BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Dubaji csokoládé marad, vagy át kell majd nevezni? An oriental Christmas - Dubai chocolate instead of snow

Dubaji csoki: lehet, hogy búcsút mondhatunk neki – betilthatják a nevét

A dubaji csokoládé földrajzi termék megjelölés és ezekre speciális jogvédelmi szabályok érvényesek. Ez akár azt is jelentheti, hogy idővel korlátozni fogják, ki használhatja ezt az elnevezést. Az adventi és karácsony előtti forgatag vásárlóinak, kereskedőinek és gyártóinak azonban most még nem kell aggódniuk a dubaji csoki nevének betiltása miatt.

Robbanásszerűen tett szert hatalmas népszerűségre az elmúlt hónapokban a dubaji csokoládé, nem csoda ha egyre több gyártója akad az Európa-szerte és a Magyarországon is a méregdrágán kínált terméknek. Felmerül azonban a kérdés, a dubaji csokoládé terméknév valóban szabad préda, vagy van tulajdonosa, aki egyszer csak fellép, és azt mondja: nono, ez az enyém. A Lidl vagy az Aldi boltjaiba az édességért siető vásárlóknak pedig kényszerűen azt mondanák, sajnos hiába érkeztetek. 

dubaji csoki
Dubaji csoki marad, vagy át kell majd nevezni? / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A név alapján arra gondolhatnánk, hogy egy Dubajban hagyományos édességről van szó, és ez tett szert hirtelen hírnévre Európában a vírusszerűen elterjedt TikTok-videók segítségével. Csakhogy nem egészen így van. A dubaji csokinak van feltalálója.

A dubaji csokoládé eredete: nem hagyományos édesség és van köze az áldott állapothoz

Az édesség „feltalálását” Sarah Hamoudának, a dubaji székhelyű Fix Dessert Chocolatier alapítójának tulajdonítják. Ő egyszersmind influenszer is, és a dubaji csokoládé példája megmutatja, mekkora üzleti lehetőségek nyithatók fel a közösségi médián keresztül.

Hamouda az Instagramon emlékeztetett rá, amikor már hódított a dubaji csoki, hogy is kezdődött a történet: áldott állapotban lévén kívánós volt.

A férje Dubajban nem talált rá a neki kívánatos édességre, úgyhogy Sarah maga vette kezébe az ügyet és kitalált egyet. Az eredményt ismerjük. De néhány hónapja még kevesen tudtak róla, csak aztán a TikTokon keresztül villámgyorsan szétterjedt a híre, előbb csak a fiatalabb korosztályok közt, és azóta már szélesebb körben is.

A karácsony előtti időszakra már slágerré vált, és a népszerűségét csak növeli, hogy az igényeket kielégíteni egyelőre nincs elég gyártó. De már vannak, és ami kapható, azt méregdrágán adják. A kérdés: meddig tehetik?
 

Névhasználat: oltalom alatt álló eredetmegjelölés, mint a tokaji aszú?

A Deutsche Welle járt utána – miután Németországban is akkora népszerűségre tett szert az édesség, hogy már csempészték is –, védett-e a dubaji csokoládé. Arról nem szól a cikk, netán a feltaláló igényt tarthat-e valamilyen jogcímen a névhasználat jogára (mert valószínűleg nem) , az azonban joggal vetődött fel: nem teheti-e ezt Dubaj.

Gondoljunk csak a tokaji aszúra, a champagne-i pezsgőre vagy a portói borra. A közös pont egy kulcskifejezés: oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM vagy latinból DHC, angolul: protected designation of origin). Az ilyen védett termékekről itt nézegethetünk egy listát.

Az eredetmegjelölésekről és a földrajzi jelzésekről szóló Lisszaboni Megállapodás genfi szövege egy az Európai Uniót is magába foglaló, 30 tagot számláló nemzetközi egyezmény: ez védi a névhasználatot az ország, régió, vagy település nevén ismert termékek esetében.

Csakhogy az Egyesült Arab Emírségek nem tagja ennek az egyezménynek – magyarázta a DW-nek Rüdiger Bals szabadalmi jogász.

Ennek alapján tehát nem tudják leszedetni a polcokról az Európában készült dubaji csokoládét. Azonban van egy „csakhogy”: létezik másik út is, a kétoldalú egyezményeké. 

Az Emírségek elméletileg regisztrálhatják a dubaji csokoládét a joghatósága alá tartozó földrajzi eredetmegjelölésként

– közölte a DW-vel a német szabadalmi hivatal.

Ezután már csak az Európai Unióhoz kell folyamodniuk a védettségért, és várni az eredményt. Beláthatjuk, egy ilyen folyamat – ha elindítják is, amiről nincs hír – aligha zajlik le a következő hetekben. Nyugodtan indulhatunk a boltba a maximum egy-vagy két dubaji csokinkért, ott lesz, ha más már el nem vitte.

 

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.