BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Amazon felvette a kesztyűt, olcsóbb lesz majd tőle rendelni, mint a Shein–Temu párostól

Az e-kereskedelem főszereplői nagyágyúval lőnek egymásra, most az amerikaiak töltöttek be egy ütős lőszert a csőbe: csökkentik jutalékukat több termékkör esetében és a csomag kézbesítése is kevesebbe kerülhet Európában. Az Amazon lépésére az uniós hatóságok által kipellengérezett Shein–Temu párosnak is lesz majd válasza.

Az e-kereskedelem gigászai között zajló árháborúban újabb fejezetet nyit az amerikai Amazon, amely kedden közleményben jelentette be, hogy csökkenti a piacterén áruló kereskedőket terhelő díjait Európában, ahol a kínai Temu és Shein párosa egyre hevesebben támadja az állásait.

Sydney,,Australia,-,2023-07-12,Amazon,Prime,Boxes,And,Envelopes,Delivered
Olcsóbban jön házhoz az Amazonnál rendelt áru – igaz, nem minden uniós tagállamban / Fotó: Daria Nipot / shutterstock

Az Amazon most történetének egyik legnagyobb jutalékcsökkentéséről rendelkezett, melynek keretében első körben a ruházati cikkek és kiegészítők értékesítését könnyíti meg azzal, hogy a kereskedők számára a 15 euróig terjedő árkategóriában az eddig alkalmazott 7 százalékról 5 százalékra mérsékli a nekik felszámított közvetítői díjat, míg a 15 és 20 euró közötti ársávban 15-ről 10 százalékra szállítja le a jutalék mértékét. 

Az Amazon most önmérsékletet tanúsít 

Ezzel mind a kereskedők, mind a fogyasztók számára kedvező döntést hozott, a kérdés persze az, hogy a kereskedők a kedvezményből mennyit osztanak meg a vásárlókkal, s hogy a remélt árcsökkenés lesz-e akkora, ami tömegeket terel majd át hozzájuk az agresszív magatartásuk és sokszor silány termékeik miatt az Európai Unióban amúgy is fekete bárányként kezelt kínai webshopok közönségéből. 

Mondjuk a díjcsökkentést megléphették volna egy kicsit előbb is, hiszen a december 15-ei határnap már igen közel van a karácsonyi szezonzáráshoz, főként az e-kereskedelem területén. 

A Shein a honlapján elérhető információk szerint 10 százalékot kér a kereskedőktől az EU-ban forgalmazott áruk után, míg az Egyesült Királyságban 12,24 százalékos a tarifája. Igaz az újonnan regisztrált kereskedők az első harminc napban térítésmentesen használhatják a Shein piacterét. 

Fashion retailer Shein pop-up store opening at immersive retail space Future Stores in London
A Shein törzsközönségét nem lesz egyszerű átcsábítani / Fotó: Isabel Infantes / REUTERS

A 3 euróért kínált topjairól és a 8,20 eurótól kezdődő farmerkínálatáról ismert a Shein komoly konkurenciát jelent az Amazonnak, az árérzékeny vásárlók egy része inkább átsiklik a minőségi problémákon, de a továbbra is tőlük rendel divatárut. Az Amazon abban előnyösebb helyzetben van, hogy nála a gombostűtől kezdve a porszívóig gyakorlatilag mindent meg lehet online vásárolni.

Európa legnagyobb e-kereskedelmi forgalmú országaiban, így 

  • Németországban,
  • Franciaországban
  • és az Egyesült Királyságban

masszívan piacvezetők az amerikaiak, így érhető, hogy ragaszkodnak is ehhez – az Ecommerce Europe elemzőcég szerint –, az idei évben 7 százalékkal, mintegy 900 milliárd eurósra bővülő piachoz. 

Februártól újabb könnyítéseket ígérnek

S nem is állnak meg itt, mint jelezték, februártól folytatják a jutalékcsökkentést az alábbi kategóriákban:

  • kisállat-ruházati cikkek
  • otthoni, lakberendezési cikkek
  • élelmiszerek
  • vitaminok és táplálékkiegészítők.

Ezeknél a 20 eurót el nem érő termékeknél 15 százalékról 8 százalékra vágják vissza a jutalékukat. Még egy könnyítésről is beszámoltak, e szerint december 15-től a csomagkezelési-logisztikai költségekből is lefaragnak, ezt a kereskedőknek felszámított tételt átlagosan 32 centtel, illetve 26 pennyvel csökkentik a különböző csomag és súlyméretek esetében. 

Például egy standard, 400 gramm alatti csomag esetében ez országtól függően 2,39-2,76 euró között változik jelenleg. Ez a csökkentés viszont csak a német, francia, spanyol, olasz és brit piacra érvényes.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.