Csütörtök estétől nem vásárolhatják el a hatósági áras, olcsóbb gázolajat a piac többi szereplője elől a 7,5 tonna feletti gépjárművek, kamionok, és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautók. Ekkortól csak a kijelölt benzinkutak nagynyomású kútoszlopokainál tankolhatnak, piaci áron. A mezőgazdasági erőgépek továbbra is élvezhetik a befagyasztott, 480 forintos literenkénti árat.

Fotó: Balázs Attila / MTI

A döntéssel a kormány annak az ellátási zavarnak kívánta elejét venni, amelynek első jelei helyenként már meg is mutatkoztak, bár 

nem a valós hiány, hanem a pánikvásárlások miatt megugrott kereslet következtében.

Igaz, kissé szűkült a kínálat is: több üzemanyag-nagykereskedő csökkentette, vagy leállította a veszteségessé vált behozatalát, ami mögött az állt, hogy a jogszabály március 2-án ugyanabban a 480 forintban rögzítette a normál üzemanyagok nagykereskedelmi árát, mint előzőleg a kiskereskedelmiét. E helyzeten az az új rendelet enyhíthet, amely a benzin literenkénti jövedéki adóját 95 forintra, a gázolajét 85,35 forintra csökkentette, mindkettőt 20 forinttal.

Gulyás Gergely: a kormány kitart a benzinárstop mellett

Marad a benzinárstop és biztosított az üzemanyag-ellátás Magyarországon címmel csütörtök este - közölte csütörtök este a kancelláriaminiszter.

Mindazonáltal eddig sem elsősorban a hazai fuvarozók vásárolták a 480 forintos gázolajat Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) megbízott főtitkár-helyettese szerint, hanem az országon áthaladó külföldi kamionosok, de 

átjártak tankolni a magyar határ közelében működő külföldi fuvarvállalatok is.

A legtöbb hazai közúti árufuvarozó ugyanis eleve valamilyen árkedvezménnyel tankol. Az MKFE tagi kedvezménnyel csökkentett bruttó fuvarozói gázolaj-listaár március 9-től literenként 595,85 forint. E lehetőséggel a tagság mintegy kétharmada él, a közelmúltban meg is ugrott a kedvezményt nyújtó Mol Gold kártya iránt a kereslet. A fennmaradó egyharmad sem a kutaknál állt sorba a literenként most 630-640 forintos gázolajért, hanem más forgalmazó kedvezményét élvezheti, mivel ezek a kedvezményeikkel versenyeznek a fuvarozókért.

Piaci áron vásárolnak viszont azok a vállalkozások, amelyek a gázolajat a nagykereskedőtől kedvezmény nélkül szerzik be, és azt a saját telephelyükön lévő kútból tankolják. Az 5-10 járművel rendelkező vállalkozások többségének saját kútja van. E cégek egy része kezdett el a közelmúltban a közkutakon tankolni, vagy mert az import említett zsugorodása miatt elfogyott a saját készlete, vagy kifejezetten azért, mert hogy olcsóbban tudott vásárolni. Ugyanígy dönthettek a rendkívül árérzékeny, mindössze 1-2 járművel rendelkező fuvarozók. Bár mostanáig jól jártak, akik vásárolhattak az ársapkás gázolajból, de alaphelyzetben – hangsúlyozta az MKFE illetékese – a 480 forintos korlát nem segítette a hazai közúti fuvarozókat.

Véget ér a benzinturizmus, de marad a hatósági ár

A kormányrendelet március 13-án 0 órától van érvényben.

Ráadásul – magyarázta –

az említett kedvezmények ellenére is időszerű a fuvarozók díjainak emelése, mert díjaik az elmúlt 1-2-3 évben már kisebbek voltak a költségeiknél.

Márpedig üzemanyag-költségeik a kiadásaik mintegy harmadát adják, a nagyságuk pedig az elmúlt fél évben megduplázódott a piaci árak alapján.

Bár a jövedéki adó csökkentésének meg kellene mutatkoznia a végfelhasználói árban, az intézkedés egy a VG-nek nyilatkozó üzemanyag-kiskereskedő szerint nem elég ahhoz, hogy a nagykereskedők újraindítsák, vagy növeljék miatta az importjukat. Forrásunk amiatt is aggódik, hogy hogyan ellenőrizhető az elrendelt súlykorlát.

Minden tehergépjármű vezetőjétől el kell kérni a forgalmiját? Ehhez hány további embert kell alkalmazniuk a benzinkutaknak? Ha pedig utóbb derül ki, hogy egy jármű jogtalanul tankolt a 480 forintos gázolajból, akkor a vétlen benzinkutas fizeti a hatalmas NAV-bírságot?

 – kérdezte. Az új intézkedést tartalmazó Magyar Közlöny ennek kapcsán jelzi: a hibázó benzinkutas bírsága 6-15 millió forint.