A befektetők látványosan hátat fordítottak hétfőn a Porschénak: a cég részvényei több mint 7 százalékot estek, miután a menedzsment bejelentette, hogy idén akár 1,8 milliárd euróval is csökkenhet az üzemi nyereség a villanyautós program csúszása miatt. A probléma nemcsak házon belüli: Kínában lassul a kereslet, az Egyesült Államokban a Trump-féle vámok fojtogatják a szektort, Európában pedig az elektromos átállás határideje nyomasztja az iparágat.
A Volkswagen, amely a Porsche háromnegyedét birtokolja, szintén nagy árat fizet: a csoport 5,1 milliárd eurós leírásra készül, részvényei 7,5 százalékot estek, ami 2023 óta a legnagyobb zuhanás.
A konszern most kénytelen több hibrid és hagyományos modellt előrevenni, miközben az elektromos paletta késik.
A Porsche nyereségességi céljai drámai módon zsugorodtak. A 2025-re várt profitrés mindössze 2 százalék lehet, szemben a korábbi 5–7 százalékos céllal. Ez éles kontrasztban áll a 2023-as 18 százalékos és a 2024-re várt 14 százalékos szinttel. A három éve tőzsdére vitt márka akkor még 20 százalék feletti hosszú távú nyereséghányaddal számolt, azóta azonban a részvények értéke közel a felére esett.
Elemzők szerint a korrekció elkerülhetetlen volt, mivel a Porsche túlzottan egy lapra tett fel mindent: az elektromos átállásra. A befektetők most azt várják, hogy a cég visszahozza a belső égésű modelleket, és közben időt nyer az új villanyautó-platformok fejlesztésére. Ez ugyanakkor időt és pénzt fog felemészteni.
A Reuters szerint Volkswagen csoporton belül egyre erősebbek a hangok, hogy Oliver Blume ne tölthesse be egyszerre a VW és a Porsche vezérigazgatói székét. A kritikusok szerint a kettős szerep akadályozza a gyors döntéshozatalt, miközben a piaci környezet egyre feszültebbé válik.
A nagy európai prémiumautó-gyártók sem tudnak kitérni a globális villanyautós átállás buktatói elől. A Porsche most korrekcióra kényszerül, de a következő hónapok mutatják meg, hogy képes lesz-e újra megtalálni az egyensúlyt hagyomány és jövő között.
Kifarol az elitklubból a legendás autógyártó, ennek súlyos következményei lesznek
Befejeződött a DAX index időszakos felülvizsgálata, ami a Porsche AG számára kínos eredményt hozott. A kínai kereslet visszaesése és Donald Trump vámpolitikája az árfolyamra, s ezzel a piaci értékre is kemény csapást mért. Emiatt a Porsche két hét múlva leadja a DAX-tagsági könyvét, de ígéri, hogy hamarosan visszatér.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.