távú járatokon.
Az Aviointeriors által tervezett „állóülések” már át is mentek az előzetes biztonsági teszteken, és kiderült, hogy megfelelnek a légügyi hatóságok által előírt követelményeknek még vészleszállás, vagy gyors evakuálás esetén is, ergó
tisztán biztonsági szempontból átmennének az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökség tesztjén.
A légitársaságoknak azonban más szempontokra is figyelniük kell. Elsődleges fontosságú az utasok kényelme is. A félig álló testtartás ugyanis még rövid repülőutakon is aggodalomra ad okot, mivel
- kényelmetlenek lennének,
- sokkal inkább kifárasztanák az utasokat,
- sőt még keringési problémákat is okozhatnának nekik.
Már most is rengeteg kritika éri a légitársaságokat a túlságosan kis lábtér és a szűkösség miatt.
Az állóülések bevezetése mindezért jelentős negatív visszahatást váltana ki a többségből.
Bár a felmérések szerint a nagyon árérzékeny utasok egy kis csoportja elfogadná ezt a megoldást is, ha a viteldíjak megfelelően kompenzálnák a kényelmetlenséget. Az állóülések széles körű elfogadtatása ellenben valószínűleg jelentős kihívást jelentene a légitársaságoknak, és korlátozná kereskedelmi életképességüket.